Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Eli onko vakionopeudensäädintä ollut vakiona missään jdm mallissa, vai onko liian un-race optio?
Ja mitä kulutuksia ootte saaneet mittailtua vakiolla evolla 100km/h matka-kulutuksena, toki varmaan vaikea ajaa tuota 100km/h, mutta jos joku ois onnistunut :driver
 
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

Tos se 10 pyörii, kun ohittaa muutaman auton.

Painoa on meikäläinen ja ~30kg tavaraa. Auto tuo e3
 
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

Sudon suht vakiolla Evo III:lla eile ku mentiin Lohja-Alastaro-Lohja väli, niin keskikulutus oli siinä kympin pinnassa. Asiaa ihmettelen suuresti, koska tultiin vähän kovempaa kuin tuo 100 km/h... Kuten olen kuullut taitaa kulutus olla aika sama rauhallisella ajolla, kuin kovemmallakin revittelyllä vrt. moottorijarrutus.
 
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

Maantie keskinopeus n.70km/h/100km = 8.0l/100km
Moottoritie keskinopeus n.110km/h = 10.0l/100km
Kaupunki keskinopeus n/a = 12.0- 14.0l/100km

@98E
 
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

Työmatkaa tässä ajelen 25km sivu ja jonkun verran kaupunki ajoa(~80% matka ajoa).
Kulutus on pyörinyt siinä 10-11L/100km välillä,autona evo3.
 
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

Kaiken minulla on vienyt mitä tankkiin on laitettu :)

En ole millään Evolla ikinä päässyt alle kympin kulutuksiin missään olosuhteissa. Keskiarvot tuntuvat pyörivän kehä kolmosen sisäpuolisessa ajossa siinä 13 L / 100 km tienoilla.
 
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

Omalla menee 10-11 kohilla normaalissa ajossa, mutta kun lyö ralliartin boxin ja lähtee kurvaa niin en halua edes tietää paljon vie :D
 
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

Vakio Evo3 (jo myyty mutta uusi kolmonen on tulossa) kulutti tyttöystävän työmatka-ajossa pääosin kehä III:a pitkin 9,5-10L

Sekalaisessa ajossa Espoossa ja välillä Helsingissä itselläni kulutus oli 11-12L. Tällä tasolla kulutus oli lähes koko ajan ympäri vuoden. Mielestäni varsin kohtuullinen kulutus, kun ottaa huomioon suorituskyvyn. Ja esim. Chrysler Neon 2-litrainen automaatti kuluttaa saman verran samanalaisessa ajossa :eek:

Suurin yksittäinen kulutus oli yhden tankin aikana 14,4 litraa, kun olin juuri saanut auton ja pari kaveria halusi testata sitä ja itsekin tuli leikittyä aika paljon.
 
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

Just kävin pohjoisessa, motari kulutus noin 10.5l/100km sisältää reiluja ohituksia, 100km/h alueella mittarin mukaan 110-120km/h ja 5-10 ohitusta, kulutus 9.1l/100km. Käytetty vakkaria suht paljon, varsinkin tuossa pienemmässä kulutuksessa. Tässä pääkaupunkiseudun pyörityksessä ei ole nyt vähään aikaan mittailtua, mutta jotain 12l/100km ylöspäin se on...Mun ajotyylillä vakkari tiputtaa kulutusta paljonkin, mutta rauhallisen kuskin ajossa se jopa nostaa kulutusta. Ja sit kovemmassa ajossa (jopa matkassakin) on saatu menee yli 15l/100km...
 
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

graph_yearcons.php

matka-ajossa 8.01l/100km menny pienimmillään, ja ihan kohtuullista matkavauhtia tuli pidettyä...
seka-ajossa n.10-15l/100km... ja autona tosiaan -95 e3 RS
 
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

Twilight sanoi
Maantie keskinopeus n.70km/h/100km = 8.0l/100km
Moottoritie keskinopeus n.110km/h = 10.0l/100km
Kaupunki keskinopeus n/a = 12.0- 14.0l/100km

Pitää tarkalleen paikkansa minullakin. :-*
 
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

Tässä tyhmänä tulikin mieleen sellainen kysymys, että tankkaatteko enemmän korkeampi oktaavisempaa vai sitä köyhänmiehen 95:sta evojen tankkiin? ??? ::)
 
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

Rimpe sanoi
Tässä tyhmänä tulikin mieleen sellainen kysymys, että tankkaatteko enemmän korkeampi oktaavisempaa vai sitä köyhänmiehen 95:sta evojen tankkiin? ??? ::)

Evoa mulla ei ainakaan vielä ole, mutta minusta on järjetöntä tankata ysivitosta noinkin korkeaviritteisen auton tankkiin. Turhaan vaan teettää ylitöitä nakutusanturilla.

Toisen merkkisessä hieman pidemmälle viritetyssä nelosturbossa ysivitosta kuluu joku 20% enemmän kuin ysikasia ja suorituskykykin kärsii. Eli ysikasilla (tai v-powerilla jos lompakko kestää) pääsee oikeasti halvemmalla..

Käytetyn japskituonnin tankkiin laittaisin vähintään ysikasia. Noissa vehkeissä säästetään aivan väärästä paikasta jos tankataan halpaa bensaa.
 
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

Rimpe sanoi
Tässä tyhmänä tulikin mieleen sellainen kysymys, että tankkaatteko enemmän korkeampi oktaavisempaa vai sitä köyhänmiehen 95:sta evojen tankkiin? ??? ::)

v power
 
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

Toivottavasti ei nyt ihan offtopiciksi mene, mut paljos teil tulee kuukaudes kilometreja ja paljonko menee bensoihin kuukaudessa. Ihan vaan tälläi ei tilastollisessa mielessä ;D
 
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

Biim sanoi
Toisen merkkisessä hieman pidemmälle viritetyssä nelosturbossa ysivitosta kuluu joku 20% enemmän kuin ysikasia ja suorituskykykin kärsii. Eli ysikasilla (tai v-powerilla jos lompakko kestää) pääsee oikeasti halvemmalla..

Kaverini teki tätä 95 vs 98 analyysiä vw golf 2001 1.6:lla ja päätyi siihen tulokseen, että myös vw kulutti vähemmän 98:ia. Eli 98:n tankkaaminen maksoi itsensä takaisin pienempänä kulutuksena. V-power analyysi jäi kesken, kun auto vaihtui, mutta persedyno keroi kuulemma paremmasta kulkupuolesta.
 
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

Cirrus sanoi
Kaverini teki tätä 95 vs 98 analyysiä vw golf 2001 1.6:lla ja päätyi siihen tulokseen, että myös vw kulutti vähemmän 98:ia. Eli 98:n tankkaaminen maksoi itsensä takaisin pienempänä kulutuksena. V-power analyysi jäi kesken, kun auto vaihtui, mutta persedyno keroi kuulemma paremmasta kulkupuolesta.

V-poweria mulla meni viime kesänä aikalailla saman verran kuin 98e:tä edellisenä.Ainakaan en tankkaus.com:ista huomannut merkittävää eroa. Myös mun persdyno väittää että kulki vähän pirteemmin tosin ahtimen riittämättömyydestä johtuen vertailukelpoisia dynokäyriä ei ole esittää. Itse aion kyllä silti säädättää auton takaisin ysikasille, koska v-power on vaan turhan kallista verrattuna (kuviteltuun?) hyötyyn.
 
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

Rimpe sanoi
Tässä tyhmänä tulikin mieleen sellainen kysymys, että tankkaatteko enemmän korkeampi oktaavisempaa vai sitä köyhänmiehen 95:sta evojen tankkiin? ??? ::)

Vähintään 98:a tankkiin. Onko joku tosiaan päättänyt säästää tässä kohdassa :eek:
 
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

marko_h sanoi
Vähintään 98:a tankkiin. Onko joku tosiaan päättänyt säästää tässä kohdassa :eek:

98 tulee tankattua aina. Ja eilen tankkasin v-poweria ja on kyllä turhan kallista mun kukkarolle 1.55 € litra, varsinkaan kun tankillisella ei pääse edes 400 km ;D
 
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

98:lla tuli ajeltua tähän kevääseen asti. Viimeksi tankkasin V-Poweria ja testaus vielä kesken.
En tiedä johtuuko korvien välisestä alueesta , mutta tuntuu kuin tyhjäkäynti olisi parempi V-Powerilla kuin 98 :lla...
 
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

veikka81 sanoi
98 tulee tankattua aina. Ja eilen tankkasin v-poweria ja on kyllä turhan kallista mun kukkarolle 1.55 € litra, varsinkaan kun tankillisella ei pääse edes 400 km ;D

Edes 400 km ??? Itse olen tankannut n. 300 km välein.
 
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

Evo5 10,3l/100km Jkl-Hki välillä eli aika pitkälti reilua motarivauhtia. Kaupungissa vienyt pahimmillaan 14,6l/100km. Nämä tosin ei paljoa kerro, kun auto ei ole vielä kunnolla säädöissä.
 
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

mulla kulutti tänää nii paljo et jäätii kehä3 ja vihditie risteyksee :p sit hakee limupulloil teboililt bensaa :D
 
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

E7 GT-A. Matka-ajo kesärajoitusten mukaan välillä ihan reilusti ohitellen 8.5 - 8.9L/100km.
Kaupungissa 12.5 - 13.5 litraa satkulle.

Vakionopeuden säädin voisi muuttaa matkakulutusta vähän, koska en vielä oikein osaa pitää tuolla tomaatilla tasaista nopeutta vaan menee pumppailuksi.
 
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

Nyt kun on moottorinohjaus asennettu ja auto käy ehkä vähän rikkaalla ::) Niin sekalainen kulutus tuossa 14-15 l/100 km. Ajotavan muutoksella kuvittelisin että saisi pudotettua ehkä johonki 12 litran pintaan, mutta alle sen tuntuisi mahdottomalta...
 
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

Biim sanoi
Vakionopeuden säädin voisi muuttaa matkakulutusta vähän, koska en vielä oikein osaa pitää tuolla tomaatilla tasaista nopeutta vaan menee pumppailuksi.
Ysissä (manuaalilootalla) vakionopeussäädin ei osaa pitää tasaista nopeutta alkuunkaan. Vika voi olla tietty säätimessä mutta sama säädin se on mitä veho asentaa muihinkin merkkeihin ja kyllä se niissä toimii. Kaasun pumppaaminen on joko ylimalkaista tai evo reagoi siihen vähän toisella tavalla vaan. Heittoväli on sellaset 20km/h, mikä tekee siitä täysin käyttökelvottoman, ellei satu ajamaan hiekka-aavikolla ihan yksikseen.
 
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

UltimateIX sanoi
Ysissä (manuaalilootalla) vakionopeussäädin ei osaa pitää tasaista nopeutta alkuunkaan. Vika voi olla tietty säätimessä mutta sama säädin se on mitä veho asentaa muihinkin merkkeihin ja kyllä se niissä toimii. Kaasun pumppaaminen on joko ylimalkaista tai evo reagoi siihen vähän toisella tavalla vaan. Heittoväli on sellaset 20km/h, mikä tekee siitä täysin käyttökelvottoman, ellei satu ajamaan hiekka-aavikolla ihan yksikseen.
Kalibrointi on pielessä?
 
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

overboost sanoi
Kalibrointi on pielessä?
Ei ne osannut Veholla sitä tuon kummemmaksi saada. Kyllä se vähän hassulta tuntuu että sitä ei saisi yhtään tarkemmaksi, tollasena se ihan käyttökelvoton. Tottunu Vectran vakkaria käyttää niin nyt alkanu kaipailee tuonkin toimivuutta.
 
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

UltimateIX sanoi
Ei ne osannut Veholla sitä tuon kummemmaksi saada. Kyllä se vähän hassulta tuntuu että sitä ei saisi yhtään tarkemmaksi, tollasena se ihan käyttökelvoton. Tottunu Vectran vakkaria käyttää niin nyt alkanu kaipailee tuonkin toimivuutta.

Väärin asennettu/säädetty... sen PITÄÄ toimia aivan oikein. Vaadi että laittavat kuntoo.
 
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

Veho käyttää kahta eri vakkaria: Rostraa ja VDO:ta. Kumpi sielä on? Evossa ei toimi kuin Rostran uusin malli, numeroltaan 250-1591-LC, kaikki muut tekevät tuota soutamista, kun niitä ei saa tarpeeksi tarkasti ohjelmoitua. Tuokin malli ihan hetken "nyppii" ees taas kun 140:n nopeudessa laittaa päälle, mutta niin vähän, että ainakaan itse en koe sitä häiritseväksi.
 
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

Säädöt kunnos :peukku 20 l/100 km :seina
 
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

mulla evo 8:ssa kulutukset 15L/100km sekalaisella ajolla.
ahdot 1.2bar.
tuntuu ettei pääse alle millään.
pitäiskö käydä säädättämässä??
 
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

HyppyRotta sanoi
mulla evo 8:ssa kulutukset 15L/100km sekalaisella ajolla.
ahdot 1.2bar.
tuntuu ettei pääse alle millään.
pitäiskö käydä säädättämässä??

Voisin kyllä suositella lämpimästi. Omaan autoon tullaan tekemään tässä parin viikon sisään ajossa viimeiset säädöt ja seisoneeseen autoon kylmäkäynnistykset kuntoon.

Kulutuskäyrä menee nyt näin:
ekat säädöt ajossa: ~23 l/100 km
tokat säädöt penkissä: ~18 l/100 km
vikat säädöt toivottavasti: tavoite ~11-12 l/100 km
 
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

mulla on normikulutus ollu välillä 12-14. sit ku antaa hanaa niin kaikki ne sieltä tankista häviää ;D
 
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

Mulla vakio evo8 on vienyt 10,2-10,9l/100km tankillisella.
Ruuhka-ajoa, eikä rataa ole ajettu.
 
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

pexi sanoi
Veho käyttää kahta eri vakkaria: Rostraa ja VDO:ta. Kumpi sielä on? Evossa ei toimi kuin Rostran uusin malli, numeroltaan 250-1591-LC, kaikki muut tekevät tuota soutamista, kun niitä ei saa tarpeeksi tarkasti ohjelmoitua.
No VDO:han siellä on. Ja sanoivat että sen saa toimimaan paremmin, pitäs vaan heittää laite sinne niin säätelevät sitä. Jostain on tullut viisauden valoa siihenkin lisää. Ehtiny jo tottua siihen että se ei toimi joten sitä ei käytetä siis ollenkaan. Täytyy jossain vaiheessa heittää se sinne, ei se siitä paljoa ainakaan voi huonontua enää.
 
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

VDO = Rostran vanha malli, dippikytkimillä ohjelmoitava laite. Ei tule toimimaan koskaan kunnolla, kokemusta on...........
Välttävät tuota uutta Rostraa, kun kaikki eivät osaa ohjelmoida sitä, vaikka laite on ns. itseoppiva ja toimii sen takia paremmin.
Sano niille, että suosiolla vaihtavat uuden Rostran keskuksen siihen. Sopii liittimiin ja vaijeriin suoraan, eli muita muutoksia ei tartte tehdä.
 
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

Oikeen sairaan hiljaa kun ajelee ni kuluttaa 10l/100km ja ajettu pelkkää matka-ajoa. Normaalissa ajossa menee 11-13l. Pikkuisen kun leikkii ni tuntuu se 15l menevän aika kivuttomasti. Ihan kohtalaisissa säädöissä pitäisi olla. Auto lähes vakio evo V
 
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

ysillä pääsee noin 300 km tankilla ja kun ajaa reilut 30tkm vuodessa, niin sehän tekee pyöreesti 600km viikossa, eli pari tankillista.
98e maksaa 1.49€/litra ja 100 litran kulutus viikossa, tekee alle 8000€ vuodessa niin eihän se oo ees paha , kun moottorikelkkakin vie saman talvessa... :peukku
 
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

Päivitetään...
Pienin kulutus tankillisella 9l/100km maantiellä, sisältää moottoritietä n.200 km.
Ja suurin 40l/100km radalla ;D
Ja auto vakio evo 8.
 
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

ja 98 ei maksanu enää ku 1,18€/L :driver
 
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

en oo viel alle 15litran päässy satasella... säädöt kyl vissii vähä poskellaan mulla.
 
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

Itselläni pienin kulutus on ollut 9-9.5 paikkeilla pitkässä tasaisessa maantieajossa Liettuan reissulla, yleensä aika tarkalleen 10 maantiellä kotimaassa. Sekalaisessa ajossa menee 11-13 ja radalla kaikki mitä tankkiin laittaa häviää aivan liian nopeasti :)

Uskon että maantiekulutuksessa on vielä huomattava optimointivara.
 
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

Kaupunkiajelua 12.9l/100km. Pitää katella vielä viikonloppuna matka-ajokulutusta ennen ja jälkeen päivityksen.
 
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

Eilen tultiin emännän ja hillittömän määrän tavaran kanssa Hellllsinkiin ni 7.6l/100km ;D

Auto tuo evo3, 17" vanteilla, isoilla jarruilla jne jne.
 
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

ja emäntä oli vissiin ratissa kun noin vähällä pääsitte ;D
 
Takaisin
Ylös Bottom