Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Legnumi

huolella möykkyä!
Liittynyt
15 Tammikuu 2008
Suosittelevat automaattilaatikon öljynjäähdytintä vakiojäähdyttimen lisäksi (asennettaisiin sarjaan ennen vakiojäähdytintä). Mitä vaihtoehtoja olisi mahtuvuudeltaan/toimivuudeltaan, ilmeisesti esim. Mocal voisi olla hyvä?
Öljyäkin varmaan pitää laittaa uuden jäähdyttimen (+letkujen) tilavuuden verran enemmän?
Pitäisi saada asennutettua, kukahan näissä olisi riittävän guru, osaavatkohan tavan huollossa ruuvata? Tarkoituksena olisi laittaa ensimmäisten päivitysten joukossa.
Muita huomioita?
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Ilmeisesti öljyn jäähdytin on syylärin yhteydessä ilman termostaattia. Sen kautta kiertää koko ajan ja operointilämpötila tulee ohjatuksi syylärin lämpötilan mukaan.
Lisäjäähdyttimen (ilman termostaattia) kanssa öljyn lämpiäminen oikeaan lämpötilaan kestää mahdollisesti hiukan kauemmin, mutta lämpötilan pitäminen riittävän viileänä kovassa ajossa on ollut helpompaa.
Fiksuinta lienee laittaa termostaatilla/bybassilla varustettu lisäjäähdytin ennen alkuperäistä jäädytintä, siten että lisäjäähdytystä käytetään vain jos tarvis. Alkuperäinen olisi kuitenkin syytä pitää aina kierrossa että se tarvittaessa lisää ja jokatapauksessa tasaa lämpöä. Onko tässä ajatusta?

Suosittelevat monessa kohtaa amsoilin öljyä, miten on?

Aiheesta hieman sivuun, jossakin oli juttua että kohtuu kovia vääntölukemia laatikolle on laskettu, 510lb/ft (laatikon tyyppikoodi W5A51?). Kun saisi pidettyä lämmöt aisoissa, luulisi kestävän.

Muutamia otteita, kun kerran tuli kaivettua:
---
I think that there more to ensure the oil is at operation temp
that is not THE cooler. The cooler is air cooled with no thermostat in colder temps you run a greater risk of over cooling the ATF fluid which would result in a poor change and increased wear.
Odd's on the water is at 90 -110 degC close to oil temp operating range
---
Oil runs at hotter temperatures than water. I assume you lot are all aware of that? The radiator will cool the oil down to to the water operating temp. Any more and it could be over-cooled. As said above, the cooler is fine for everyday use. In very hot envioronments and extreme use it is a good idea to add extra cooling to help. If I were going to fit an extra cooler, I would fit it before the radiator cooler and leave that system in place. As Stuart said above, the radiator can act as a stabiliser for the ATF as much as a cooler.
---
Thats exactly what I have done with my ATF cooler, it is fitted before the standard cooler to make sure that the ATF is not overcooled.
---
Good to see that the correct answers and solutions come out in the end. If you are going to push the car on the track just make sure you fit a cooler like Nick says; the harder you push the larger the cooler..... but do be aware that if you do fit a large cooler you may need to include an oil stat as the original heat exchanger (note I'm not calling it a cooler) may not be able to heat up the over cooled oil enough for normal driving especially in cold conditions. I actually believe the auto box is race worthy but do ensure you are using a synthetic ATF, Mitzi's SPII/III is not synthetic.
---
You are right so thats why you should pale the additional cooler before the stock heat exchanger. This will mean that air will strip away the greatest amount of heat rather than exchanging it into the engines water cooling system. If you over cool then then rad water will heat it up and if the cooling is insuffient the heat exchanger will loose further heat to the water. Both ways win.
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Jatketaan samaan topikkiin vaikka aihetta sivuaakin.

Kenelläkään tietoa mihin- ja miksi on vaihteiston öljynsuodatin vaihtanut paikkaa vuosimalleissa -99 vs. 2000?

-99:ssä suodatin on laatikon päällä ja -2000:ssa näkyy laatikon päällä vain suodatin jalan "valutorsot"
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Kaveri katteli korjaamokäsikirjaa (Suomen malleista) ja siellä oli suodatinta myös sisällä laatikossa, eli eikait se nyt muutu 99-->2000 taas sisäiseksi? En kyllä muista mitä laatikkomalleja se sieltä katteli.
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Asiaa sivuavan tiedon löysin näytöltäni...
Ulkopuolinen suodatin poistunut etuvetomalleista joissa moottori/vaiht. on asennettu East-West, lokakuun 1999 eteenpäin. Sisällä on suodatin jota yleensä ei tarvitse vaihtaa. Koskee vaihteistoja F4A41, F4A42, F4A51, F5A42, F5A51, W4A41, W4A42, W4A51, W5A42, W5A51.
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

uge sanoi
Asiaa sivuavan tiedon löysin näytöltäni...
Ulkopuolinen suodatin poistunut etuvetomalleista

Siis VR-4:ssa pitäisi olla edelleen suodatin laatikon päällä ???
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

uge sanoi
Asiaa sivuavan tiedon löysin näytöltäni...
Ulkopuolinen suodatin poistunut etuvetomalleista joissa moottori/vaiht. on asennettu East-West, lokakuun 1999 eteenpäin. Sisällä on suodatin jota yleensä ei tarvitse vaihtaa. Koskee vaihteistoja F4A41, F4A42, F4A51, F5A42, F5A51, W4A41, W4A42, W4A51, W5A42, W5A51.

itsellä vaparimallissa suodatin päällä, otettu käyttöön 5/99, eli ilmeisesti tämän jälkeen invecs2 on saanut vielä jotain päivitystä, ihmettelinkin kun kysyivät mitsulla että onko suodatinta ;D
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

mystinengalant sanoi
itsellä vaparimallissa suodatin päällä, otettu käyttöön 5/99, eli ilmeisesti tämän jälkeen invecs2 on saanut vielä jotain päivitystä, ihmettelinkin kun kysyivät mitsulla että onko suodatinta ;D

Invecs II :palvo
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Uldiz sanoi
siis kukaan ei tiedä?

Kovastihan se näyttäisi empiirisen havaintoaineiston valossa tapahtuneen tuo yllä mainittu muutos myös VR-nelosissa :)
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Tuo löytämäni tieto koskee lienee euroopan malleja. Mutta jos joku haluaa tietää omastaan onko vai ei niin saattaa tietooni alustanumeron niin koitan katella onko vai eikö vai miten se on...
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Asensin tuossa viikko sitte vaihteistoon suodattimen jalan alle erillisen lämpötilamittarin. Noin 10 ajotunnin aikaiset testitulokset;

Kevyt maantieajo, +12*c = 76*c
Kevyt taajama-ajo, +14*c = 82*c
Kaupunkiajo, +13*c = 88*c
Kaupunkiajo, +21*c = 94*c
Raskas kaupunkiajo, +14*c = 95*c
Raskas maantieajo (lue: urheilullista ajoa mäkisellä maantiepätkällä) = 104*c
Vauhdikas 10km sorapätkä: 117*c

Lukemat on viitteellisiä lähinnä suuntaa antavia. Kirjoitettu ulkomuistista. Vaihteisto tosiaan automaatti.
Termostaatilla asennettu öljyn lisäjäähdytin tekis kyl terää, ainakin kesähelteillä... ::)

Ja mitä turbiinilukkoon tulee, se kytkeytyy päälle jo 48*c lämpötilassa.

Edit turbiinin lukittautumislämpötila tarkistettu
Edit2 Lisätty lämpötilatietoja
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Onkos kukaan asentanut minkäänlaista vaihteiston öljynjäähytintä?
Olisi kiva nähdä/kuulla toteutus tavoista.

Varmaan ensi kesäksi asenneltava jonkiinlainen öljynjäähdytin, elikkä olis talvi aikaa puida vahtoehtoja.
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Talvi tuli ja meni. Elikkä pitäskö jättää vaan toi lämmönvaihdin ominaisuus syyläristä pois ja laittaa tilalle jäädytin?
Vai laittaako jäähdyttimen sarjaan syylärin lämmönvaihtimen kanssa?

Vai onko sellasta luotettavaa termostaattia joka olisi vaihtava, eli että kun lämpenee niin vaihtuisi lämmönvaihtimesta pelkästään jäähdyttimen kautta kiertämään?

Ja sitten vielä yks vaihtoehto olisi suodattimelta ryöstämällä?

Mitä on kansa mieltä?
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Paras vaihtoehto olisi se erillinen jäähdytin termostaatilla ja kierto jäähdyttimeltä pois-> Toimisi kaikissa olosuhteissa. Nyt jäähdyttää talvella aivan liikaa ja kesällä rajuissa olosuhteissa ei tarpeeksi.
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Nostetaanpa ylös tällainen topic. Empiiristen havaintojen perusteella (kulutusmittari) on nyt selvää mistä tuo automaattivr4:sten julma bensankulutus johtuu.

Laatikko KYLMÄNÄ luistaa ja ei käytä turbiinilukkoa, käytännössä maantieajossakin tämä ilmenee selvästi kulutuksen laskuna kun on ajettu tarpeeksi kauan. (Siis hetkellisen kulutuksen arvot putoavat kun turbiini lukittuu). Omassa autossani lämpimimmillään kesäkeleillä kun lähden kotoota, ajan sen kilometrin taajamaa ja pääsen isolle tielle menee 12km että lukittuu. Sitten mitä kylmempää tulee sen hitaammin lukittuu. Talvipakkasilla menee yli 20km joten se kulutuksen lisäys ei todellakaan ole moottorin lämpötilasta kiinni, moottori pääsee nopeasti käyttölämpöihin. Tätä samaa ilmiötä tukee se, että noilla manuaaleilla tuntuu porukka pääsevän sekalaisessakin ajossa jonnekki 11 tienoille mikä ei ainakaan meikäläisen yksilöllä ole mitenkään mahdollista.

Noh, olen tässä miettinyt voisiko vaihteiston jäähdytyspiiriin asentaa sellaisen järjestelmän, joka vaihteistoöljyn ollessa liian kylmää kierrättää suoraan takaisin laatikkoon öljyt eikä päästä jäähdyttimeen. Pelkkää termaria ei voi vain laittaa sillä mielestäni laatikko vaatii jatkuvan kierron. Onko kellään ideoita?
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Eipä tuo nyt toteutukseltaan edes hirmu vaikea olisi, ainenkaan näin päässä mietittynä. Magneettiventtiili kiinne mikä ohjaa oljyä oikeaan suuntaan, ohjaus tietysti on hieman hankalampi jos haluaa ettei itse tarvi kytkintä nykiä.
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Helpoimmalla vois päästä että ohjaa sitä lukituksen solenoidia jotenkin muuten kuin ECU:n ohjaamana. Äkkiä selailtuna en löytänyt tarkempaa tietoa kriteereistä millä solenoidia ohjataan, eli voisko niitä muokata jotenkin.
Sellainen tuli kans esille, että vedättäessä tuleva värinä voi johtua myös tästä turbiinin lukituksen häiriöstä.
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

uge sanoi
Helpoimmalla vois päästä että ohjaa sitä lukituksen solenoidia jotenkin muuten kuin ECU:n ohjaamana. Äkkiä selailtuna en löytänyt tarkempaa tietoa kriteereistä millä solenoidia ohjataan, eli voisko niitä muokata jotenkin.
Sellainen tuli kans esille, että vedättäessä tuleva värinä voi johtua myös tästä turbiinin lukituksen häiriöstä.

Se on lämpöohjattu ja alkaa lukittumaan tossa 50 asteen jälkeen Hemppiksen kokeilujen mukaan. Sille on kait syynsä että miksi se on lämpötilaohjattu? Toisaalta se luisto on sellaista että oikeen kylmällä koneella luistaa selkeesti enemmän ku hetkeä ennenkuin laatikko lukitsee lämmön takia eli kyllä se jäähdytys voi olla ylipäätänsä turhaa ennen laatikon lämpeemistä. Sama juttu oli mulla N/A V6:ssa, ennätyspakkaset oli tossa talvella 09 alkuvuodesta kun mulla oli se vielä, 30km kesti että veti turbiininin lukkoon :D Siinä voi miettiä sitten miten se vaikuttaa.

Pitää pohtia tuota vaihtoehtoa, tolloinhan täristystä ei pitäisi juuri tulla kylmänä. Ja kolmosellahan sen ei pitäisi edes yrittää lukitusta? Sen tiedän että nelosella lukitsee jos on oikeen lämpimät öljyt. Toisaalta tota vastaavaa värinää on ollut manuaalissakin eräällä. Mutta mielenkiintoinen teoria. Jos ravistus tulee laatikosta niin turbiini melkeen ainoa syyllinen, muutenhan se laatikko ei pitäisi enää olla elossa? :D

edit. Voiko turbiini aiheuttaa jotenkin että vaihdot tuntuisivat enemmän /vähemmän ja että liikkellelähtö tuntuu erilaiselta (vaivalloisemmalta)...
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Jos talvella tulee käytettyä moottorilämmitintä, niin VW:n suorapintainen säteilylämmitin askin öljypohjaan. Erillinen kytkin turbiinilukolle olis varmaan helppo toteuttaa, mutta vaihdoista saattaa tulla "hivenen" nykiviä jos lukko ei vaihteen vaihtuessa pääse automaattisesti vapautumaan. Entäpä jos manipuloi hiukan lämpötila-anturin antamaa tietoa tai antaa napin kautta anturitiedon sijaan lukitukseen riittävän vastusarvon? Silloin lukituksen muu toiminnallisuus pysyy ennallaan.

Automaattiöljyn viskositeetin vuoksi luistavan turbiinin hyötysuhde on ihan kylmillä öljyillä vielä ihan siedettävä, tosin öljyn notkistumiseen ei mene kauaakaan. Eikös notkeilla öljyillä turbiinin hyötysuhde ole sitä parempi, mitä enemmän sillä siirretään momenttia. Siivikon ohivuodon suhde tehonsiirtoon on pienempi. Itse olen siinä käsityksessä, että hitaat ja rauhalliset nopeudennostot sekä mateleva maantieajo on kulutuksen suhteen myrkkyä, jos turbiinilukko ei ole kytkeytynyt.

Pajerossa turbiinilukko muuten aktivoituu jo muutaman kilometrin ajolla. Tämä olikin iloinen yllätys ex. V6 Galantiin verrattuna, jossa lukko ei ehtinyt ilman toimenpiteitä aktivoitua työmatkan mitalla ollenkaan.
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Törmäsinpä tuossa tuohon RVS-käsittelyyn. Nää nyt on erittäin ronkeleita öljyjen suhteen mutta onkos kukaan kokeillut?

Jos joku ei tiedä mistä puhe niin tuolta: http://rvs.fi/products/page13.html
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Joo tuo vaihteisto on NIIN tönkkö kylmänä, voi tietysti olla koko voimansiirto kun en oo päässy manuaali testaan kylmänä, mutta auto rullaa todella huonosti kylmänä ja kulutuskin sen mukaista. Auto on kyllä lämpimänä aivan loistavan tuntuinen taajamassa.........
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

mystinengalant sanoi
Omassa autossani lämpimimmillään kesäkeleillä kun lähden kotoota, ajan sen kilometrin taajamaa ja pääsen isolle tielle menee 12km että lukittuu. Sitten mitä kylmempää tulee sen hitaammin lukittuu. Talvipakkasilla menee yli 20km
Mielenkiintoista.

Itsellä lähes vastaava matka,eli 1km pätkää ja 21km motaria.

Näillä keleillä (ilman tolppaa,kylmimmillään ollut +3') mennyt 16km lukittumiseen sigussa.
Kesähelteillä meni 7-8km.

Eli eipä tuo paljoa auta että öljyt+vedet on syylärin kautta.

Sigussa meinaan on erillinen jäähdytin AT:nkin öljyille,ja hetken jo mietin että onko siinä lämpiämisessä eroa,mutta ei näköjään.

Eli Defaa lodjuunkin..

Sori OT.
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Menee vähän offtopiciksi mutta menköön. Tuo ugen mainitsema turbiinijuttu kiinnostaa.
Enemmän automaateista tietävät vois nyt kommentoida.

"Oireita" mulla on nyt mielestäni nämä.
1. Ravistus 30-40 kiihdytyksessä (tätä on ollut muillakin, manuaalissa ja automaatissa, Ale vaihtoi tomaattiin vetonivelet eikä hävinny kys. ravistus)
2. Pakki töksähtää. Todella jäykkä kylmänä. Vaikka seison jarrulla hampaat irvessä niin joku välys tuntuu enemmän kuin muissa ajamissani.
3. Ajoittain vaihdot tuntuvat, eivät mitenkään pahasti todellakaan mutta vielä enemmän kuin mitä pitäisi. Koneen tuet vaihdettu ja öljyt läpinäkyvän punaiset.
4. Paikaltaan lähtö pienellä kaasulla "vaivaisen" tuntuinen. Ehkä luistaa tjtn mutta kaikki muut ajamani tomaatit ovat olleet kevyemmän tuntuisia, koko ykkösvaihde itseasiassa tuntuu vähän huonolta.
5. Kylmänä voi olla enemmän luistoa kun mitä pitäisi??? Vaikea sanoa, en ole hirveästi kylmänä ajanut muita.

Kulutus maantieajossa on ~ normitasolla. Taajamaa kylmänä ajaessa kulutus on kyllä jotain tähtitieteellistä mutta niin pitääkin. Auto on ollut saman tuntuinen kokoajan, voiko turbiini tehdä näitä juttuja.
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

1.Oletko ne jarrut jo tarkistanut? Mullaha tuo ravistus joutui siitä kun toinen etujarru laahas suhteellisen paljon. Välillä täristi enemmän ja välillä vahemmän. Tosin mulla täristi kovemmassa vauhdissa.

2.Mun mielestä pakki töksähdys kuuluu asiaan. Muissakin autoissa tekeen yleensä näin siis eri merkkisissä. Ainahan voimansiirossa on välysiä eikä jarrulla seisöminen vaikuta tähän. En huolestuis tästä.

3.Vaihdot tosiaan tuntuvat välillä mut mulla ehkä johtui öljyn vähyydestä. :p Nyt ollu parempi rempan jälkeen...

4. Jarrut? Mulla ei liikkunut mihinkään kun nosti jalan jarrulta. ;D

Sulla on varmaan ollu muutenkin toi laatikko isomman momenti alaisena joten voihan sekin omansa tehdä?
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Ei noissa jarruissa mitään vikaa ole, kyllä esim lancer evo-r:n auto käyttäytyi "normaalimmin" sillon kun sillä ajoin. Oon tarkastellut nyt niin öljytasokin on ihan kohdallaan.
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

mystinengalant sanoi
Joo tuo vaihteisto on NIIN tönkkö kylmänä, voi tietysti olla koko voimansiirto kun en oo päässy manuaali testaan kylmänä, mutta auto rullaa todella huonosti kylmänä ja kulutuskin sen mukaista. Auto on kyllä lämpimänä aivan loistavan tuntuinen taajamassa.........
No tuohon sanoisin että kyllä noi automaatit on kaikki suhteellisen tönkköjä kylmillä keleillä öljy kun tuppaa kylmänä oleen suhteellisen tahmeeta ja kun automaatin toiminta pitkälti perustuu öljyn liikkeeseen niin onhan se väkisinkin kankea ennen kuin lämpenee. :)
En suosittele jäähdyttimen yhteydessä olevan lauhduttimen ohitusta koska talvikelissä se myöskin osaltaan lämmittää vaihteistoöljyä moottorin lämmöllä. Hidastuu vaihteiston lämpeneminen varmastikkin aikas lailla talvella joka taas lisää kulutusta ym......

Lisälauhdutin vaihteistoöljylle olis rata ym.... vauhdikkaaseen ajoon ihan jees varmastikkin kyllä mutta normaali ajossa sitä tuskin tarvitaan. 8)
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Miten määritellään vaihdon tuntuminen? Omassani kun liikkeelle lähtee niin vaihdot kyllä huomaa helposti, hetken kun lämpeää niin vaihdon kyllä huomaa mutta se ei millään lailla häiritse, on siis sulava. Vanhempien Foresterissa sama juttu, olikohan vuosimalliltaan -04. Samoin appivanhempien Audissa, joka myös -04. Onko sellaista automaattia minkä vaihtoa ei oikeasti huomaa kuin kierroslukumittarista? Jos nyt siis ajatellaan näitä jonkun verran ajettuja vehkeitä eikä sitä kaupasta haettua uusinta uutta.
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Noni, nyttehä mä sen keksin. Siihen jäähdytyslenkkiinhän pitää lisätä lämmitysvastus, nyt on vaan otettava taas kaikki mahdollinen huomioon ja pohdittava mihin se vastus laitetaan ja millainen :)

small


Idea on siinä että tod näk parempi olis laittaa jäähdyttimen jälkeen tuo. Voidaan toki ajatella että jäähdytin pystyy vakiolämpötilamuutokseen, jolloin asialla ei ole merkitystä. Nyt vaan lämmittimen tyyppi:

Mikäli olisi jotain lämmintä jota voisi "kääriä" putken ympärille, olisi se teknisesti helpoin ratkaisu. Pitää vaan laskeskella mitä se tekisi tuon sisällä kulkevan ainevirran lämpötilalle. Mahdollisimman pienellä modauksella pitäisi päästä eli näin alkuun voisi olla hyvä laite joka kytketään itse päälle. Harmittaa ettei tohon TCU:hun saa yhteyttä (se tietää kuitenkin vaihteiston lämpötilan). Uskon että tässä olisi kylmillä tilaa isolle säästöpotentiaalille. :)

Ongelmaksi tässä tulee nyt se että virtaus on ilmeisen kova, en muista missä ajassa se työnsi sieltä litran ulos, ei siinä varmaan hirveen montaa sekuntia mene. Täytyy toivoa että nesteellä ei ole hirveen suurta ominaislämpökapasiteettia. Jos vaikka olettaisin sen veden tasoiseksi. Sitten seuraava ongelma on se että kuinka hyvin se putken vaippa jaksaa lyhyellä matkalla johtaa sitä energiaa sisään ja millainen vastus KÄÄRITÄÄN putken päälle :)

ONKO KELLÄÄN TIETOA MILLAISTA LÄMPÖVASTUSTA saisi KÄÄRITTYÄ putken ympärille!!!
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Raikali sanoi
Onko sellaista automaattia minkä vaihtoa ei oikeasti huomaa kuin kierroslukumittarista? Jos nyt siis ajatellaan näitä jonkun verran ajettuja vehkeitä eikä sitä kaupasta haettua uusinta uutta.
On, ihme kyllä 90 dodge dakota pannat yms kunnolla säädettynä.
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Luin muuten jotain venäjän klubia ja googlekäännös antoi ymmärtää että ovat "nostaneet painetta" laatikossa, mikä ilmeisesti tekee paremmat vaihdot mutta isomman lämmöntuoton.
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Mun mielest paineen nosto on sentakia ettei luistoa tapahdu. Eli ei ainakaa pehmene vaihdot, päinvastoin.
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

mystinengalant sanoi
ONKO KELLÄÄN TIETOA MILLAISTA LÄMPÖVASTUSTA saisi KÄÄRITTYÄ putken ympärille!!!

Miten olis jotkut kelkan kahvanlämmittimet? En sit tiedä riittääkö sellasten teho mut ainakin saa käärittyä...
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Taitaa vaa hyöty mennä siinä lämmitys vastuksessa. Ne on kumminki aika virtaa syöviä. Ite aattelin jotain säteily lämmitintä lohkolämppärin yhteytee. Ei kai sekää mahdottomuus ois, ku laittaa koneen lämpee ni lämpeis laatikkoki vähäsen.
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Jotenki mä en tuoho lämmityksee ajon aikana usko. Nää moottorit on kuiteki semmosia lämpökoneita että voi morjens. 2km ajon jälkee on lämmöt normaalissa aina pakkaseltaki lähdettäes. Olikos jollai siittä mittausta kuinka nopeesti öljyt lämpee?
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Harri K sanoi
Jotenki mä en tuoho lämmityksee ajon aikana usko. Nää moottorit on kuiteki semmosia lämpökoneita että voi morjens. 2km ajon jälkee on lämmöt normaalissa aina pakkaseltaki lähdettäes. Olikos jollai siittä mittausta kuinka nopeesti öljyt lämpee?

No se on ihan varmaa että laatikkoöljy ei meikäläisen yksilössä saavuta sitä riittävää lämpöä ku vasta 20km ajolla jos on vähänkin pakkasta. Se syylarin alaosa ei lämpene niin nopeasti ja ilmeisesti se lämmönsiirtyminen sieltä jäähdytysnesteestä ei ole niin kovaa siihen automaatin jäähdytyskieppiin. Moottori on joo lämpökone mutta jotenkin tuo on feilattu niin (sama etuvedossakin) että se automaatti ylijäähtyy jos lämpötila ei ole kesäistä. Muistan kerran ennätyspakkasilla mulla meni 30km etuvedon kanssa että laatikko lukittui. Aika sick. Voihan olla että sinulla se turbiini lukkiintuu nopeammin minkä takia saavutat paremman bensatalouden lyhyemmässä taajama-ajossa. Tämä sitten voisi johtua että esim vanhalla laatikolla olis eri parametrit tuon lukon suhteen tai jäähdytyskierrolle olisi jotain tehty uudempaan. En tiedä mutta kyllä minä tämän ongelmana nään kun tönkkö voimansiirto kylmänä hukkaa sitä ainetta. Ai saamari että olis kova kun heti menis turbiini lukkoon kun pääsee parin kilsan ajon jälkeen isolle tielle :)
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Miten ois joku vesityyppinen lämmön vaihdin? Elikkä käyttäis jostai vesiletkusta tulevaa/menevää lämmintä vettä. Vähä niinku sisätilan lämppäri. Toteutus ei olis vaikeeta, eikä termostaatinkaa toteuttaminen.
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Anza69 sanoi
Miten ois joku vesityyppinen lämmön vaihdin? Elikkä käyttäis jostai vesiletkusta tulevaa/menevää lämmintä vettä. Vähä niinku sisätilan lämppäri. Toteutus ei olis vaikeeta, eikä termostaatinkaa toteuttaminen.

Noh helpoin olisi se 3-tieventtiili termarilla (semmosen tänne linkkasinkin) jolloin se neste ei kävis turhaan siellä jäähdytyskierukassa vaan palais aina takaisin laatikkoon niin kauan kunnes se lämpötila on tarpeeks kova (noin 75 astetta tais olla). Saan pian tommosen syylarin käsiini ja pystyn tutkimaan miltä se jäähdytyslenkki näyttää :)
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Jos se hukkaa polttoainetta, se myös kehittää lämpöä. Mites jos vaan laitat kylmäkäynnistyksiä varten sen VW:n suorapintaisen säteilylämmittimen ja ohitat sen jäähdytyslenkin kolmitietermarilla, siis säädettävällä sekoitusventtiilillä. T-haaralla menolinjasta kuuma ja kylmä, paluu vaihteistoon sekoittajan lähtölinjasta.

Jos käyttää kattilakäyttöön tehtyä venaa, niin ne kestää kyllä korkeita lämpöjä, mutta tiivisteiden öljynkesto kannattaa kyllä varmistaa. Tai jos pystyy, niin vaihtaa tivarit öljynkestäviin.
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

mystinengalant sanoi
Laitoin nyt pahvin syylarin alaosalle, katotaan onko mitään vaikutusta.

Vaikuttaisi että on vaikutus, noin 10km ajolla meni lukkoon mitä ei ole ennen tehnyt, ainakaan näillä lämmöillä....
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Noniin, kiitos lancer evo-r, kenno on jo roskissa ja atf-coolerin pätkä tässä :

small

small


Kun hetken olen miettinyt asiaa niin on se erillinen lämmitin sittenkin aivan liian vaikea toteuttaa ja vaatisi tuhottomia määriä energiaa. 3-tietermostaatti sinne tulee....testataan nyt ja rapotoidaan sitten muillekkin. Voi olla varsin hyvä ostos vr4:seen mikäli toi toimii. :)

http://www.summitracing.com/parts/DER-13011/?rtype=1
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Tähän liittyen eräänä päivänä kokeilin sigussa ajoa ~60km,josta suurin osa motaria,niin että ~samantien kun läksin liittymästä,niin pelti ylös ja kokeilemaan syyläriä,kylmähän se oli.

Elikkäs ~0' keleillä ei termari aukea motarilla,taajamassa kyllä hyvinkin nopeasti.

Eli tähän liittyen,eikös helpoin olisi kytkeä letkut yhteen,jolloin ei kiertäisi "kylmässä" nesteessä,vaan lämpenisi nopeammin,jolloin tarvitsisi kikkailla venttiilien kanssa..

Kesällä tietenkin kierto takaisin.

Samanmoinen systeemi legussakin on..
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

ST sanoi
Elikkäs ~0' keleillä ei termari aukea motarilla,taajamassa kyllä hyvinkin nopeasti.
Vähän rohkenen tuota kommenttia epäillä :) Mihikähä se sun konee lämpö menis jossei termarin kautta syylärille...
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

ST sanoi
Tähän liittyen eräänä päivänä kokeilin sigussa ajoa ~60km,josta suurin osa motaria,niin että ~samantien kun läksin liittymästä,niin pelti ylös ja kokeilemaan syyläriä,kylmähän se oli.

Elikkäs ~0' keleillä ei termari aukea motarilla,taajamassa kyllä hyvinkin nopeasti.

Eli tähän liittyen,eikös helpoin olisi kytkeä letkut yhteen,jolloin ei kiertäisi "kylmässä" nesteessä,vaan lämpenisi nopeammin,jolloin tarvitsisi kikkailla venttiilien kanssa..

Kesällä tietenkin kierto takaisin.

Samanmoinen systeemi legussakin on..

Tarkoitus on todellakin tehdä semmonen systeemi että sitä ei tarvitse modata kesä/talvi tilaan. Pahvin voi vielä modata väliaikseks mutta ei tosiaan lähetä poisteleen sitä kiertoa, mitäköhän käy kun tulee ruuhka eteen (muistetaan että se neste kiertää syylarissa jota tarvittaessa jopa tuuletetaan) Riittää "ylimääräistä "rassausta näissä muutenkin kun pitää leimalle aina kattia laittaa ja ties mitä muuta.

Se syylarin ulkopinnan kylmyys kertoo vaan että se ilmavirta on pitänyt syylarin kylmänä. Taajamassa lämpenee noi öljytkin mutta kun meikäläinen ajaaki maantietä :)

Voin sanoa kerran e33:sen termarin väärinpäin kiinni laittaneena et kyllä se termari aukee aika pian maantieajossa, kuormitus on iso.... (tässä tapauksessa ei siis auennut ja kyllähän se lämpö nousi)

Summa summarum: tuo 3tie venttiili on ylivoimaisesti paras ratkaisu ainakin näin teoreettisesti tämähn hetken tiedon valossa mihin tahansa mitsun automaattiin jolla tahkotaan maantietä :) Toimii kesät & talvet (ainakin jos lunastaa lupauksensa)
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Harri K sanoi
Vähän rohkenen tuota kommenttia epäillä :) Mihikähä se sun konee lämpö menis jossei termarin kautta syylärille...
Jos ei neste lämpene tarpeeksi,termari ei avaudu,juunou.

Kait sitten sigu on niin säästöpossu,ettei perusmotari-ajossa lämpene tarpeeksi..

Ja tiedät varmaan miten päin ~kaikissa mitsuissa kierto on..
 
Takaisin
Ylös Bottom