Kansi remontti?

Jakemaster

Galant 2.5 v6 -97 STW
Liittynyt
17 Huhtikuu 2003
Sijainti
Joensuu
Öljyt alkoivat siirtyä jäähdyttäjän puolelle. Todennäköisesti kannen tiiviste mennyt rikki. kiva kiva!
Koneen käynti muuttui pari viikkoa sitten ja viime viikonloppuna tarkistin öljyt ja muut nesteet ja huomasin öljyä olevan jäähdyttäjässä ja moottorin öljyt huvenneet litran muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen. autolla tuli viikonloppuna ajettua reilu tuhat kilometriä eikä lämpöjen heittelyä ollut havaittavissa.

Olisiko antaa mitään vinkkejä kannen irroitukseen. Entä mitä muuta kannattaisi tehdä koneen allessa levällään?
 
kansiremontti on yhdyssana ;D ;D ;D ;D ;D

vitsivitsi, mutta kun kansi on auki niin kaikki venat ja pesät työstää, tiivisteet vaihtaa.

vinkki minkä ite tein ku kansiremppa tehtii ettei jakopää hyppää paikoiltaan, niin kiinnität jakohihnan vaiks nippareil hihnapyörään sitten hihnapyörä kiinni jonnekkin jotta pysyy paikoillaan siinä ilmassa.
itellä oli kiristyshihnalla katossa olevaan koukkuun ;D
hyvin pysy jako paikoillaan. ;) (galanttiin siis)
 
ja sitten huuhtelet vesitilan huolella, samalla tietenkin tarkistat vesipumpun ja puuhaat jakopään muutenkin kuntoon (nyt kun se kerran on levällään). Samaten kampuran stefa olisi nyt helppo vaihtaa jos se on tihuttanut....

Kannen irroitusta varten kannattaa hommata korjausopas lainaan, niin näet momentit ja kannen pulttien kiinnitys ja irroitus järjestyksen. (kertoisin ne tässä jos minulla vaan olisi ne)
 
"J. Hukkanen": onko noi momentit varmasti 2,0 4g63 koneelle? Vaikuttaa että ne olis pienemmille koneille....

Wanha workshop (1984) manual ja tuoreempi saksankielinen korjausopas E15 malleille molemmat antavat 4G63 kannen pulteille:

COLD engine: 89 to 98nm
HOT engine: 98 to 107 nm

tuo kiristys järjestys oli kyllä sama minunkin oppaassani.
 
Eipä muuten olekkaan. Ei kannata minusta välittää. :-[
Poistin turhat viestit ettei tule väärinkäsityksiä.
 
Tottahan nämä puhdistukset ja tiivisteiden vaihdot tehdään. Entä koneistamolla käynti kannenoikaisu ja venttiilinohjainten vaihto?
 
oikaisu joo, ohjurit kandee vaihtaa vain jos ne on väljät...

ja tässä vielä se KIRISTYS järjestys:

<-hihnapyörä tuossa päässä

8---6--1--3--9

10-4--2--5--7


tässä taas AVAUS järjestys

<-hihnapyörä tuossa päässä

3---5--10--8---2

1---7---9---6--4
 
Kiitoksia tiedoista!

Pitänee aloittaa pääsiäisen jälkeen purkamaan. Toivottavasti täältä Joensuusta löytyy osat helposti ettei tarvitse ilman autoa kovin pitkään olla.
 
ainakin "asteisiin" kiristettävät pultit pitäis vaihtaa joka kerta uusiin !
 
ai? se on kai tapauskohtaista, koska transistorin pakollisen kannen avauksen jälkeen laitoin sen kyllä ihan samoilla pulteilla, vaikka se kiristettiin "asteittain". Myös korjausopas sanoi näin voivan tehdä, vaikkakin suositteli pulttien uusimista. Mitsun asteittain kiristettävistä en sano mitään.....

Jos pultit ovat "venyvät" (mistäs sen sitten tietää?) niin silloin ne menevät uusiksi aina avattaessa...
 
DOHC-sieraimen kannenpultit piti vaihtaa ainakin uusiin ( merkkikorjaamon tieto) ja olivat astekiristettävät. Yleensäkkin kannattaa kysäistä kuitenkin merkkikorjaamolta oikeat arvot, sillä jopa vuosimallikohtaisesti saattavat vaihdella, ellei ole aivan varmaa faktaa ( autodata tms. )
 
Kun kerran voorttilinjalla jatketaan niin todettakoon, että Fordin OHC-koneissa kannenpulttien materiaali muuttui jossain välissä niin että uudemmat pultit pitäisi aina vaihtaa ja vanhempia voi käyttää uudelleen. Muistaakseni muutos tapahtui joskus ensimmäisten Sierrojen aikaan.

Eli kuten jo todettiinkin, kannattaa selvittää asia. Tosin olen käyttänyt eräässä Opelin koneessa kolmeen kertaan sellaisia pultteja, jotka tiemmä olisi pitänyt vaihtaa eikä mitään ongelmia ollut. Saattoi toki olla vain hyvää tuuria.
 
Vian aiheuttaja löytyi yksi kannenpultti oli löystynyt. Tiiviste ei ollut vielä mennyt rikki pultteja ei vaihdettu ja kaikki laitettiin samantien kasaan vain tiiviste vaihdettiin. Kannenpultit voi mitata miten paljon ne ovat venyneet ja jos venymä on määrätysssä rajassa niin sen voi kiristää uudelleen.
 
Takaisin
Ylös Bottom