Ongelmia TD-Delican kannessa?

F

fabric

Guest
Tervehdys kaikille !!!

Toivottavasti tämä meni nyt oikeaan osoitteeseen, (uuden käyttäjän ongelma).

Eli heittäisin muutemalla kysymyksellä, olen uusi Mitsun onnellinen omistaja ???
Ostin tuossa joulukuussa 2003 Mitsu L-300 2,5 TD 5D mallin ( Delica ) vm. -92 ml. 347000 km perhekoko kasvaa, joten tarvitsin lisätilaa.
Mutta nyt tähän päivään menneessä kulkuneuvon on viettänyt liian paljon pajalla aikaa ja euroja kuluu liian paljon. Alkaa hieman nyppiä ...
Kulkuneuvon perushuollossa löytyi etujarruvikoja, lohkon vastus oli rikki, lämpömittari ei toiminut, vetoakseli ristikot meni uusiksi jne. mutta sitten paloi hihat.
Edellisen omistajan aikana vuonna 2002 tehty kansi työ. Sen jälkeen autolla ajettu 30 tkm ja nyt viime viikolla ilman mitään ennakkovaroitusta sylinteritila oli täynnä nestettä.
Kannentiiviste oli kuulemma ihan päreinä ja kannessa oli jotain vuotokohtia ( tunnustan tuntemukseni autoista on tosi huono ).
Kansi oikaistiin ja koeponnistettiin ja pahvit laitettu, nyt auto taas liikkuu, mutta mutta jotenkin minusta tuntuu, että joku tässä vielä mättää ...

Nestettä oli laitettu paisuntasäiliö aivan täyteen, joten se siis varmaankin vielä nestettä tiputtaa, kun kone oli lämmin. Mutta ei kai sentään silloin kun kone ollut ajamatta pari päivää ja ulkona on miinus 10 C ???
Neste valuu suurin piirtein siihen kohti missä paisuntasäiliö sijaitsee, reikä ???, liitos ??? mikä ???

Mitä tässä on vielä odotettavissa, mihin pitää varautua ja missä näitä pelejä kannatta lopulta huoltaa ???
Käsittääkseni tässä mallissa kone on sama kuin Pajerossa.

EDIT: muokkasin otsikkoa
 
Aika jännä tarina... kansi muka tiivistyi vaikka sen todettiin olevan halki?

Tosiasia on, että vähänkin huolimattoman käyttäjän jäljiltä TD koneen kannen elin ikä on siinä 350tkm nurkilla, eli sinulla se on jo menossa (tai jo mennyt). Venttiiliremontti ei ehkäise kannen halkeamista.

Jos kone työnsi paineet nesteen sekaan, niin ensimmäisenä epäilläään kantta, mutta sinun tapauksessasi vuoto mukamas tukittiin pelkällä kansipahvin vaihdolla?

Mielestäni vaihtoehdot ovat nämä: kansi on edelleenkin halki, niinkuin se oli jo aiemmin, halkeaman kautta paine pääsee jäähdytinkiertoon ja puskee nesteen paisuntasäliön kautta ulos...

Toinen vaihtoehto on, että paisunta säliö tai joku letku on ottanut itseensä kun paine järjestelmässä kasvoi kansipahvin hajoamisen myötä...

Eli ei muuta kuin lamppu käteen ja katsot TARKKAAN mistä neste tulee ulos ja tietenkin tutkit tuleeko paisuntasäiliöön ilmakuplia ja/tai painetta.... (huonompi homma jos tulee)
 
Tervehdys !!!
Jäi äsken varmaan jotain mainitsematta, mutta edellisellä kerralla vuonna 2002 kannen ykköspytyn seinässä oli pystyhalkeama joka hitsattiin Nivalassa ?

ja tosiaan siitä kun tämä kansityö oli tehty autolla on päästy eteenpäin vain 30tkm. onko tuo nyt normaalia ? jälkikiristys jäänyt tekemättä ?

Mainitsit tuosta kannen menosta n. 350 tkm kohdalla, eli suomeksi olisiko uusi kansi paras ratkaisu ?
Mikään firma ei tuota ratkaisua ainakaan suoraan suosittanut ( muuteman kanssa ollut puh. yhteydessä )

Ainoa harmi tässä on se ettei ole aiemmin tarvinnut näin paljon auton kanssa "turata", varsinkaan kun se on minulle uusi hankinta.
Käsitys minulla kuiten on, että kyseinen kone pitäisi olla kuitenkin kestoltaan hyvä ...
 
uusi kansi on ainoa ratkaisu jos kansi on halki. Hitsaaminen ei yleensä onnistu lainkaan ja parhaimmissakkin tapauksissa se on tekohengitystä.

Luepas huvikseen tämä thread:

http://www.mitsubishiclubfinland.net/keskustelu/index.php?board=11;action=display;threadid=974

mielenkiintoista tarinaa kansista, pahveista ja pahvien asentajista.... ota opiksesi...

Pajeron koneeesta voidaan kaiketi sanoa, että alakerta kestää, kansi ei (kuin sen 350tkm). Kannen eliniän määrää kyllä käyttö/käyttäjä hyvin pitkälti: lohkolämppärin/webaston käyttö on plussaa, kylmän moottorin huudattaminen miinusta, samoin kuuman moottorin sammuttaminen suoraan kovan ajon jälkeen...
 
Moi !

Kiitoksia vastauksista, mielelläni myös kuulen mitä on odotettavissa kyseisen kulkuneuvon kohdalla.
Jos jollain asiasta tietoa !

Kansi ehdittiin jo työstää ja laittaa paikalleen kirjoittelen sitten miten kävi ellei tämä ongelma lähde kiertoon ennen sitä, mutta onpahan nyt korjattu.
 
No !!!

Nyt ollaan taas täällä...
Kansi vielä pysynyt kasassa, mutta jostain alkoi dieseliä lentää jokapuolelle. Syyksi paljastui joku ylivuotoputki ???
Ja sen jälkeen alkoi turbon venttiili pitämään "tupsutustaan" syyksi kuulemma pitäisi kelvata viallinen venttiili tms.

Tuota... ihan asiallinen kysymys, tuleeko tämä olemaan Mitsun pitäjän arkea, kun toinen paikka kasataan niin toinen alkaa olla jo menossa ?
Ei oo aiemmin todellakaan tarvinnut samanlaista sähläystä pitää autojen kanssa.
 
harrasta mitsuja ja rahaa menee ;D

Onko se hukkaportti vai se ylipaine venttiili kun ääntelee? Tarkista hukkaportin käyttövipu, ettei ole mennyt poikki!

Eilen vaihdoin etukardaanin ristikon, kun ravisti nelkulla ajaessa. Huomasin samalla, että öljyä tihkuu jostain hammashihnan kotelon seutuvilta eli stefa ainakin menee vaihtoon, lisäksi turbon seutuvilla on havaittavissa lisääntynyttä öljyn vuotamista ( saattaa olla venttiilikopan tiivistekkin ) Olen lisäksi viikoittain lisäillyt jäähdytysnestettä, se kun tuntuu kovin haihtuvaiselta :-[ Onneksi on koneella takuuta vielä tämän kuun loppuun 8) Soittelin koneistamon hepulle joka pyyteli käymään kylässä ;D
Nyt olis sitten 4 kansipahvi kenties tiensä päässä 7kk sisään( tää viimeinen on Mitsun orkkistiiviste, ei victor reinz ) Kylläpäs taas koettelee !
 
kyllä se vähän niin on Pajeron /Delican kohdalla, että jos siinä on 350tkm kellossa, niin jotain kuitteja pitäisi jo löytyä -muuten olet itse se joka niitä kuitteja makselee, tai pikemminkin voisi ajatella näin, että jos ei niitä kuitteja (kansi, laatikko, kytkin, alustan nivelet/puslat, ahdin) löydy, niin ostajan täytyy olla sellainen, joka pystyy itse tekemään autolleen jotain remontteja....

Mutta sama pätee kyllä melkein mihin vaan 350tkm ajettuun kohta rippikoulu ikäiseen laitteeseen. Esim. tuo meikäläisen Ford olisi varmaan Suomen kallein Transit jos joka remontin olis teettänyt pajalla...

http://www.mitsubishiclubfinland.net/keskustelu/index.php?board=10;action=display;threadid=619;start=0#lastPost

PS: toi jaskajokusen Pajeron tarina on kyllä uskomaton, tosin siinä on kyllä kosolti sellaista jota ei voi enää laittaa auton valmistajan piikkiin, esim. ne sekoilut sen kansipahvin kanssa tai se viallinen (tarvike) kiristin.
 
Tervehdys !!!

Kyllä kuitteja löytyy ja löytyi ennenkuin auton hommasin mutta luulin varmaan, että jos vähäksi aikaa piisaisi.
Laatikkoa, kytkintä, alustaa oli/on laitettu, samoin jäähdytin oli vaihdettu uuteen ym. pientä.

Ilmeisesti pitää alkaa harkita uudelleenkoulutusta -> autopuolen hommiin.... Niin olisi vara pitää kuitenkin asiallisen oloista hyötykulkuneuvoa perheessä.
 
ai niin, se turbon "venttiilin" ääntely: olisiko kyseessä imusarjan ylipaineventtiili tms. joka toimii koska hukkaportti ei toimi kunnolla ja ahtopaine nousee liian kovaksi (eli juuri niinkuin sen pitääkin toimia ongelma tilanteissa ja juuri niinkuin j-jokunen jo sanoi)? Löytyykö ahtopaine mittaria?

No, joka tapauksessa, tuo voi olla joku viiden pennin vika, hukkaportilta letku irti, rikki tai se tanko poikki, se riittää jo.

Voisiko se naftan lentäminen johtua samasta (arvailua)?
Jos pumpulle menee liian iso ahtopaine niin se jotenkin aiheuttaa naftan tulvimisen pumpulta?

PS: kuittejahan on hyvin sitten, ja oikeista kohteista. Nyt kun saadaan teikäläisen kone vielä koulitttua tavoille sittenhän sillä ajelee taas... :D
 
Tervehdys !!!
Se ääntely tosiaan tulee imusarjan ylipaineventtiilistä, tämä hukkaportti pitäisi olla ok. Parin viikon sisään saan mitattua nuo paineet sekä tarkistettua venttiilin kunnon.
Naftan lentely on nyt ohi, letku vaihdettu uuteen.

Mutta noita hienoja termejä vain lainaan, kaikki tämä on niin pers...leen uutta ja outoa.
Joten vielä tyhmä kysymys, pitääkö huolestua kun joka kerralla startatessa öljypaine valo ei syty ? ( siis vain lähdön hetkellä )
 
Taitaa olla merkkivalon anturi menossa. Ite vaihoin syksyllä omaan, mutta nuukuuksissani otin vanhasta datsunista, on vain eri paineelle viritetty. Meinaa merkkivalonsyttyminen olla aika herkässä.
 
Merkkivalo on nyt taas herännyt henkiin, ainakin toistaiseksi ...
Mutta jotta asiat voisi olla monimutkaisia, niin kertokaapas miksi firma jossa delican kansi laitettiin toivotti tervetulleeksi kannen jälkikiristykseen 1000 km:n jälkeen ja toisaalta taas paikkakunnan merkkihuolto ( johon olin muun asian tiimoilta yhteydessä ) sanoi ettei kyseistä operaatiota tarvitse suorittaa.
 
mulla edelleen kaikki "tärkeät" lamput pimeenä ku en ole jaksanut alkaa tutkimaan mittarin takaa. Tosiaan tuo Kouvolan Moottorikoneistamon kaverikin sanoi ettei tarvii maahantuojan ohjeiden mukaan sitä jälkikiristystä, vaikkei vedetty "asteisiin" No ens viikollahan sen sit näkee kun vien Pajeron sinne ihmeteltäväksi öljyvuotojen ja jäähdytysnesteen katoamisen vuoksi. (takalämppärin kenno oli tosin taas vuotanut, kun vaihdoin sen viikonloppuna eli nestehukka saattoi johtua myös siitäkin. ihmetytti vaan kun ei höyrynnyt vaikka kaukalo oli puolillaan ?) Kuinkas usein pitäis venttilinvälykset säätää ?
 
Niinku oon aikasemmin sanonu, niin ei siitä jälkikiristyksestä varmasti haittaakaan oo. Ite jälkikiristin viimeksi ja on kestäny 1bar ahtoilla ajella, vielä aika rajustikin, jos 12-15l/100km kulutuksesta jotain voi päätellä.
Eiköhän kerran vuoteen riitä venttiileille, jos ei ala kuulumaan aikasemmin naputusta.
 
karkaa off-topiciksi, mutta asiaakin on ! Delicassa ja Pajero Shogunissa ( se Afro-malli vähemmillä varusteilla ) on tosiaankin vain alunperin se öljynpaineen merkkivalo ja sille oma anturinsa. Muissakin malleissa on panelissa paikka merkkilampulle, mutta kuulemma äljynpainekellolta mittarille tulevasta tiedosta ei saa sitä lampulle tulevaa virtaa ( no mene ja tiedä ) Jee, keskiviikkona kouvolaan näyttämään konetta koneistamon sedälle 8)
 
Tervehdys !!!

Ja kiitos vastauksista, osaa olla viisaampi kun menee huoltoon seuraavan kerran.
Itsekin olin siinä käsityksessä, että kansi kiritään jälkeen pitää keskustella asiasta vielä loppukuusta huollon kanssa.
Palailen asian tiimoilta jos tulee vielä lisäkysymyksiä, muusta aiheesta niitä varmaan vielä tulee ...
 
Takaisin
Ylös Bottom