Moi, olen uusi sivustolla, mutta selaillut kirjoituksia jo useampana vuonna. Ostin auton käytettynä n. 4 v sitten, mittarissa nyt karvan alle 100tkm.
Noin 4 vkoa sitten auto alkoi herjaamaan "EV-System Maintenance Required". Auto näytti toimivan normaalisti ja olemme mökillä joten en suoraan päässyt huoltoon.
Sain huoltoajan kotipaikkakunnalleni seuraavan viikon maanantaiksi. Sitten auto ei suostunut latautumaan verkkovirralla, mutta näytti varaavan akkua ajon aikana.
Olimme sunnuntaina lähdössä kotiin kun auto ei enää suostunut lähtemään liikkeelle - moottori käynnistyi mutta ei ottanut kierroksia. Se kävi n. 30s ja sammui herjaten "EV-SMR". Hinautin auton Lahteen Mega-Autolle. Ensimmäisen viikon aikana saivat mitattua, että 1 akkukenno on viallinen, mutta elektroniikan näyttämä akkukapasiteetti on 30,5 A eli 80,3%, joten ei kuulu akkukapasiteettitakuun piiriin.
Luin foorumilta ulkoisesti iskun saaneiden akkujen vaihdosta kaskovakuutuksen piikkiin. Tein vahinkoilmoituksen viimeisestä muistamastani pohjakosketuksesta, jossa kivi löi ensin ohjaamon kohdalle runkoon ja sitten peräpäähän. Ainoa itse havaitsemani vika oli pakoputken pään litistyminen ja kiilautuminen runkoon niin, että se aiheutti resonassiääntä moottorin käydessä. Muotoilin itse pakoputkenpäätä ja nykäisin voimakkaasti putkea alaspäin niin että se tipahti kannakkeilleen.
Mega-Autossa tutkivat pohjaa toisella vkolla ja sanoivat ettei siellä ole mitään jälkiä paitsi pakoputkessa ja alkoivat epäillä sähköistä mittaustakin koska autoa pystyi nyt ajamaan sähköllä. Hybribi-koulutettu asentaja oli ehtinyt lähteä koronalomalla, joten olisi mennyt 3. vko ennen kuin saisivat vakuutusyhtiölle lausuntoa. Hinautin auton Deltalle Herttoniemeen, jossa saivat parissa päivässä samat tiedot kasaan, mutta nyt akusta löytyi lievä iskun jälki. Lopullista vakuutusyhtiön päätöstä en ole saanut, mutta SVT :n vakuutustarkastajan puheiden perusteella hän oli päätymässä ratkaisuun ettei tämä kolhu ole vioittanut akkukennoa.
Joten lopputulos on, että auto on käyttökelvoton viallisen akkukennon vuoksi. Mitsubishin akkutakuu ei korvaa, koska laskennallinen akkukapasiteetti on 80,3 % (jos viallinen akkukenno korjataan) vakuutusyhtiö (Fennia) ei korvaa koska akussa ei ole selvää ulkoista vauriota. Minä siis jään maksajaksi. Ainoa virheeni on että menin hankkimaan ko. auton. Deltan hinnat korjauksille: akkupaketin vaihto n. 13.000,-, akkumoduulin vaihto n. 8.000,-
Älkää hyvät ihmiset ajako yli 5v vanhalla Outlander PHEV:llä - se voi tulla kalliiksi!!!
Noin 4 vkoa sitten auto alkoi herjaamaan "EV-System Maintenance Required". Auto näytti toimivan normaalisti ja olemme mökillä joten en suoraan päässyt huoltoon.
Sain huoltoajan kotipaikkakunnalleni seuraavan viikon maanantaiksi. Sitten auto ei suostunut latautumaan verkkovirralla, mutta näytti varaavan akkua ajon aikana.
Olimme sunnuntaina lähdössä kotiin kun auto ei enää suostunut lähtemään liikkeelle - moottori käynnistyi mutta ei ottanut kierroksia. Se kävi n. 30s ja sammui herjaten "EV-SMR". Hinautin auton Lahteen Mega-Autolle. Ensimmäisen viikon aikana saivat mitattua, että 1 akkukenno on viallinen, mutta elektroniikan näyttämä akkukapasiteetti on 30,5 A eli 80,3%, joten ei kuulu akkukapasiteettitakuun piiriin.
Luin foorumilta ulkoisesti iskun saaneiden akkujen vaihdosta kaskovakuutuksen piikkiin. Tein vahinkoilmoituksen viimeisestä muistamastani pohjakosketuksesta, jossa kivi löi ensin ohjaamon kohdalle runkoon ja sitten peräpäähän. Ainoa itse havaitsemani vika oli pakoputken pään litistyminen ja kiilautuminen runkoon niin, että se aiheutti resonassiääntä moottorin käydessä. Muotoilin itse pakoputkenpäätä ja nykäisin voimakkaasti putkea alaspäin niin että se tipahti kannakkeilleen.
Mega-Autossa tutkivat pohjaa toisella vkolla ja sanoivat ettei siellä ole mitään jälkiä paitsi pakoputkessa ja alkoivat epäillä sähköistä mittaustakin koska autoa pystyi nyt ajamaan sähköllä. Hybribi-koulutettu asentaja oli ehtinyt lähteä koronalomalla, joten olisi mennyt 3. vko ennen kuin saisivat vakuutusyhtiölle lausuntoa. Hinautin auton Deltalle Herttoniemeen, jossa saivat parissa päivässä samat tiedot kasaan, mutta nyt akusta löytyi lievä iskun jälki. Lopullista vakuutusyhtiön päätöstä en ole saanut, mutta SVT :n vakuutustarkastajan puheiden perusteella hän oli päätymässä ratkaisuun ettei tämä kolhu ole vioittanut akkukennoa.
Joten lopputulos on, että auto on käyttökelvoton viallisen akkukennon vuoksi. Mitsubishin akkutakuu ei korvaa, koska laskennallinen akkukapasiteetti on 80,3 % (jos viallinen akkukenno korjataan) vakuutusyhtiö (Fennia) ei korvaa koska akussa ei ole selvää ulkoista vauriota. Minä siis jään maksajaksi. Ainoa virheeni on että menin hankkimaan ko. auton. Deltan hinnat korjauksille: akkupaketin vaihto n. 13.000,-, akkumoduulin vaihto n. 8.000,-
Älkää hyvät ihmiset ajako yli 5v vanhalla Outlander PHEV:llä - se voi tulla kalliiksi!!!