Lancer 80 kilpa-autoksi!

vinkkejä kilpurin rakentajalle:

-tee samantien oikea kilpuri =kaaret ja turvavarusteet ralli/rata sääntöjen mukaan, ei mitään saumallista vesijohtoputkea, ei mitään putkirunkoisia penkkejä eikä nelipistevöitä (vaan kunnolliset, sääntöjen mukaiset kuusipistevyöt).

-tee kunnolliset kaaret jousituksen kiinnityspisteisiin asti, silloin kehikko toimii samallla apurunkona

-älä säästele turvavarusteissa.

-tutki muiden kilpureita, kuuntele muiden juttuja, kysele: kopioiminen ei ole kiellettyä.

-panosta jarruihin ja alustaan

-tekniikassa panosta aluksi luotettavuuteen ennemmin  kuin tehoon. Panosta myös kunnollisen jäähdytykseen jos autolla ajetaan kesällä (öljy, vesi, jarrut).

-älä yritä oikoa korin tekemisessä: jos koppa kaipaa hitsaamista, niin pistä se heti aluksi nippeleiksi, puhallukseen ja hitsaukseen. Totaalisen lahosta korista ei kilpuria edes kannata tehdä. Puhtaan korin kanssa on paljon mukavampi työskennellä jatkossa, oikominen kostautuu AINA jossain vaiheessa.

Tässä linkki Roadsport esittelyyn, luokka johon meikäläisen auto joskus toivottavasti valmistuu.
 
Ihan asiallisia ajatuksia, mutta kuitenkin riippuu käyttötarkoituksesta tuo rakentaminen. Ite laitan Lancerista pojalle jäärata-auton. Kaaret tulee ns. jokkissääntöjen mukaiset juuri siitä saumallisesta vesijohtoputkesta. Penkki on kuiturunkoinen ja vyöt 4-piste näin alkuun.
Tankki tulee mallia perämoottori ja akkukotelo myös venepuolelta.
Iskarit uudet vakiot ja jarrujen toiminta tietysti varmistetaan ja herkistetään.
"Viritys" tapahtuu lähinnä keventämällä, onhan tietysti 2-litrainen tiuhalla perällä hieman virkeämpi kuin vakio 1.4.
Tuo on tosi juttu, että kilpa-auton rakentamiseen kannattaisi ottaa paras kori, mitä löytyy. Tulee kaikkein halvimmaksi, ja säästää hermoja.
 
totta, kaaret ja muu riippuu käyttötarkoituksesta. Ajatukseni olikin, että jos on pieninkin epäilys, että autoa joskus tullaan ulkoiluttamaan muuallakin kuin jokkisradalla, niin kannattaa säästää kaksien kaarien rakentamisen vaiva ja tehdä kerralla ne paremmat...
 
Joo, olis kiva "Axi" saada niitä karien mittoja että pääsis laittamaan lanceria, vaikka oon ajatellut laitaa saumattomalla putkella.

mulla on jo AKK hyväksymä tankki.

Auto ois tarkotus maalata keltaseksi ja valkoset vanteet mutta nämä ovat ns. viimeistely hommia!

meneekö Sapporon tolpat suoraan lanceriin vai joutuuko vaihtaan tukivarsia ja ylpään jakoa?

Tekniikkahan olis tosiaan sapporon 2.0GSR kone jonka tietysti joutuu purkamaan ja laittamaan, 5v-laatikko samasta sapporosta ja varaosa autostani Galant 82 perä joihin sitte levy jarrut jostakin ja etu päähän Citroenin jarrut.

Taakse tulisi Toyota LandCruiserin etu iskarit (kaasu) jolloinka rälläköisin vanhan pyöräkotelon ylä osan pois ja hitsaisin yläpäät uudestaan muuten umpeen mutta keskelle reikä johon vahvistelappu ja mutteri johon tolppa tulisi kiinni.

Eteen mahdollisesti sapporon tolpat ja niihin uudet jouset ja hyllystä "Bilstein" iskarit.

Kaarista senverran että jos saisin "Axi:lta" mitat jokkis kaarista nin niihin lisäilemällä putkia niinkauan että olisivat säänön mukaiset. :peukku

Anteeksi huono selittämään! :-[
 
No sinun kannattaa ensiksi miettiä, mihin käyttöön auton laitat.
Yritäppä hommata Lancerin luokitustodistus, jos meinaat rallia ajaa, katso siitä ja autourheilun sääntökirjasta, mitä saa, mitä ei saa ja mitä pitää tehdä.
Kaaret syntyy, kun ottaa metrimitan, 30m putkea ja hydraulisen putkentaivuttimen. Ei se sen kummempaa ole. Kaveriksi 50*5 lattarautaa, 3 mm teräslevyä (muistaakseni 100*100 palasia), M8 pultteja ja muttereita. Ja porakone sekä teriä siihen.
Tuosta kestävyysajosta yms. en tiedä.
Yhden ralliauton olen F-ryhmään rakentanut uusista osista. Enkä toista rakenna, paitsi jos joku toinen maksaa!
Offtopic; jos jollakulla kiinnostaa Saab 96 raceprojekti, niin vaikka yksityisviestiä.
Jokkiskaaret "uudet", 15" piikkipyörät, käynnistämätön 1835 cm3 V4- kone yms. Sarjassamme "tervemenoa jääradalle tai jokkikseen"
 
luokitustodistus on melko turha hankinta (imho), koska nykyään sekä rallissa, että radalla säännöt sallivat luokittelemattomien osien käytön. Colt rataprojektia varten ko. lärpäke (Gr. A vieläpä) oli pakko hankkia, mutta olisin kyllä pystynyt rakentamaan auton ilman valokuvia alkuperäisestä kaasarista, varapyörästä, takapenkistä... ;D

Ja kaaret teettäisin pajalla: sopivaa putkentaivutinta millisillä lesteillä ei ole joka tallissa ja mahdollisuudet epäonnistuneisiin putkiväännöksiin ovat suuret. Saumaton putki on sen verran arvokasta, että montaa kankea ei viitsi käyttää harjoitteluun. Olin itse paikalla katsomassa kun ammattimies väänsi colttiin kaaria ja totesin, että homma oli kannattavaa jo pelkästään ajansäästön takia. Lancerin tapauksessa tosin, samoin kuin Coltinkin, koppa on raahattava kaaripajalle (kun ei se ole mikään Escort, johon on tehty kaaria 30 vuotta). Sitten kun mietit pääkaaren paikkaa autossa, niin muista että kuljettajan pää on oltava pääkaaren etupuolella ja joudut tipauttamaan kaaren lattiasta läpi jossain vaiheessa, että saat hitsattua saumat ympäri. Eli kannattaa valita paikka huolella...
 
Nyt tuli pikku pulma pikkumiehelle ;D kun ei osaa päättää tekeekö sen suoraan sapporosta (hyvät puolet) ei tarvi vaihtaa teknikkaa eikä perää joka on ihan erilaisilla kiinnikeillä sapporossa valmiina takana levy-jarrut(4xLevyt), Mutta huonot puolet kori helmoista mätä ja ovien alareunat+jalka tiloissa reikiä ja pohja pahasti ruosteessa.

Lancerin hyvät puolet kori hyvä mutta tekniikka menis vaihtoon.

:seina
 
totuttele tuohon tunteeseen, se tulee vielä toistumaan usein. ;D

lisää plussia ja miinuksia:

+Sapporoita ja Galantteja on rakennettu Suomessakin, kaikkea ei tarvitse kehittää itse.
+Sapporo on leveämpi raideväliltään ja pidempi akseliväliltään
-Sapporo on painavampi
-Sapporossa on vakiona pidempi perävälitys


+Lancer on kevyempi
+Lancer olisi erikoisempi valinta kilpuriksi
+Lancerissa vakiona tiheämpi perävälitys
-Lancerin alustan rakentaminen luultavasti hankalampaa

kummassakin lisäksi haittapuolina
-korimalli: HT tai neliovinen, jäykempiäkin koreja varmasti on..
-pitkähköt ylitykset
-kumpaankaan ei saa lukkoa helposti
-kumpaankaan ei saa välitettyä laatikkoa helposti
-ja makuasia tietenkin, mutta itse lasken kyllä simpukkaohjauksen miinus kategoriaan...
 
Sitä Sapporon lukotonta perää ei muuten sitten välttämättä kannata Lanceriin ruveta sovittelemaan, samalla vaivalla sinne saa jonkun paremmankin akselin..

G63:en tehoista en tiedä, varmaan jossain 110-120hv nurkilla maksimissaan, vakiona...
 
Ei ei ei ei, tästä tuu mitään nyt on Päivistäkin kiusattu yli ralojen vaihtamalla otsikkoa edes takaisin. :seina :seina :seina

Oon aikani htsannu Sapporoa ja mätää tulee aivan likaa vastaan ei siitä kannata mitään tehä ennen kun se on hitsattu ni mä oon täyttäny 90:vuotta eli oon niin pitkälle mietinyt sen Lanceriksi ettei sitä saa enään mielessä muutettua S-poroksi! ;D
 
Lanceri on nyt kyljellään taka-pihalla ja kone sekä laatikko ovat irti kaaret ovat tilattu....

Taakse tuli uudet iskarin yläpäät...ja uudet iskarit kyb:in oarhaat ennen säädettäviä

ja eteen uudet tolpat (vakiot) joissa ne alkup. iskarit+uudet jouset eteen ja taakse...

tankki on upotettu paikalle...

helmat vahvistettu kulma raudalla sa moten tolppien yläpäät



KUVIA JA KERRONTAA TULEE PIAN....
 
Onko tarkempaa takaiskarien tyyppiä?

Entä mistä tilasit kaaret? Voisi periaatteessa kiinnostaa jos saisi itsellekin kaaret Lanceriin...
 
Luuppalalta tulee kaaret oli kuulemma mitatkin valmiina...

iskarit siis KYB GAS-A-JUST KG5419 (gas filled shock absorber)

::) mulla muuten on vielä kaksi yli-määrästäkin jos et muuten löydä...
 
Mielenkiintoista jos kaarista löytyy valmiit mitat. Paljonko ne suunnilleen kustantavat? Tehdastekoisia kaaria saa Safety Devicesiltä (heillä on mitat), mutta aika suolaiseen hintaan.

Mikäs noiden valkoisten(?) KYBien pituus vapaana on kiinnityspisteiden välillä. Mulla on nyt oranssit KYBit takana ja ongelmana on niiden liiallinen pituus jousieni kanssa. Jousia pitäisi vähän lyhentää, mutta sitten ne eivät enää pysy paikallaan. Iskarin pituus on oransseissa 535 mm kiinnityspisteen keskeltä toisen kiinnityspisteen keskelle. Jos ovat lyhyemmät niin sitten voisi kiinnostaakin! Vanhat iskarit mitä mulla oli olivat eri paria ja toinen oli 535 ja toinen 525 mm. Sentti tai pari lyhyemmät auttaisi jo asiaa.
 
Kaaret luuppalalta maksavat noin 170€

Pitää kattoa niitä iskareita ilmoittelen tarkemmin sitten kun olen edistynyt, mutta itse ostin iskarit kristian Raak:ilta. jos tunnet... Myy ja välittää kilpa-osia. tuossa linkki kotisivulle:

http://pp.kpnet.fi/kormuuttaja/raakwww/raak%202/

jos hänellä ei ole enään niitä niin sitte tehdään niistä mun omista kauppaa (kunhan olen mitannu)
 
tuossa kuvia projektista...

http://autodb.fi/uploads/upload/IM001257.JPG

http://autodb.fi/uploads/upload/IM001259.JPG

http://autodb.fi/uploads/upload/IM001262.JPG
 
Kiitoksia infosta!

On muuten ihan samasta paikasta hitsattu munkin autoani mitä tuossa juuri olet tekemässä :) Toisella puolella tehtiin koko runkoaisa uusiksi, toisella puolella vain osa. Tuosta muuten taitaa vielä puuttua yksi poikittainen kotelo tai sitten turbon koppa on erilainen.

Peräkontin pohja oli mielenkiintoinen. Onko tankki upotettu pohjaan? Kuvasta päätellen näin olisi.

Sisäpuolelta kannattaa muuten hakata kynnyskotelon reunat huolella. Menee ihan varmasti läpi jos ei ole korjattu. Tein molemmille puolille koko reunan uusiksi.
 
Kyllä, tankki on upotettu ja taka luukussa on 15cm tankkia näkyvissä...

joo-o perinteinen paikka mitsussa tuo palkin nurkka ;D. Nyt on laitettu se viimenenkin pala siihen väliin noin tunti sitten ja kulma on valmis...

taka-iskarien kiinnikeet myös tehty tässä kirjoitusten välissä, kuvia myöhemmin...

kynnys kotelon reunat myös tehty 3mm kulma-raudasta, uudestaan myös äskettäin.
 
Projekti edistyi kiitos hyvän sään... ja auto pääsi toisin päin

kuvia siis:

http://autodb.fi/uploads/upload/IM001271.JPG

http://autodb.fi/uploads/upload/IM001272.JPG
 
ast:tille tiedoksi että mittasin iskarin pituuden täysin aukinasenapituus kiinnitys reijän keskeltä keskelle jos en ihan väärin mitannu niin noin 51cm 3mm tarkuudella...

Aina tietää koska lanceri edistyy kun pohjanmaalle luvataan aurinkoista säätä... ;D tänään siis hitsattu ja kolme laikkaa käytetty loppuun, kuvia huomenna...
 
http://autodb.fi/uploads/upload/IM001272.JPG

http://autodb.fi/uploads/upload/IM001271.JPG

http://autodb.fi/uploads/upload/IM001273.JPG

http://autodb.fi/uploads/upload/IM001274.JPG

http://autodb.fi/uploads/upload/IM001278.JPG

http://autodb.fi/uploads/upload/IM001280.JPG

siinä sekalaisia kuvia tältä päivältä...
 
Missäs kunnossa muuten tuossa kopassa on A-pilarit ja tuulilasin kehys yleensä? Nehän ovat yksi pahimmista paikoista tuossa kopassa. Itselläni tehtiin käytännössä koko kehys uusiksi.

Eli iskareiden pituus olisi 51 cm, nyt alkoi kiinnostaa :)
 
Lanceri on siis pyörillä ja alkaa olemaan kopaltansa valmis, tietenkin kaaret vielä puuttuu ja jotain muuta pientä.

Taakse alustaksi tuli kyseiset iskarit ja vahvat jouset...valitettavasti, miksikö valitettavasti koska jos autolla meinataan ajaa esim. soralla tai jäällä alustan olisi pitänyt olla pehmeä että ei jää sutimaan...

yritetään saada kuvia aikaseksi...
 
http://autodb.fi/uploads/upload/IM001332.JPG

http://autodb.fi/uploads/upload/IM001335.JPG

http://autodb.fi/uploads/upload/IM001346.JPG

http://autodb.fi/uploads/upload/IM001343.JPG

Tässä taas edistys kuvia...
 
Sitä me kaverin kanssa mietitiin, että kun talvi tulee niin muut kylän pojat hakee romu autoja jäälle . Ja me mennän kaverin kanssa haastamaan 2000€ kilpa-autoilla jotka on viimesen päälle hienoja esim. viime talvena fiat uno ja ne oli maksanu siitä 20€ ;D

Me oltiin onnelisia kun me pärjättiin kilpa-autolla jollekin paskalle unolle ;D

mutta tuossa on nyt sitten mun jää-auto ::)
 
http://autodb.fi/uploads/upload/IM001422.JPG

http://autodb.fi/uploads/upload/IM001424.JPG

http://autodb.fi/uploads/upload/IM001423.JPG

http://autodb.fi/uploads/upload/IM001421.JPG

Lanceri edistyy ja taka luukku lähes valmis... mitäs tuumailette? ::)

aika hyvä 14v tekemäks... ;D
 
Sen verran täytyy sanoa että jos viitsit niin siisti ton akun upotuksen reunat ja bensapumpun letkujen läpivienteihin jotkut kumit tms.

Muuten kaikenkaikkiaan ERITTÄIN hienoa työtä :peukku
Monella vanhemmallakin tekijällä ois aihetta ottaa mallia ;)
 
Hyvältä näyttää.

JaniT:n neuvo johtojen ja letkujen suojaamisesta on hyvä, suojaamattomat johdot hankaavat itsensä todella nopeasti puhki auton tärinässä.

Ja kokemuksesta opittua tietoa: bensaletkuja kannattaa uusia muutaman vuoden välein. Ne voivat näyttää päällepäin hyviltä, mutta happanevat sisältä. Sähköpumppujen kanssa on nopeasti tilanne päällä jos letku nassahtaa ajossa puhki...
 
Asiallinen meininki :peukku.

Mut edellisten vinkkien lisäksi:

Tankki kunnolla kiinni. Noilla ristipääruuveilla ei tuu kauaa pysymään, kun oikein hypytetään.

-A
 
Tankki on aika hyvin kiinni... se piti vasaralla naputella paikalle (tiivis sovitus) +sikafleksi välissä ja nuo ruuvit, alta metalli remmeillä kiinni....

johdot ja letkut vielä kesken kun se oli tuon kuvan otto hetkellä kuivamassa

mutta kyllä ne johdot tarvitsee laittaa paremmin, tuo paksu punanen kaapeli on startin plussa eikä sekään ole vielä paikalla...

letkut ovat viikon vanhat metalli-punos letkut. :peukku

lisää kuvia valmistumisesta viimestään ensi tiistaina.

kaaret jotka lanceriin tuli Luupalalta olivat väärät ja jouduttiin tilaamaan uudet putket jotka saapuvat kuulemma maanantaina.
 
Joo-o, alaspäin se tankki ei nyt varmaan irtoo, on se peltikauluskin siinä edessä?, mut ylöspäin... ei olis pahitteeksi vaik varmistaisi viel jollain pannalla yms?

Ei nimittäin olis eka-/vikakerta kun tankki "pyörii" kontissa irrallaan ja bensaa siinä tilassa missä on virtaa.....ei hyvä asia ei :eek:.
Olikos Luuppalalla jo valmis malli ton auton kaarista? Vai miten se päätyi niitten tekoon..kävikö auto paikanpäällä vai annoitko vaan mitat vai miten...?
-A
 
Ensiksi soitin Luupalalle kysyin miten tehdään kun tarvisin kaaria kuseiseen autoon, Luupala sano että sillä on tuommosen lancerin mitat ja pyysin tietty lähettämään putket tänne.
Nyt kun niitä alettiin sovittamaan paikoille huomattiin että eihän ne sovi alkuunkaa siihen autoon.
Soitin Luuppalalleja kerroin ettei ne ollut oiat putket ja mittattiin Luupalalle uudet mitat ja nyt sitten maanantaina tulee uudet kaaret. Jos Luupala on pysynyt mitoissa. Ne sopii paikalle... ;D
 
Katos vaan, että oli ks. autoon olemassa mitat? Aikas hyvin kun tota korimallia ei oo hirveesti näkyny rallipoluilla Suomenniemellä sitten "kultaisen 80-luvun" ja Airikkalan jälkeen ;).
Noh, ei nyt sit kuitenkaan mitat osuneet. Toivottavasti nyt sit seuraavat onnistuu :peukku.
-A
ps. keep up the good work..
 
Hyvältä näyttää :peukku

Paljon on vaan vielä turhaa painoa näkyvillä ;) Rälläkkä käteen ja kaikista luukuista kaikki muu pois paitsi pintapelti. Takaluukusta ja konepellistä myös kaikki saranasysteemit pois niin lähtee paljon painoa.
 
Mulla on lanceriin. kevennetyt pellit varastossa paikalla on nyt painavaa tavaraa...

kyllä sitä on paljon kevennetty ja koria vahvistettu parhaan mukaan...
 
http://autodb.fi/uploads/upload/IM001502.JPG

http://autodb.fi/uploads/upload/IM001501.JPG

http://autodb.fi/uploads/upload/IM001504.JPG

http://autodb.fi/uploads/upload/IM001506.JPG

http://autodb.fi/uploads/upload/IM001507.JPG

http://autodb.fi/uploads/upload/IM001508.JPG

http://autodb.fi/uploads/upload/IM001509.JPG

http://autodb.fi/uploads/upload/IM001510.JPG


Siinä on tämän hetkisessä kunossa... enään penkit vyöt ja pinta hommia ja maalamoon, tietenkin tuuli-lasi ja taka-sivu pleksit puuttuu.

tuli inspiraation puute niin tuli viritettyä ruohon leikkuri

http://autodb.fi/uploads/upload/ruoh..JPG
 
http://autodb.fi/uploads/upload/IM001582.JPG

http://autodb.fi/uploads/upload/IM001581.JPG

http://autodb.fi/uploads/upload/IM001583.JPG

http://autodb.fi/uploads/upload/IM001584.JPG

http://autodb.fi/uploads/upload/IM001587.JPG

Tuossa 2vuotta sitten kun ostin lancerin ja ajmaan lähössä!
http://autodb.fi/uploads/upload/uusiautoni.jpg
 
kilpa-auto ei ole koskaan valmis ;D

Hienoltahan se Lancer näyttää. :peukku
Etupyöriä joudut luultavasti säätelemään, mutta ne on sitten kokeilujuttuja.
 
Joo, eihän se koskaan valmiiksi tule

perän vaihto ja etu-pyörien camberia + moottori

mutta 15vuotiaana ole rahaa kehittää nyt enään tänä vuonna tätä piteemmälle
 
No kommentoidaan... :) Hieno keltainen,teitkö itse
maalauksenkin vai onko ollut oikein maalari...? Sisustan
kuva näyttää kuin olis aidommastakin ralliautosta,siitä
voisit laittaa kuvia eri puolilta vielä lisääkin...? Ja myös
kontista ja konehuoneesta...? Kilpailehan varovasti sillä,
voi nimittäin hieman "harmittaa" jos tuohon tulis jotain
kolhuja,sen verran oot tainnut vaivaa nähdä... :) Mitäs
kaikkia ajoja aiot tuolla nyt sit suorittaa...?
 
Auton maalasi oikeen maalari! miranoolilla, mutta oli hieman itseppäinen sen maalin peittävyyden kanssa ja kun se ei meinannut peittää maalasi liian paksusti ja maalipinta ryppyilee hieman.
Ei apelsiini, mutta muuten pieniä vaurioita!

Joo, on siihen koko kesä mennyt jokaisena päivänä olen töitä tehnyt! yhteensä 3800 työ-tuntia ;D

auto on tarkoitettu ryhmään-F , ralli-sprint ja endurance(ehkä)...

tuola aiemissa kuvissa on muualtakin, mutta otetaan paremassa valossa lisää!
 
Takaisin
Ylös Bottom