Ohjaus

galv6

Colt
Liittynyt
5 Lokakuu 2003
Autoa ja kuskia vaivaa liian löysä ohjaustuntuma. Voiko olla tehostimessa jotain?Mitä ne johot on mitkä menee tehostimelle?
 
tuskin tehostimessa vikaa on, se on joko liian tehokas tai liiian tehoton, molempia yleensä tehtaan jäljiltä.... ainoa on tietysti nopeuden mukaan säätyvä, joka vois teoriassa jämähtää jonkun alhaisen nopeuden tehostukseen....

Miten vika siis tarkan ottaen ilmenee? Onko se ollut autossa koko ajan vai ilmestynyt nyt?

Onhan pyörän tuennassa kaikki ehjää ja välyksetöntä?

Tai oletko ehkä vaihtanut talvirengasmerkkiä?
 
galv6:

btw. kerrohan vähä muuten autostas..
mimmonen on? kuvia ?
mistä hankit?
miinut ja plussa puolet?
 
Kyllä toi "vika" on tullu auton mukana. Eli tuntus et tehostaa liikaa -->kaupungissa hyvä,mut maantiellä rasittava. Yli 130km/h nopeuksissa auto on lähes mahdoton ajettava-->ei mitään tuntumaa tiehen.Ei johdu renkaista,kesäkumeilla sama juttu.Aurauskulmista en tiedä ja tuennat ok.

Autohan hyvä,ainakin tähän asti pelannut moitteetomasti. Viime kesänä tuotatin Saksasta.Alun perin ois pitänyt ostaa 2.5v6 mut eipä niitä ollu :'(
Kuvia en oo vielä ottanu(jospa pukki tois digikameran..)
Plussaa on aut.ilmast,2xairbag,ABS,v6 korisarja jne..
Miinusta on penkinlämmittimien puute ja toi ohjaus.Makso muuten Saksassa 4400e + verot 3600e. Paljonkohan nää maksaa Suomessa?
 
Siis onko se vika tullu sulla siihen autoon vai ollu koko ajan? Selitäppä vielä,puoltaako,hakeeko se tietä vai mitä?Mä ostin tollasen 96 mallisen galantin ja siinä vähä samanlaista ongelmaa..Oon uusinu takaiskarit,etu ja taka vakaajan osat,kulmat katottu kahdesti..se menee hienosti tonne 100kmh asti mut sitte se alkaa hakemaan,ei oikein mee suoraan..etuiskarit on vielä löysät,vaihdan ne vielä :mad:
 
Moro!

Mulla on 1988 GLSi Gallus ihan sama juttu! ~120 vielä menee, jopa 130 jos ajaa moottoritiellä. Mutta annas olla jos 80 km/h alueella, eli vähän kapeammalla tiellä, nopeus nousee yli 110:en, tuntuu kuin auto olisi lähdössä lentoon. Ratin pitämiseen saa todella keskittyä kun pelottaa että vähän kun hipasee, ollaan pöpelikössä. Outoa.
 
Kyllä toi vika tai paremminkin ominaisuus tuli auton mukana. Ei mulla aiemmissa galluissa ole ollut tätä ongelmaa(-90 2.0glsi,-94 2.0glsiA) Iskaritkin on uusittu viime kesänä ja nyt on uudet talvigummit(GY UG500)
Ei puolla eikä vetele paitsi kovemmissa nopeuksissa häviää se tuntuma.Mitähän ne johot on mitkä menee tehostimelle?
 
kyllä tuollainen "ylitehostus" on normaalia joissain tehostimella varustetuissa autoissa..... varsinkin jos kyseessä on normaali, ei-nopeuden-mukaan-säätyvä- tehostin.

Korjauksena joko tehostimen säätäminen (vaikeaa, joutuu avaamaan tehostimen ja kokeilemaan erilaisia ohivuotoventtiilin jousia) tai sitten pyöränkulmien säätäminen (caster kulman lisääminen vois auttaa, mutta kun sitäkään ei pysty vakio yläpäillä säätämään, eli pitäis tehdä uudet tolpan yläpäät tai jotkut välikappaleet)
 
No ei se normaalia oo jos vehkeet ei meinaa tiellä pysyä..oon ajanu tollasella(95-2,0 galantilla) joka ei vedellyt eikä vaappunut..jos auto on kunnossa,siis tällänen,se kyllä menee hienosti..no,mä taisin ratkasta oman pirssin probleeman,oikeestaa helkama autoki autto vähän.. ::)
 
Kertoisikko vastaisenvaralle että miten ratkaisit pulman vaikkakin en itse ole vielä huomannut autossani tota vikaa,mutta jos jollain muulla on niin tietää miten toimia vai myitkö sen.Kylläkin minulla on vanhempikorimalli,mutta koskaanhan ei tiedä.....
 
Elikkä koskee tätä onko tää ny sitte e55 tai jotain tää korimalli 93-96.Auton alatukivarret (2kpl molemmilla puolilla)siis ne taemmat käyremmät löysätään apurungonsta,oli muistaakseni 17mm kannalla,eli yht 4 pulttia.Ne vähän löysälle,auto käyntiin ja pyörät tappiin vasemmalle.Samalla kaveri vetää pultit kiinni ja se on siinä.Siihen loppu keulan venkuloiminen ainakin mulla..On helvetin tarkka asento niillä näköjään..niin ja auton on tietty oltava tasasella alustalla ja pyörät maassa. :eek:
 
eli niitä pyörän kulmia pystyy säätämään? Vai mikä temppu tuo nyt sitten on?

hyvä homma että tähänkin löytyi ratkaisu! :D
 
joo,se hakee jonkun nollakohdan missä se kuuluu olla..omituista mut niin se vaan on..oli tullu tehtaalta oikein tiedote aikoinaan.
 
Täytyypä sit rueta hakemaan nollakohtia ja- tai käyttää kulmien tarkastuksessa. En tosin usko et se löysään ohjaukseen vaikuttaa :-X Taidanpa repiä tehostimen vit..... ;D
 
Ku ei noista oo maahantuojan mukaan oikein koskaan vaihdettu mitään pumppuja tai hammastankoja..meneekö sulla piuhat sinne hammastankoon?Joo,otahan pumppu pois nii saat laitaa jonku vanhan cherryn ratin jossa metrinen halkasija et jaksat kääntää
 
Tuskimpa sinne mitään johtoja menee. Noh jos sitten jätän tehostajan ja ratin ja ajelen varovasti.. EIKÖ KUKAAN TIEDÄ NIISTÄ TEHOSTAJAN JOHDOISTA ???
 
Siis tehostajan pumpulle menee johto? Siinä on sellanen anturi,kun pumppu alkaa toimia ja ahistaa koneen pyörimistä se anturi antaa käskyn nostaa kierroksia pikkusen..huomaat ku kääntelet rattia paikallaan nii tyhjäkäynti nousee pikkasen kun pumppu alkaa "tehostaa ohjausta".Sitä varten se on..
 
mk1 sanoi
joo,se hakee jonkun nollakohdan missä se kuuluu olla..omituista mut niin se vaan on..oli tullu tehtaalta oikein tiedote aikoinaan.

just joo, se siis jotenkin keskittää sen (en kyllä tajuu miten mutta...) :)
 
Tuli täs mielee jos vaihtas tehostimen ja koittas miten se vaikuttaa. Kävisköhän lancerin tehostin ::)
 
tuskin ongelma paranee sitä pumppu osaa vaihtamalla, tuo yllä mainittu säätö kuulostaa ihan fiksulta ja jos se ei auta, niin sitten pitäisi kokeilla sen pumpun ohivirtausventtiillin säätämistä =sama vaikutus kuin koko pumpun vaihtamisella yritetään saada.

Caster kulman kasvattaminen olisi mielenkiintoista kokeilla, mutta kuka tekee ne yläpäät.....
 
Vai oisko toi "tyyppivika"mitä tehdas ei ole suostunut myöntämään..?Mul on -88 gallu,jos ei oo o.tehostinta,mut motaril "suures"vauhdis/pikkutiellä "hieman"ylinopeutta ajaessa tulee kyllä tunne et missäs etupää menee ja mihin se menee..Mut kyllä kuitenkin ohjaus toimii "normaalisti",se tuntuman puute vaan hämää..Autoon on vaihdettu alusta+alapallot(ei puslia),ja sitä ennen oli aivan S*****AN huono ajettava,hyvä kun pysy tiellä..Oiskohan se et jos ei kaikki(jouset,iskarit,puslat,alapallot,nivelet jne.) oo kunnos niin rupee tekeen tota..?No,kuhan tiellä pysyy,mut oishan toi "tuntuma"plussaa..
 
En tiä 88-mallista mut toi 93-96 kopan galant on varmasti paras galant malliston auto ajaa jos se on kunnossa..se menee ku juna jos kaikki on ok.
 
olisipa mielenkiintoista tietää minkälaiset caster arvot tehdas ilmoittaa A) tehostimella varustetulle autolle ja B) ilman tehostinta olevalle autolle.

Jos ne on samat, niin sitten tehdas on kyllä mennyt siitä mistä aita on matalin; tehostimella varustetuissa autoissa pitäisi yleensä olla isommalla casterilla olevat ripustukset. Mutta jos näin ei ole, niin sitten pyörän kulmat ovat ihan varmasti kompromissi ohjauksen keveyden ja tuntuman välillä.... ja se kyllä varmasti voisi aiheuttaa tyyppivian omaisesti vaeltelua....
 
btw, ennen kuin lähdetään syyttämään tehdasta tai tekemään uusia yläpäitä: onhan siitä laitteesta tarkistettu pyörän kulmat? Esim. O-Jayn Gallussa oli edellisen omistajan "minä tiedän kaiken auton alustasta ja säädin itse" jäljiltä 14mm aurausta, oikea arvo muistaakseni luokkaa 1-3mm

Muuttui meinaan pikkasen ajettavuuskin kun säädätettiin kohdalleen......

Eli jos edellinen omistaja on esim. itse vaihtanut raidetangon pään (30e) mutta jättänyt säätötyön teettämättä (50e -helppo nähdä missä se houkutus piilee?), niin varmaan on kulmissa sanomista...
 
No niin, elikkä ohjaus on löysä myös parkissa rattia kääntäessä (lue:Samanlainen kuin jenkkiautoissa). Keskittää kaupunki ajossa vähän voimakkaammin ku muut autot millä oon ajanut,mutta ei puolla eikä vetele moottoritielläkään. Yli 110km/h vauhdissa alkaa tuntuma tiehen hävitä--->ratti löystyy(ohjaus kevenee)--->korjausliikkeitä.
Yli 150 ei uskalla ajaa. Ohjauskulmista en tiedä enkä vaihdetuista osista ku oli toi huoltokirjaki saksaks :eek: Yritän täs viikonloppuna päästä montulle tekemään sen säädön,ilmotan tuloksesta.
 
Veikkaan että haritusta o liikaa :p
Omassa lankussa vähän samoja kujeita kun haritusta ol liikaa.

Onko renkaat kuluneet tasaisesti?
 
Weitec: aurausta tai haritusta, kumpaa tahansa jos on 5 kertaa yli sallitun, niin se voi tehdä melkein mitä vaan.... O-Jayn Gallussa ongelmat korostuivat liukkaalla, keula vaelsi ihan oudosti.....
 
Hammastankoohan pystyy kiristään siinä mallissa..Koita ekaksi se säätö,Käytä ohjauskulmien tarkastuksessa ja jos kaikki ok niin ei muuta ku kirrata sitä hammastankoo.Kattelin omastani,aika ahdas mutta kyllä sen voi kiristää mitään purkamatta.Tosi vaikee sanoa ku ei oo saanu sitä sun ohjausta koittaa..mutta varmasti vika löytyy,aina.Jostain vaan alettava hakea ja mä ehdottasin tota..muuten,ku sammutat auton vaikka vauhdissa nii et tehostus loppuu,tuleeko tosi jäykäksi?Siis ohjaus ;D? Meinaan että sillähän sä voit sen hammastangon tiukkuuden testata..jos lähellä normaalia niin vika tod näk tangossa mut jos muuttuu ylijäykäksi niin sitte varmaan kantsii niinku oot aatellu lähtee hakeen vikaa tehostimen paineista/venttiileistä.
 
MK1:Onks sullakin tän kopan galantti??Onnex huomenna pääsen montulle säätämään...Ajelin tänään n.400km ja "tutkistelin"ohjausta-->"vetele mihin sattuu" tai sit oon saanu vaikutteita teidän kirjotuksista. Taidan olla itekkin sekasin jo nyt tän asian kans :'( Täytyy toi auton sammuttaminen testata huomenissa ku oon ite ajokunnossa ;D
 
On joo,96 - 2,0 glsi...tappelin ittekin sen ohjauksen kans,tosin mulla ei niinkään tuntuma häipyny,haki vaan helvetisti.On pari asiaa mitä sun pitää tarkistaa siitä,mä listaan ne sulle tänään.
 
Säädöt tehty ja vaikutus minimaalinen eli ei "tauti" lähteny.Ehkä tuli vähän jämäkkyyttä lisää,mut vaimoke sano et ei muutosta ja naisen sanahan on laki!! Seuraavaks kulmien tarkastukseen. Riittääkö pelkkä aurauskulmien kattominen vai vienkö suoraan nelipyöräsuuntaukseen? Nii ja oli mullakin edellinen galantti 94nen,se oli ihan erillainen ajettava ku tää.
 
galv6 sanoi
Säädöt tehty ja vaikutus minimaalinen eli ei "tauti" lähteny.Ehkä tuli vähän jämäkkyyttä lisää,mut vaimoke sano et ei muutosta ja naisen sanahan on laki!! Seuraavaks kulmien tarkastukseen. Riittääkö pelkkä aurauskulmien kattominen vai vienkö suoraan nelipyöräsuuntaukseen? Nii ja oli mullakin edellinen galantti 94nen,se oli ihan erillainen ajettava ku tää.

4-pyöräsuuntaus tottakai 8)
Takapää tulee samalla kuntoon jos siellä on heittoa.
 
Tuli täs mieleen et pystyykö säätämään muutaku aurauskulmia,ku eihän ne kulmat mee vitulleen jos vaihtaa iskareita tai tukivarsia,vai pystyykö-vai meneekö?
 
Kaikki on aina mahdolista. Käy nelipyöräsuuntauksessa niin varmistuu sitten ainekin kulmat kuntoon.
 
Totanoin,kun se 4 pyöräsuuntaus on tehty,pyydä se tarkastus raportti mukaas ja ilmottele kun saat..Siinä etupäässä voi olla sellasia oikkuja kun

1. Etummaiset alatukivarret ne suorat saa väärinpäin paikalleen eli silleen et oikea vasemmalle ja päinvaston..
Kun katot niitä lähemmin niin huomaat ettei ne oo aivan suorat vaan pikkusen banaanilla.Ja jos ne on väärin päin kaarella(väärillä paikoilla) niin voivoi mitä kulmille tapahtuu..
2. Alatukivarsien kartioissa,siis niissä mistä se tulee olka-akseliin kiinni on heittoja..eli ainakin kahdella eri kartiolla tehty(siis tukivarsia ja olka-akseleita ainakin kahta eri mallia vaikka päällepäin samalta näyttäski)..taas sama homma,jos tukivarret ei sovi kartioihin(vaikkakin niissä ei välttämättä tunnu välystä kun mutteri vedetään kiinni)aiheutuu varmasti häikkää
3. Raidetangon päissä on sama homma,kahta eri kartioo..olipa tossa yhessä galantissa laitettu sellanen rt-pää missä kartio pienempi ku olka-akselin reikä ja vedetty mutteri kiinni..no se nivelhän menee liian syvälle eikä sen liikevara ollu enää niin suuri,siis se rt-pää ei mahtunu kääntyileen niinku ois pitäny..nyt sitte ku rattia käänneltiin ja sen nivelen liikevara loppu,alko se raidetanko työntää koko tolppaa ulommas ja pyörän sivukallistuma meni pieleen..saman se teki joustossa.Siitäkin autosta mitattiin 2 kertaa kulmat ennen ku hoksattiin toi.Eli kulmat oli ok kun auto paikallaan ja pyörät suorassa..sen huomaa helposti kun mittauksen aikana keventää keulaa pikkasen nostamalla vasemmalta ja oikealta vuorotellen vaikka etusuojan kaaresta..pyöränkulmat ei saa muuttua joustossa kovin paljoo,ainakaan annettujen arvojen yli.

Aika paljon ja sekavaa mutta jos jotain apua ois.. ;)
 
1999 Mallin gallus oli ihan vastaavanlainen juttu.. Kaupunki ajossa mitä mukavin.. maantiellä mitä rasittavin. Ja kokeiltiin vaihtaa renkaita yms kulmia tarkistella.

Parani ihme kyllä auton vaihdolla uudempaan :D
 
HuBu sanoi
1999 Mallin gallus oli ihan vastaavanlainen juttu.. Kaupunki ajossa mitä mukavin.. maantiellä mitä rasittavin. Ja kokeiltiin vaihtaa renkaita yms kulmia tarkistella.

Parani ihme kyllä auton vaihdolla uudempaan :D

Tuossa tapauksessa ainenkin varmaan ollut sitten todennäköisimmin kyse ohjaustehostimen säätöboksin viasta.
 
No niin! Nyt auto on käytetty 4pyöräsuuntauksessa ja vaihdettu raidetangonpäät,toisessa oli pieni väljys.Etupäässä kaikki muuten ok paitsi oikeanpuolen camper on raja-arvosta vähän ulkopuolella mut ei kuulemma pitäs vaikuttaa.Takana oli kummassakin pyörässä haritusta vaikka piti olla aurausta(vai olikoha se toisin päin).No joka tapauksessa ajettavuus parani,mutta vielä vaivaa se liikatehostus.Täytyy oottaa keväseen kun laitan isommat ja leveemmät gummit ;D
Raportti on tossa vieressä mut en jaksa nyt skannata sitä.
HYVÄÄ JOULUA 8)
 
Ajelin kaverin v40 t4lla ja siinä oli kanssa tämä ylitehostus ongelma kuten myös erään toisen jannun e15 koppasessa galantissa. Eikö ne tosiaan kato tehtailla minkä laisia autoja laittavat mailmalle :eek:
Nyt alkais olla tehostajan öljynvaihto ajankohtasta ja samallahan sen tehostimen ottas irti ja vaihtelis osia siihen,mutta mistä niitä osaa lähtee kyselemään?Tarkotan sitä ohivirtausventtiilijuttua..
 
http://www.vfaq.com/index-main.html

sieltä ->"miscellaneous"

ja sitten -> "power steering pump cut out fix, 2G"

Tämä liittyy nyt tähän vaeltelu ongelmaan tavallaan käänteisesti, jenkit ajaa autocrossia ja yrittävät saada pumpun toimimaan myös hitaissa nopeuksissa, mutta isoilla kierrosluvuilla. Nythän se vähentää tehostusta tietyn kierrosluvun jälkeen.

Eli ajatukseni tästä: pitäisi selvitää jotenkin, onko E5#-E8# Galanteissa samanlaista, säätyvää tehostinta.... jos ei, niin pumppu vaihtoon jostain Clipsestä. Jos on, niin sitten kehittelemään jotain systeemiä, jolla pumppua saa säädettyä/huijattua jotenkin vähentämään tehostusta isommilla nopeuksilla....

OT: itseäni kiinnostaa tehostetun ohjauksen muuttaminen tehostamattomaksi: laitan kilpuriin E39 hammastangon, mutta en kaipaa tehostinta... eli jos joku keksii tässä tehostin pohdinnan lomassa mitä sen hammastangon sisältä pitää nylkeä pois niin, että se toimii myös tehostamattomana, niin vinkkejä otetaan vastaan....
 
vielä jatkoa tuohon edelliseen:

jos kokeilua henkeä löytyy, niin periaatteessa ylitehostus ongelman ratkaisu on ohivirtausventtiilin modifioiminen, tosin toiseen suuntaan kuin jenkit tekee: vaihtaa sinne löysemmän jousen, joka sallii venttiilin avautuvan hieman..... eikös silloin esim. "veivaus" tilanteissa tehostus kuitenkin säily, jos virtaus ja paine työsylinterin puolella pienenevät, niin venttiilihän sulkeutuu hetkeksi ja paine nousee takaisin.. RIGHT?
 
Kyllä kai noi tehostetut hammastangot toimii ilman tehostintakin. Pumppu vaan pois ja letkut tukkoon. Tosin joutuu aika paljon käyttämään voimaa ratin vääntöön, kun ei niitä ole suunniteltu siihen. Jotkut hammastangot ovat käsittääkseni väljiä, ja kiristyvät vasta sitten kun saavat painetta tehostimelta. (automaattisäätö?) Enpä tiedä onko mitsuissa sellasta.

Mites galv6, onko iskarit kunnossa? Huonot iskarit eivät vaikuta mitenkään parantavasti auton ominaisuuksiin. Kyllä tuolla autolla pitäisi pystyä ajamaan suorahkolla tiellä niin lujaa kun se kulkee. Muuten on vikaa.
 
galv6 sanoi
Tuskimpa sinne mitään johtoja menee. Noh jos sitten jätän tehostajan ja ratin ja ajelen varovasti.. EIKÖ KUKAAN TIEDÄ NIISTÄ TEHOSTAJAN JOHDOISTA ???

Jos ne johdot menee rattiakselin juureen tehostimelle/hammastangolle, on ne ajonopeuden mukaan säätyvän tehostimen venttiilin johdot. Kierroksia nostava painekatkaisija löytyy pumpun yhteydestä, siihen menee vain yksi johto.
 
Kyllä toi vieraan pumpun koittaminen tuntus parhaalta idealta,mut voishan sitä tehostinta yrittää säätää jokatapauksessa(ihan mielenkiinnosta ja muidenkin hyödyks).Vai tarkotatko että tätä pumppua ei voi säätää,kun ei ole "säätyvä",eli ei mene kuin yksi johto pumpulle?EIHÄN MUUTEN KELLÄÄN SATTUS OLEMAAN YLIMÄÄRÄISTÄ PUMPPUA?Iskarit on vaihdettu viimekesänä(Sach-kaasu,Käyvätkö muuten madallusjousien kera?)
 
Ota pumpusta remmi pois, ja lähde testaamaan vaelteleeko ohjaus vielä. Varmaankin kaikkein helpoin keino varmistua siitä, että onko vika pyörien tuennoissa, vai yliherkässä ohjaustehostimessa.
 
Takaisin
Ylös Bottom