Pajero V6 3.5 GDI jurina moottorin seutuvilta

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Kävin tänään hakemassa Hangosta appiukolle JDM-mallin kolmoskoppaisen 3.5 GDI Pajeron. Kaikinpuolin hyväkuntoinen ja mahtava laite, mutta kotiapäin ajellessa huomio kiinnittyi jurinaan, joka esiintyy melko tarkalleen 2000 ja 4000 kierroksen kohdilla, ei muuten. Kyseessä on enemmänkin resonanssi värinä kuin varsinainen ääni. Tuntuu hyvin selvästi ja esiintyy myös paikallaan, eli voimansiirto ainakin lähtökohtaisesti karsittu pois ongelmien lähteistä. Moottori ei silmämääräisesti heilu / tärise ongelma kierroksilla yhtään sen enempää kuin muutenkaan (eli ei käytännössä ollenkaan). Vedot on oikein hyvin tallella, eikä mitään sivuääniä kuuluu sen enemää ajossa kuin paikallaan. Ilmoille heiteltyjä ajatuksia on tässä vaiheessa seuraavat:

1. Tasapainoakseli väärässä asennossa (autoon ilmeisesti tehty vastikään jakopääremontti)

2. Moottorin / vaihteiston tukikumit

3. Kaksoismassavauhtipyörä? Onko näissä sellaista, kyseessä siis bensa automaatti.

Ajatuksia kuunneellaan mielellään. Huomenna saan auton nosturille, jolloin voidaan jatkaa tutkimuksia. Olisi mukava jos olisi kohteita, joita tutkia :)

edit: Kuva. Herättää kyllä omistamisen halua, ei voi mitään :)
 

Liitetiedostot

  • IMG_1102.jpg
    IMG_1102.jpg
    48.6 KB · Lukukerrat 642
Vs: Pajero V6 3.5 GDI jurina moottorin seutuvilta

Lisätään vielä sen verran, että kampiakselin hihnapyörä ei silmämääräisesti arvioiden heilu lainkaan.

Tasapainoakseli kuulostaa omaankin korvaan hyvinkin järkevältä, mutta mielellään toki ajatuksia muistakin vaihtoehdoista kuunnellaan.
 
Vs: Pajero V6 3.5 GDI jurina moottorin seutuvilta

Voi siellä olla myös koko jakokin sekaisin,tuntuuko "penkissä asti"?

..ja automaateissa ei ole 2massapyöriä koskaan.
 
Vs: Pajero V6 3.5 GDI jurina moottorin seutuvilta

J.Niemi sanoi
Ääni vaihtoehdolle 1.

Tämä vaihtoehto on pois suljettu koska V6 konees ei oo tp-akseleita..

Onkos näissä laturissa se vapaapyörä..? se kyllä saattaa aiheuttaa tollasen, kannattaa tarkastaa se..
 
Vs: Pajero V6 3.5 GDI jurina moottorin seutuvilta

Oonkohan täysin väärässä jos väitän, ettei ko koneessa ole tasapainoakselia lainkaan.
Aunakin itänaapurin räjäytyskuvat ei akselia tunne jos vähääkään osasin selata tuota 3,5 L V6 konetta.
 
Vs: Pajero V6 3.5 GDI jurina moottorin seutuvilta

ST sanoi
Voi siellä olla myös koko jakokin sekaisin,tuntuuko "penkissä asti"?

..ja automaateissa ei ole 2massapyöriä koskaan.

Vauhtipyörän osalta noin vähän ounastelinkin ja hyvä niin. Voisi sanoa, että tuntuu penkissä asti, tai ratissa ainakin. En silti oikein tuohon jaksa uskoa, vetoja on kuitenkin hyvin läpi koko kierrosalueen.

mikki87 sanoi
Tämä vaihtoehto on pois suljettu koska V6 konees ei oo tp-akseleita..

Onkos näissä laturissa se vapaapyörä..? se kyllä saattaa aiheuttaa tollasen, kannattaa tarkastaa se..

Vapaapyörä täytyy tsekata.

sompio sanoi
Oonkohan täysin väärässä jos väitän, ettei ko koneessa ole tasapainoakselia lainkaan.
Aunakin itänaapurin räjäytyskuvat ei akselia tunne jos vähääkään osasin selata tuota 3,5 L V6 konetta.

Tämän koneen osaltaen ole varma, mutta eikö esim. galanteissa ole tp-akselit myös kutoskoneissa?
 
Vs: Pajero V6 3.5 GDI jurina moottorin seutuvilta

nokonzok sanoi
Vauhtipyörän osalta noin vähän ounastelinkin ja hyvä niin. Voisi sanoa, että tuntuu penkissä asti, tai ratissa ainakin. En silti oikein tuohon jaksa uskoa, vetoja on kuitenkin hyvin läpi koko kierrosalueen.

Vapaapyörä täytyy tsekata.

Tämän koneen osaltaen ole varma, mutta eikö esim. galanteissa ole tp-akselit myös kutoskoneissa?

Mikäli se on vaan yhdellä moniurahihnalla niin melko varmasti sielä on sillon vapaapyörä laturissa, ja sen jumittamisen huomaa jo siitäkin jos kiristinyksikkö tai moniurahihna "pomppii".. Yritin vähä tutkailla ett jossain olis mainintaa tuosta vapaapyörästä mutta mikään varaosaohjelma ei tunnista edes laturia tuohon, ASA:sta sen kyllä varmaa näkis..

Tietääkseni missään V-koneessa ei mitsussa oo tp-akseleita eikä tämäkään tee poikkeusta siinä, ainakaan ohjeiden ja kuvien mukaan..
 
Vs: Pajero V6 3.5 GDI jurina moottorin seutuvilta

mikki87 sanoi
Mikäli se on vaan yhdellä moniurahihnalla niin melko varmasti sielä on sillon vapaapyörä laturissa, ja sen jumittamisen huomaa jo siitäkin jos kiristinyksikkö tai moniurahihna "pomppii".. Yritin vähä tutkailla ett jossain olis mainintaa tuosta vapaapyörästä mutta mikään varaosaohjelma ei tunnista edes laturia tuohon, ASA:sta sen kyllä varmaa näkis..

Tietääkseni missään V-koneessa ei mitsussa oo tp-akseleita eikä tämäkään tee poikkeusta siinä, ainakaan ohjeiden ja kuvien mukaan..

En ala vänkäämään, ei olisi ensimmäinen kerta kun olen väärässä käsityksessä :)

Ulkomuistista hihnoja on vain se yksi, mutta se ainakaan silmämääräisesti pomppinut lainkaan.

Edit: jos jollain on Japanin ASA käytössä niin VIN on V65W-0001270
 
Vs: Pajero V6 3.5 GDI jurina moottorin seutuvilta

mikki87 sanoi
Tietääkseni missään V-koneessa ei mitsussa oo tp-akseleita eikä tämäkään tee poikkeusta siinä, ainakaan ohjeiden ja kuvien mukaan..

Olit ihan oikeessa, piti oikein tarkistaa ;D
Ei ole tullu perehdyttyä niin paljon noihin v-koneisiin vaikka semmosen omistaakin :)
 
Vs: Pajero V6 3.5 GDI jurina moottorin seutuvilta

nokonzok sanoi
En ala vänkäämään, ei olisi ensimmäinen kerta kun olen väärässä käsityksessä :)

Ulkomuistista hihnoja on vain se yksi, mutta se ainakaan silmämääräisesti pomppinut lainkaan.

Edit: jos jollain on Japanin ASA käytössä niin VIN on V65W-0001270

Se pomppii siitä laturin hihnapyörän läheisyydestä eniten yleensä, tai sitten jos on pitkiä ns. tyhjiä välejä niin sitte niiltä kohdin.. Näin ainakin vw:ssä ja mersuissa tapahtuu..

Piti munkin oikein tarkistaa autodatasta tuo jakopää, ei hirveesti oo tollasia 6G74 koneita tullu tutkittua vielä.. :)
 
Vs: Pajero V6 3.5 GDI jurina moottorin seutuvilta

nokonzok sanoi
Edit: jos jollain on Japanin ASA käytössä niin VIN on V65W-0001270

Kurkattu ASA:sta. Ei tp akseleita, ja hihnapyöräkin näyttää tavalliselta.
 
Vs: Pajero V6 3.5 GDI jurina moottorin seutuvilta

Eipä noissa kutoskoneissa käytetä tasapainoakseleita,kun ei niissä erilaisen rakenteensa vuoksi esiinny sellaisia värinöitä mitä neloskoneesta yritetään vähentää niillä akseleilla... :)
 
Vs: Pajero V6 3.5 GDI jurina moottorin seutuvilta

Autoa tutkittu nyt nosturilla ja ei löydy äkkiseltään mitään selittävää tekijää. Kampiakselin hihnapyörä tsekattu vielä alakautta, eikä siinä ole mitään minkäänlaista väpätystä. Moottori-vaihteistopaketti ei jurinan päällä ollessakaan heilu silmämääräisesti ollenkaan. Kokeillessa toki tärisee hieman, mutta niin kai moottorilla on käynnissä ollessaan tapana. Moottorin ja vaihteiston tukikumit näyttävät moitteettomilta, mutta voisiko niissä silti olla vikaa, joka tämän aiheuttaa? Ei oikein kiinnostaisi alkaa niitäkään ihan varmuuden vuoksi vaihtamaan.

Oman järkeilyn perusteella jäljellä jää lähinnä ikävämpiä vaihtoehtoja, eli jotain kuorien sisäpuolelle jäävää moottorin ja/tai vaihteiston osaa. Mitä siellä paikallaan ollessa pyörii, joka tällaisen voisi aiheuttaa? Vauhtipyörä on yksi mikä tulee mieleen, onko automaattilaatikossa jotain?
 
Vs: Pajero V6 3.5 GDI jurina moottorin seutuvilta

Jatkan yksinpuhelua.

Olen tässä tovin goolettanut kaikilla keksimilläni hakusanoilla. Sain yhden hitin suht vastaavista ongelmista, jossa syyksi spekuloitiin EGR:ää. Sehän lienee näissä GDI koneissa jonkinlainen murheenkryyni. Ei selvinnut, oliko viko todellakin EGR vai jotain muuta.

Voiko EGR:n tukkia näissä koneissa ilman sen suurempia seurauksia?
 
Vs: Pajero V6 3.5 GDI jurina moottorin seutuvilta

EGR:n voi hyvin suurella todennäköisyydellä kun tekee kestävästä materiaalista blokkaavan tiivisteen. Voihan se olla että siellä on paskaa imusarja täys ja kansi myös, se on yksi vaihtoehto. Nuo GDi:t ei ole siistimpiä kävijöitä mutta en tiedä sitten miten V6 GDi, varmasti mielenkiintoinen tuttavuus.
 
Vs: Pajero V6 3.5 GDI jurina moottorin seutuvilta

samitsu sanoi
Eipä noissa kutoskoneissa käytetä tasapainoakseleita,kun ei niissä erilaisen rakenteensa vuoksi esiinny sellaisia värinöitä mitä neloskoneesta yritetään vähentää niillä akseleilla... :)

OT, mutta menköön:

Itseasiassa V6-kone nimenomaan on niitä konetyyppejä (kuten myös suora nelonen), jotka ovat "luonnostaan" epätasapainossa, ja alttiita noilla toisen kertaluokan värähtelyille, joita TP-akseleilla poistetaan.

http://en.wikipedia.org/wiki/Balance_shaft

->
Due to the odd number of cylinders in each bank, V6 designs are inherently unbalanced, regardless of their V-angle. All straight engines with an odd number of cylinders suffer from primary dynamic imbalance, which causes an end-to-end rocking motion. Each cylinder bank in a V6 has an odd number of cylinders, so the V6 also suffers from the same problem unless steps are taken to mitigate it. In the horizontally opposed flat-6 layout, the rocking motions of the two straight cylinder banks offset each other, while in the inline-6 layout, the two ends of engine are mirror images of each other and compensate every rocking motion. Concentrating on the first order rocking motion, the V6 can be assumed to consist of two separate straight-3 where counterweights on the crankshaft and a counter rotating balance shaft compensate the first order rocking motion.

...mutta, aivan kuten suorissa nelosissakin, on V6-koneita joissa on TP-akselit, ja V6-koneita joissa niitä ei ole. Mitsu on ilmeisesti jättänyt V6:staan ne akselit pois?
 
Vs: Pajero V6 3.5 GDI jurina moottorin seutuvilta

Arska-tehtaalta sanoi
Onko turbiinin kiinnitys vetolevyyn OK?

Kysymys on hyvä, miten tämä kannattaa tarkistaa.

Olen jatkanut intensiivistä googlettelua ja yksi ehdotus on ollut etummaisen vaihdelaatikon tukikumin väsähtäminen. Se on varsin lähellä pakoputkea ja yhden näkemyksen mukaan lämpö niitä aika ajoin tappaa. Ajattelin tästä lähteä liikkeelle ikään kuin pienimmän riesan periaattella.

EGR-murheista kuin luin niin oireet lähtökohtaisesti on aika erilaisia, huonoa tyhjäkäyntiä yms. Huimia kuvia löytyy kun laittaa hakusanaksi vaikka egr ja decoke.
 
Vs: Pajero V6 3.5 GDI jurina moottorin seutuvilta

Tuntuukos tuo muuten kaikilla asennoilla P-R-N-D?
 
Vs: Pajero V6 3.5 GDI jurina moottorin seutuvilta

J.Niemi sanoi
Tuntuukos tuo muuten kaikilla asennoilla P-R-N-D?

tuli sama mieleen heitä ajosta N päälle jos ääni jatkuu niin voimansiirrossa jotain esim. mainitsema kumi
miten moottori/vetopäällä ? eroa äänessä?
 
Vs: Pajero V6 3.5 GDI jurina moottorin seutuvilta

Mr mmc sanoi
tuli sama mieleen heitä ajosta N päälle jos ääni jatkuu niin voimansiirrossa jotain esim. mainitsema kumi
miten moottori/vetopäällä ? eroa äänessä?

Ei mitään eroa onko vaihde päällä, liikutaanko vai ollaanko paikallaan. Kierrosluku on ainoa tekijä.
 
Vs: Pajero V6 3.5 GDI jurina moottorin seutuvilta

Tota vetolevyä aattelin. Yhessä jenkki v6:ssa oli vetolevyn pultit löystyny niinkin paljon että alkoi kolistaan oikein kunnolla. N:llä ei tainnu pitää mitään ääntä mutta muilla pykälillä kylläkin.
 
Vs: Pajero V6 3.5 GDI jurina moottorin seutuvilta

J.Niemi sanoi
Tota vetolevyä aattelin. Yhessä jenkki v6:ssa oli vetolevyn pultit löystyny niinkin paljon että alkoi kolistaan oikein kunnolla. N:llä ei tainnu pitää mitään ääntä mutta muilla pykälillä kylläkin.

Mitään kolinoita ei kuulu. Löysien pulttien kai pitäisi aiheuttaa kolinaa myös muilla kierroslukemilla?

Googlettamalla olen maailman foorumeilta löytänyt jokusen kysymyksen täsmälleen samanlaisista oireista. Kukaan ei vain ole vaivautunut vastaamaan jos on saanut ongelman ratkaistua...
 
Vs: Pajero V6 3.5 GDI jurina moottorin seutuvilta

Katsoisin sen jaon kyllä että on kohdallaan. Nokkapyörät näkyviin, tiedä sitten millaisen muovikasan alla ne ovat tuossa koneessa.
 
Vs: Pajero V6 3.5 GDI jurina moottorin seutuvilta

ast sanoi
Katsoisin sen jaon kyllä että on kohdallaan. Nokkapyörät näkyviin, tiedä sitten millaisen muovikasan alla ne ovat tuossa koneessa.

Jakopää täytyy kaivaa esille joka tapauksessa jotta voi selvitellä onko se remppa tehty.

Värinä/tärinä ei kyllä yhtään vaikuta käyntihöiriöltä tms., voisiko pielessä oleva jako sellaista kuitenkin aiheuttaa? Kuten sanottu, vetoja kuitenkin on ja käy muutenkin todella nätisti.
 
Vs: Pajero V6 3.5 GDI jurina moottorin seutuvilta

:eek:fftopic vetääkö muuten miten hyvin? 240hv kaiketi pitäs olla?


Tapatalk@iPhone
 
Vs: Pajero V6 3.5 GDI jurina moottorin seutuvilta

Kuluttaa varmaan kans kaiken mitä tankkiin laittaa? :driverjdm
 
Vs: Pajero V6 3.5 GDI jurina moottorin seutuvilta

Jos vaiva esiintyisi 4wd päällä ajossa, niin kehottaisin vaihtamaan jakiksen öljyt. Mutta ryökäle kun värisee paikallaankin.

nokonzok sanoi
Kysymys on hyvä, miten tämä kannattaa tarkistaa.
"Kytkinkopan" alareunassa on irroitettava peltisuoja. Näin ainakin dieselissä. Vetolevy/momentinmuunnin häikät voi kyllä aiheuttaa värinöitä. Eräskin V6 Galant alkoi turbiinin vaihdon jälkeen hiukan värisemään, ajossa sitä ei tosin huomannut. Tiedä sitten tasapainoitetaanko noi tehtaalla kampiakselin kanssa pareiksi?


nokonzok sanoi
yksi ehdotus on ollut etummaisen vaihdelaatikon tukikumin väsähtäminen. Se on varsin lähellä pakoputkea ja yhden näkemyksen mukaan lämpö niitä aika ajoin tappaa. Ajattelin tästä lähteä liikkeelle ikään kuin pienimmän riesan periaattella.
Vaihteistossa ei taida olla muita tukia kun ne kaks rinnakkaista sen kannatinraudan päällä? Tukikumien kunnon lisäks kannattaa tsekata ettei niiden välissä ole mitään sinne kuulumatonta. Ei tarvi ihmeellistä mutteria "hävitä" esim. moottorinkannakkeen ja korin väliin, niin johan vapisee. Ties vaikka jakopään tehneeltä asentajalta olis työkaluja hukassa ;D


Mr mmc sanoi
:eek:fftopic vetääkö muuten miten hyvin? 240hv kaiketi pitäs olla?
Ai onko JDM mallissa 240Hv? Euromallissa on 202Hv 318Nm


Toivottavasti Nokonzok saat pian pelin rokkaamaan. Ei koolla oo väliä kunhan se on pätkä ;D
 
Vs: Pajero V6 3.5 GDI jurina moottorin seutuvilta

Mr mmc sanoi
:eek:fftopic vetääkö muuten miten hyvin? 240hv kaiketi pitäs olla?

Mizushima sanoi
Ai onko JDM mallissa 240Hv? Euromallissa on 202Hv 318Nm

Vetää kyllä ihan mukavasti. Alavääntöä on hyvin, mutta eihän se ylhäällä suoranaisesti urheilullisia suorituksia anna. Speksit sanoo 220 hevosta ja 348 nm. Oikein miellyttävä käyttömoottori.

J. Puhakka sanoi
Kuluttaa varmaan kans kaiken mitä tankkiin laittaa? :driverjdm

Hieman vaille puolitankkia nyt ajellut ja tripissä kilometrejä 220. Tästä laskettuna vahvalla mutulla ollaan jossain 11 l / 100 km osastolla. Melkein se tuo 2.8 dieseli saman vie litroissa näillä keleillä.

Mizushima sanoi
Vetolevy/momentinmuunnin häikät voi kyllä aiheuttaa värinöitä. Eräskin V6 Galant alkoi turbiinin vaihdon jälkeen hiukan värisemään, ajossa sitä ei tosin huomannut. Tiedä sitten tasapainoitetaanko noi tehtaalla kampiakselin kanssa pareiksi?

Vaihteistossa ei taida olla muita tukia kun ne kaks rinnakkaista sen kannatinraudan päällä? Tukikumien kunnon lisäks kannattaa tsekata ettei niiden välissä ole mitään sinne kuulumatonta. Ei tarvi ihmeellistä mutteria "hävitä" esim. moottorinkannakkeen ja korin väliin, niin johan vapisee. Ties vaikka jakopään tehneeltä asentajalta olis työkaluja hukassa ;D

Mitään ylimääräistä siellä ei ole, sen verran viikonloppuna tuli tutkittua. Eikä muuten pilkkuakaan ruostettakaan. Kumit näyttää silmään oikein hyväkuntoisilta, että tiedä sitten.

Vein auton ST-Motorsille, katselkoon siellä. Vetolevy probleemia sielläkin spekuloitiin. Tai kampiakselin dampperipyörän väärää asentoa. Myös Astin ilmoille heittämä vinossa oleva jako tuli puheeksi. Eiköhän tässä viikon kuluessa olla viisaampia.

Semi OT, mutta kuitenkin: löysin maailmalta jokusen ongelmakuvauksen, jossa oireet olivat täsmälleen samat. Kaikenlaista ajatusta oli sielläkin heitetty ilmoille, mutta sviddu olisi tosi kiva jos joku tulisi kertomaan millä se ongelma sitten ratkesi!!! Ihan pointtina tämänkin foorumin keskustelijoille.

Mizushima sanoi
Ei koolla oo väliä kunhan se on pätkä ;D

Se on juurikin näin :)
 
Vs: Pajero V6 3.5 GDI jurina moottorin seutuvilta

Onkohan tuosta city cruising sitten revitty vielä enempi ku siitä kertoo Googlen luotettava palvelu että

Engine name 6G74
Max power, hp 245
Max power RPM, rpm 5500
Max torque, kg*m 35
Max torque RPM, rpm 4000

Mutta asiaakin. Pakoputki tuli mulle vielä mieleen, tänään kun työ hiacella ajeli niin siinä vinkuu putki tietyllä kieroksilla


Tapatalk@iPhone
 
Vs: Pajero V6 3.5 GDI jurina moottorin seutuvilta

Toi tuli kans mielee ett jos sinne on jääny jotain jumiin johonki suojapellin ja moottorin/ vaihteiston väliin, esim. pomon hiacessa jää metsäreissujen jälkee monestikin kivi jakovaihteiston ja sen suojaraudan väliin ja aiheuttaa jos jonkinlaisia pärinöitä ja tärinöitä..

Ja sitte pakollinen :eek:fftopic

Mr mmc: Se ei oo putki joka sielä hiaces vinkuu vaan sinne on asennettu se halkaisijaltaan pienempi pa-suodatin, kun vaihtaa sen isomman nii loppuu vinkuna.. :peukku
 
Vs: Pajero V6 3.5 GDI jurina moottorin seutuvilta

mikki87 sanoi
Mr mmc: Se ei oo putki joka sielä hiaces vinkuu vaan sinne on asennettu se halkaisijaltaan pienempi pa-suodatin, kun vaihtaa sen isomman nii loppuu vinkuna.. :peukku

on se putki mikä vinkuu ;) walkerin ominaisuus
 
Vs: Pajero V6 3.5 GDI jurina moottorin seutuvilta

J.Niemi sanoi
Löytykös tähän vastausta?

Ei ole löytynyt vastausta vielä.

Dampperipyörä on käytetty irti ja tsekattu, ei vikoja. Jako on myös kohdallaan. Seuraavaksi varmaan kokeillaan moottorin / vaihteiston tukikumeja, ei siinä oikein muuta järkeenkäypää ratkaisua tunnu olevan. Kumit kyllä näyttää todella hyvältä, mutta onhan niillä sen 13 vuotta ikää.
 
Vs: Pajero V6 3.5 GDI jurina moottorin seutuvilta

Pyöriihän siellä kuitenkin automaatissa pääakseli N asennollakin, voisin kuvitella laatikostakin johtuvan jurinan tietyillä kierroksilla joilla resonoi. Oletkos tarkastanut minkä väriset laatikon öljyt ovat? Tai oletpa tietenkin jo tässä vaiheessa.
 
Vs: Pajero V6 3.5 GDI jurina moottorin seutuvilta

ktalvio sanoi
Pyöriihän siellä kuitenkin automaatissa pääakseli N asennollakin, voisin kuvitella laatikostakin johtuvan jurinan tietyillä kierroksilla joilla resonoi. Oletkos tarkastanut minkä väriset laatikon öljyt ovat? Tai oletpa tietenkin jo tässä vaiheessa.

Itseasiassa ei ole vielä tarkistettu. Vaihteisto kuitenkin toimii todella hyvin. Järkeiltiin, että jos laatikon puolella olisi jotain häikkää, jurinan pitäisi jollain tapaa tuntua erilaiselta kun vaihde on päällä.
 
Vs: Pajero V6 3.5 GDI jurina moottorin seutuvilta

Jatketaan spekulointia. Nyt on vaihdettu laatikon tukikumi, ei mitään vaikutusta. Olivat ST-Motorsilla paikallistaneet ongelman laatikon "häntäpäähän", jossa onkin kuuleman mukaan iso värinänvaimenninkumisysteemi. Värinä käsin kokeilemalla tulee kuulemma nimenomaan sieltä hännästä, ja toki siihen on varmasti tehtaalla ollut joku ajatus sen värinänvaimentimenkin suhteen. Se lienee sitten se seuraava vaihtovuorossa oleva osa, edelleen lähdetään siitä oletuksesta, että itse laatikko on kyllä kunnossa.

Varsin ärsyttävä vika, lisäspekulointeja kuunnellaan vielä mielellään.
 
Vs: Pajero V6 3.5 GDI jurina moottorin seutuvilta

J.Niemi sanoi

En ole itse päässyt vielä tarkemmin kurkistamaan, mutta voisi hyvinkin olla juuri tuollainen.

Itsellä ei ole ASA:a juuri nyt käytössä. Ensimmäisellä sivulla on tämän ko. auton runkonumero, viitsisikö joku ystävällinen sielu tarkistaa osanumeron niin voisin soitella Deltalle.
 
Vs: Pajero V6 3.5 GDI jurina moottorin seutuvilta

Luultavasti tarkoittavat jakolaatikon päässä, juuri ennen kardaania olevaa "punttia". Lienee joku rekyylivaimennin tyyppinen? Samantapainen vaimennin on myös takaperässä kardaanin toisessakin päässä. Itse olenkin ajatellut niiden liittyvän kardaanin värähtelyn vaimentamiseen, mutta voihan sillä olla muitakin funktioita? Ko. puntti on hyvin yksinkertaisen oloinen, kumia, terästä ja kiloja. Äkkipäältään voiskin ajatella, ettei se voi olla rikki, jos se näyttää ehjältä. Ehkä se ei kuitenkaan ole niin?

Tuosta kuvasta näkyy (levymäinen häkkyrä oikeassa päädyssä):
index.php


Jos ton vaimentimen vaihto ei auta, niin kannattaisko koneen ja laatikon välinen yhteys katkaista? Tietäis ainakin kumpi pää sen värinän aiheuttaa. Momentinmuuntimen irroitus vetolevystä ei ole mikään mahdoton homma. Momentinmuunninta saattaa pystyy lykkäämään vaihteistoon päin sen verran että pilottiakselikin irtoaa kampuran päästä. Koneen käynnistämiselle ei taida silloin olla mitään estettä? Vikavalot tietty syttyy, kun vaihteiston pyörimisnopeusanturit herjaa.
 
Vs: Pajero V6 3.5 GDI jurina moottorin seutuvilta

Mizushima sanoi
Toi taitaa olla juuri se kardaanin toisen pään "puntti" sieltä takaperästä. Jakiksen päässä on vähän eri mallinen.

Aivan juu.. Tuo on takaperästä.
 
Vs: Pajero V6 3.5 GDI jurina moottorin seutuvilta

Tulpat, puola tai puolanjohdot lyö läpi ja värisee siksi?
Avaa pelti yön pimeydessä ja katso lyökö läpi...voi tehdä mitä vain tuommoneki.
 
Vs: Pajero V6 3.5 GDI jurina moottorin seutuvilta

Harri K sanoi
Tulpat, puola tai puolanjohdot lyö läpi ja värisee siksi?
Avaa pelti yön pimeydessä ja katso lyökö läpi...voi tehdä mitä vain tuommoneki.

Kävi äsken tuossa suht hämärässä ilman "muovikuorta", ei ole tämä murheena.

Pääsin nyt vasta itse ajamaan autoa operaatioden jälkeen ja kyllä se on tuolla vaihteiston tukikumin vaihdolla selvästi vähentynyt. "Taajuus" muuttunut hieman "hienommaksi" ja äkkituntumalta resonanssi tulee selvästi enemmän takaa. Alan siis uskomaan, että voisi hyvinkin johtua tuosta klunssista jakiksen päässä. Otetaan kuitenkin näillä eväillä nyt ajoon ja seurataan tilannetta. Paljon parempi se on nyt joka tapauksessa.

Itseasiassa nykyinen värinä muistuttaa aika tavalla samaa pärinää mitä oma 2. gen pätkä pitää sopivissa olosuhteissa. Täytynee tutkia vielä uudestaan senkin vaimennukset.
 
Vs: Pajero V6 3.5 GDI jurina moottorin seutuvilta

Vahvistetaan ASAsta J. Niemen osanumerot oikeiksi. Cherry Hill Mitsubishilta löytyy mokomat vieläpä jotenkuten inhimilliseen hintaan:

DAMPER RR DIFF DYNAMIC
Make: Mitsubishi | Part#: MR515065
List Price: $159.27
Your Price: $120.41

DAMPER T/F DYNAMIC
Make: Mitsubishi | Part#: MR453061
List Price: $240.90
Your Price: $182.12

...plus tietysti päälle rahdit + alv 24% + tulli x %, tällaisessa autoharrastajan toivemaassa kun eletään. :) Mitä lie Deltalla pyynti moisista.
 
Takaisin
Ylös Bottom