Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

ST sanoi
Jos ei neste lämpene tarpeeksi,termari ei avaudu,juunou.

Kait sitten sigu on niin säästöpossu,ettei perusmotari-ajossa lämpene tarpeeksi..

Ja tiedät varmaan miten päin ~kaikissa mitsuissa kierto on..

Juu ja tiedän että autot keittää kyl 60km matka ajossa ellei termari avaudu ;)
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Harri K sanoi
Juu ja tiedän että autot keittää kyl 60km matka ajossa ellei termari avaudu ;)
Jep,voihan se olla että juuri termari sulkeutunut hetkeksi,kun kerran pysähdyinkin (pienempi nesteenkierto yms),ja sen puolesta kylmä.

Kuitenkin,syyläri,ylä/alaletkut kylmiä.



Ja eräs kerta yhdellä E33:lla termari jumi,lämmöt täysille (puh+lämmönsäätö),mah pienet kierrokset,eikä lämmöt pahemmin edes noussut ~20km matkalla..

Pitää kuitenkin muistaa myös minkäkokoinen sisäkenno näissä on,sekin vaikuttaa HUOMATTAVASTI lämmönkehitykseen (ja vapari nyt muutenkin luovuttaa vähemmän hukkalämpöä).
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Sanoisin kuiteki että termari juurikin on ollut auki jos kerta kylmää on kaikki letkut :) Kovempi moottoritie vauhti = jäähdytys paras mahdollinen.
Summa summarum: takerruin tohon ku sanoit ettei termari aukee ni takuulla on ollut auki.
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Harri K sanoi
Summa summarum: takerruin tohon ku sanoit ettei termari aukee ni takuulla on ollut auki.
Get the point.

Mutta selkeästi huomaa eron motarin (jota pääasiassa itsellä),vs taajama-ajo.

Esim kun ~8km päässä käyn sukuloimassa,joka on pääasiassa taajamaa,niin ennen määränpäätä jo lukittuu..
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

ST sanoi
Get the point.

Mutta selkeästi huomaa eron motarin (jota pääasiassa itsellä),vs taajama-ajo.

Esim kun ~8km päässä käyn sukuloimassa,joka on pääasiassa taajamaa,niin ennen määränpäätä jo lukittuu..

Sama juttu galantissa, jos ei saa viimaa niin taajamassa pieni pyöriminen ennen maantietä niin hieman aikasemmin lukittuu. ST viittasitko tolla kiertosuunnalla nyt mihin, nimittäin vr4:ssä on alavesiletkussa termari.... tuli mieleen et nouseeko se vesi sitte ylöspäin syylarissa, tyhmänä kysyn, tällöinhän se alaosa olis aina lämpimin paikka
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Kone->sisäkenno (kylmällä kabiinin lämmitykseen menevä lämpöenergia on suuri)->syyläri.

Ja kyllähän sekin tietenkin vaikuttaa onko termari ala/yläletkussa,mutta ei niin paljon kuin tuo peruskiertosuunta.


Meinaan kun x-merkkisissä eurovehkeissä on kone->syyläri->sisäkenno,ja onko vaikea arvata missä merkeissä,kun talvella kattoo missä on lasit huurussa ajon aikana.?


Ja late,lämpöhän nousee aina ylöspäin,vesi laskee alaspäin (sori,oli ihan pakko..).
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Noniin, tänään sain aikaseksi laittaa seurannan tolle ATF-lämmölle. Tästä voi olla hyötyä kahdessa eri tilanteessa. Joko siinä että valvotaan että vaihteisto pääsee nopeasti käyntilämpöön. Toisaalta voisi kesällä esim radalla (=???) valvoa ettei nouse liian koviksi lämmöt ja vähän testailla mistä ne nousee. Vaihteistolla on siis oma lämpöanturi jota se käyttää omaan säätöönsä, esimerkkinä turbiinilukitus sekä varoitus ylikuumenemisesta.

Tuo seuranta oli helppo tehdä. Matkustajan puolelta paneeli auki. Sitten alempi boksi eli TCU-> keskimmäinen liitin -> pinnit 43 ja 44 alarivissä vihree kelta ja musta sini. Anturimaa ja laatikon lämpösignaali 0-5V. Näitä nyt valvon ensalkuun yleismittarilla, meinasin et tohon utcomppiin vois kytkeä jos se vaikka suoraan osais antaa sen lämpötilan ulos sielä kun laittaa kaavan sinne. Sain tämmöset tiedot että 3.9V =25 astetta ja 2.4V =80 astetta. Pitää nyt kattoa meneekö se lineaarisesti, 3h esilämmityksellä kylmästä autosta muuttui jännite 4.14-> 4.07 eli ton linearisoinnin mukaan noin 5 astetta nous vähintään lämmöt. Veikkaanpa et tosta kun lähtee ajaa niin tippuu vaan pitkään.

small

small

small


Volttimittarilla tätä tuskin käy mutta mitenköhän menee jos tuommoseen ajotietokoneeseen yhdistää niin voi olla et vääristyy vähän kun eri maapotentiaaliin vertaa. Mielenkiintosta on se että jotain ohjauksessa onollut muutoksia vuosien varrella, tostakin liittimestä puuttuu se piuha jonka pitäis kertoa laatikon tyhjäkäyntiä varten onko D päällä vai muu vaihde. Voihan olla että tuu uudemman mallin TCU osaa lukea sen jostain muustakin piuhasta. Esim D:n indikaattorista.

TCU:ssa on sitten sama prossu kun ecussakin joten teoriassa ohjelma VOI olla jonain päivänä muutettavissa, se vaan on eriasia että onko kellään mielenkiintoa tätä tutkia. Lähinnä ite oon miettiny et voisko kompensoida joittenkin osien kulumista säädöillä. Noh toivottavasti tulee tän vuoden puolella se termari :)
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Nyt on logattu semmoinen noin 38km työmatka. Lähtö tunnin lämmityksen jälkeen. 4.15V jännite. Ensin taajamassa kesti joku 500m niin tippu pykälällä 4.14V. Tällöin syylarin alaosa vielä täysin kylmä. Tästä voidaan jo päätellä varmasti lämpökehitystä olisi enemmän. Kun pääsin noin 1.5km jälkeen isolle tielle oli lämpö jotain 4.07V ja selkeästi vähän ajan päästä kun termostaatti aukeni, alkoi lämpiäminen nopeutumaan. Siinä 3.9V kohdalla oltiin varmaan arviolta hieman alta 5km ajon jälkeen. 3.9V siis meinaa 25 astetta. Turbiini lukittui kun jännite oli jotain 2.8-2.9V tienoilla. Tässä vaiheessa joko johdot irtosivat tai sitten oikeasti jännite kävi hetkellisesti nollassa. Olin ajanut tässä vaiheessa sen noin 17km. Tähän mennessä koko matkan keskikulutus oli lähes 12 litraa /100km, tästä kuitenkin motaria noin 90km/h suurin osa matkasta. Voihan se olla että minulla on turbiinivammainen yksilö jossa on isompi vastus ilman tuota lukkoa kuin muissa vastaavissa. Noh sitten tuolla todella hiljaisella keskinopeudella aamuruuhkassa pääsi ehkä jotain 70 loppumatkan. Vaihteiston lämpötila oli lopuksi pienen taajama-ajon jälkeen 2.2V eli jännite laski vielä 40 min ajon jälkeen. Tuo jännite alkaa olemaan aika lähellä sitä jäähdytysnesteen lämpötilaa. Parhaimmillaan kulutus oli matkalle 9.4 tuon 11.7 jälkeen, joka oli kuitenkin puolet matkasta. Siinä nähdään tämän homman potentiaali kuinka "vähällä" tuo menee jotain 80-90 km/h lukko päällä :)

Joskus Hemppis tutki että 50 asteen kohdalla menisi turbiini lukkoon, minulla se oli 2.8-2.9V. Jos tämä jännite vastaa noin 50 astetta, on jännite - lämpötila käyrä kaikkea muuta kuin lineaarinen annettujen lämpötilojen puitteissa.
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Vähän mystisen tutkimisesta innostuneena, oli pakko käyä testaamassa ihtellä, että koska tuo turbiini lukottaa.

Lämpimästä tallista otin ulos +0C asteeseen ja 8km ajon jälkeen meni turbiini lukkoon.

Tuo lämmin talli vaikuttanee asiaan aika paljonkin ::)
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

mystinengalant sanoi
Joskus Hemppis tutki että 50 asteen kohdalla menisi turbiini lukkoon, minulla se oli 2.8-2.9V. Jos tämä jännite vastaa noin 50 astetta, on jännite - lämpötila käyrä kaikkea muuta kuin lineaarinen annettujen lämpötilojen puitteissa.

Tuo 50 °C kuulostaa melkein siedettävältä, V6 Galantissa lukitus vaati n.80 asteen lämpötilan.
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Mizushima sanoi
Tuo 50 °C kuulostaa melkein siedettävältä, V6 Galantissa lukitus vaati n.80 asteen lämpötilan.


Hamina on sitten mitannut väärin. Kyllä se varmaan tässäkin on lähemmäs se 80 astetta joka on 2.5 V. Jos kaavan linearisoi niin se olis 62.5 °C. Kun minulla oli se vapari V6 niin voisin sanoa että se matka/aika joka lukittautumiseen meni oli lähes identtinen vr4 kanssa. Jäähdytys syylarin alaosassa on samanlainen.

Mätsi mimmosta ajoa???? Kyllähän tuon pitäisi vaikuttaa. Meitsi lähtee 1km jälkeen suoraan maantielle. Hitaimmin laatikko lämpenee kun ajetaan vitosella jotain 70-80, silloin se lämmittyäänkin nousee 2,7V jännitteeseen takas (taajamassa jännite voi olla 2,3V) mikä vasta on yli 80 astetta. Toivottavasti mun termostaatti on matkalla jo!

Mizushima millä mittasit sitä lämpötilaa, oliko sulla kenties MUT käytössä koska noihin laatikon tietoihin ei muuten pääse käsiksi (tai sitten juurikin jännitettä seuraamalla)

Tuli tänään aamulla resetoitua kulutusmittari maantiellä kun laatikko oli mennyt lukkoon. 7.7/100km oli keskikulutus turun moottoritiellä keskinopeuden ollessa jotain 85 sen 15 km matkan mitä se ehtii lukossa mennä.
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

mystinengalant sanoi
Mizushima millä mittasit sitä lämpötilaa

Lämpömittarilla ;D. K-tyypin termoparilla öljytikun putkesta. Jos ajon aikana mittailee, niin anturi kannattaa varmaan kiinnittää luotettavasti öljytikkuun, ettei satu vahinkoa. Itse tyydyin mittaamaan moottori sammutettuna.
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

oli semmosta parin km keskusta ajoa ja sitten taajama ajoa.. Sitten alko lukittamaan :D
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

MäTSi sanoi
oli semmosta parin km keskusta ajoa ja sitten taajama ajoa.. Sitten alko lukittamaan :D

Jos kiihdytyksiä tulee enemmän yms niin varmasti lukitsee nopeammin. Lukitseeko sinulla mielestäsi millä kaikilla vaihteilla?
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Mistä te tiedätte noin tarkasti millon se turbiini lukittuu?
Jotenkin muutenkin kun vaan perstuntumalla?
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Febiz sanoi
Mistä te tiedätte noin tarkasti millon se turbiini lukittuu?
Jotenkin muutenkin kun vaan perstuntumalla?

Ajat tasaista nopeutta niin yhtäkkiä kierrokset laskee noin 300rpm.
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Febiz sanoi
Mistä te tiedätte noin tarkasti millon se turbiini lukittuu?
Jotenkin muutenkin kun vaan perstuntumalla?

Perseessä sen nimenomaan tuntee, lisäksi jos on pörinäputki niin mölinä häviää/muuttaa luonnettaan kuminaksi. Sanotaanko et vähemmän se tuntuu kuin vaihteenvaihto huonona päivänä, lisäksi sen tuntee kun se potkasee lukon auki esim liian jyrkässä ylämäessä. Lisäksi huomaat sen maantienopeuksissa siinä et se autoo tuntuu vastaavan erilailla kaasuun. Kun se ei luista niin se tuntuu enemmän manuaalilta. En tietysti pysty /halua edes muistaa miltä vakiossa tuntui ne vaihteet, sen muistan että vitosella pysy turbiini lukossa vaikka laitoi tiptronic asennossa kaasun pohjaan kun oli turbiini lukittunut, enää ei tuota "ominaisuutta" ole vaan hyppää kyllä ne 500rpm ylöspäin jos ei alamäkeen olla menossa. Hitto kun pitää näitä vielä pohtia, no eiköhän se pian hajoa.
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

mystinengalant sanoi
Perseessä sen nimenomaan tuntee, lisäksi jos on pörinäputki niin mölinä häviää/muuttaa luonnettaan kuminaksi. Sanotaanko et vähemmän se tuntuu kuin vaihteenvaihto huonona päivänä, lisäksi sen tuntee kun se potkasee lukon auki esim liian jyrkässä ylämäessä. Lisäksi huomaat sen maantienopeuksissa siinä et se autoo tuntuu vastaavan erilailla kaasuun. Kun se ei luista niin se tuntuu enemmän manuaalilta. En tietysti pysty /halua edes muistaa miltä vakiossa tuntui ne vaihteet, sen muistan että vitosella pysy turbiini lukossa vaikka laitoi tiptronic asennossa kaasun pohjaan kun oli turbiini lukittunut, enää ei tuota "ominaisuutta" ole vaan hyppää kyllä ne 500rpm ylöspäin jos ei alamäkeen olla menossa. Hitto kun pitää näitä vielä pohtia, no eiköhän se pian hajoa.
Joo no nyt kun tiedän tän, niin kyllä mäkin oon ainaki välillä huomannu millon se lukittuu.
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Homma edistyi sen verran että tänään sain tuon autoon kiinni-> Heti koeajolle. Valitettavasti taisi olla turha ostos, lämpeäminen on ihan yhtä hidasta :( Ilmeisesti tuo vaihteisto ei vain tuota tarpeeksi lämpöä ja jäähtyy jonkin verran ihan ympäristön lämpötilan ansiosta. En usko että kyse on vääränlaisesta kytkennästä vaikka mukana tullut lappu ehdotti erilaista kytkentää kuin mitä deralen omat sivut....tein sitten tämän yleisen ohjeen mukaan, samalla tavalla oli eräs tehnyt jo legnumiinsa.

sivulla 45 käyttämäni kytkentätapa http://inet.derale.com/clientdocs/Derale-Catalog-2009.pdf
ja näin olisi pitänyt mukana tulleen ohjeen mukaan laittaa http://www.summitracing.com/parts/DER-13011/?rtype=1
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Nyt on pidempi koeajo takana, vaikeaa oikeesti verrata kun keli oli mitä oli ja työmatkaan meni 40 min hitaasti. Laatikko lukittui kyllä aikaisemmin kuin normaalisti mutta huomasin ikävämmän asian. Lämpötila tämän jälkeen vain nousi nousemistaan ja 40 min ajon jälkeen lämpötila oli 2.16V jännitettä vastaava kun sen ei pitäisi mennä hirveästi yli 80 asteen (tuo vastaisi lineaarisesti 88). Epäilen että onko se termari nyt väärinpäin. Mitäpä jos se kierrättää kokoajan vähän nestettä. Kuvissa on kaksi asennustapaa

Tällä tavalla valmistaja neuvoi asentamaan ja näin olen tehnyt. Näin siis tuommosen jonkun pään tolla puolella johon öljy nyt tulee (ainakin MUISTAAKSENI) Kuvissa termarille tuleva punainen viiva on lämmin öljy laatikolta ja vaaleansininen meinaa coolerilta tulevaa viilennettyä.
small


Mukana tullut lappu neuvoi laittamaan näin päin
small


small


Siellä se lepää, letkumutkat voi olla vähän turhan tiukat mutta kyllä sen pitäisi mennä nätisti kuulerille ja takas mikäli se termostaatti sulkee oikeesti tuon väliventtiilin. Nyt pidemmän ajon jälkeen ei pysty mennä vannomaan oliko termostaatilta kuulerille menevä letku lämmin. Siinä on tuo syylari juuri joka hieman lämmittää molempia. Edestä päin katottuna oikeanpuoleinen putki siis tulee automaatilta ja vasen palaa sinne.....alkuperäiset mutkat korvattu tällä.

Sen takia tässä ämpylöin ettei yhtään huvittaisi kokeilla toisinpäin tuota termostaattia. Tuolla on aika ihana "asennuskeli".
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Otappas nyt sitten huomioon asennuspaikasta johtuva viima,ilmeisesti kys morkula alumiinia,jolloin voi vaikuttaa avautumiseen suurestikkin..
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Hyvä pointti! Tuohon voisi pahvin vetää tielle.

Itsellä tuli mieleen tuo kun tajusin että tuossa on ominaisuutena Can be rotated 180 degree to switch flow direction (termostaatin päähän näyttäisi sopivan iso kiintoavain) että voisiko se selittää nuo kahden tyyppiset asennusohjeet.
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Onkos paketin sisällä oleva termostaattiventtiilli lämmöstä sulkeutuvaa mallia vai onkos siellä enemmänkin karoja? Toimisko se silloin oikein jos termostaatin elementti on aina vaihteistosta tulevan öljyn pesässä.

Saatko laitettua sen mahdollisimman lähellä vaihteistoa ja kytkettyä toiminnallisesti noin?
9296362.jpg


Voisko termarissa olla sen verran hitautta, että lämmöt ehtii nousta sinne 88:n. Toisaalta jos se siinä pysyy, niin sehän on tosi hyvä lämpötila.

Hienon palikan kyllä löysit, jos saat sen vaan toimimaan oikein päin.
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Äijällähän on hyvä kuva!!! Mä en valitettavasti tiedä onko siellä enemmän karoja mutta lämmöstä sulkeutuva malli se näyttäisi olevan. Sehän tuossa nyt on ongelma etten saa sitä tarpeeksi lähelle vaihteistoa, saisi ehkä asennettua sinne alkupäähän mutta vaatisi renkaan irroittamisen ja sisälokarin purun. Voi olla että se on tosiaan hidas tuon takia, vaihteistossa anturin kohdalla lämpötila nousee. Mulle kyllä sanottiin että tuo pitäis asentaa lähemmäs sillä ilmeisesti tuolla matkalla termostaatille tulee jo jonnin verran sitä lämpöhäviötä.

Mä olen käsittänyt että 88 on vähän jo turhan paljon. Esim 70-80 väli oli speksattu tolle diaqueenille operating tempiksi.

Termarissa on tossa sun piirtämän "vihreen mötikän" päässä niinkuin itse termarin ulkopuolella semmoinen kohta josta pystyy jollain isolla kiintoavaimella vääntämään, että tuo termostaatti pyörähtäisi sen 180 astetta. En tiedä voisiko se vaikuttaa jotain tuohon virtaukseen. Mietin jos se nyt on sellaisessa tilassa että se jäähdyttää kokoajan jollain vakioteholla, joka haittaa lämpeämistä mutta on riittämätön pitämään sen laatikon normilämpötilassa lämmettyään.
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Älä mee sitä pyörittelee. Se saattaa olla myös säätö sille venttiilin jouselle.
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

mystinengalant sanoi
Termarissa on tossa sun piirtämän "vihreen mötikän" päässä niinkuin itse termarin ulkopuolella semmoinen kohta josta pystyy jollain isolla kiintoavaimella vääntämään, että tuo termostaatti pyörähtäisi sen 180 astetta.
Mitä kautta termostaatti on laitettu paketin sisään, voisko toi "kanta" olla ihan vain kansi? Onko termostaatin aukeamistapa sitten vaihdettavissa lämmetessä>auki / lämmetessä>kiinni, vai mitä tarkoitit pyöräyttämisellä? Voisiko itse termostaatti sitten olla käännettävissä laitteen sisällä sen 180°, jolloin toimintatapakin muuttuisi?
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Tänään nous melkeen sataan asteeseen. Pitää huomenna pohtii käännänkö mä ton nyt sen mukana tulleen ohjeen mukaiseksi jos vaan ei satais (hirveesti) vettä!
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Kokeiltu toisinpäin termaria-> ei vaikutusta lämpiämiseen. Testattu kuumalla vedellä termarin toimintaa, toimii juuri niin kuin pitää. Mitään "kääntömahdollisuutta" tässä ei ole. Otin termarin pois ja laitoin letkut takas, vähän kylmää kyytiä ajaa pidempi reissu kun laatikko ylikuumenee. Pelkillä letkuilla se vaihteiston lämpötila tasaantuu matkassa johonkin 70-80 °C välille.

Tämä termari tulisi asentaa ihan vaihteistoon kiinni niin voisi toimia mikäli se vaihteiston lämpötuotto riittää.

Taitaa olla isoin ongelma nyt tuo kaistapäinen vaatimus yli 60 asteen lämpötilasta turbiinin lukittumiselle. Sille on tehtävä jotain mutta todennäköisin ratkaisu tässä on vaihto manuaalivaihteistoon, susi mikä susi tuo automaatti.
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Kyllä se on paras vaihtoehto ;D Sitte vielä tehdään muutamat td04 pakosarjat :D
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

mystinengalant sanoi
Taitaa olla isoin ongelma nyt tuo kaistapäinen vaatimus yli 60 asteen lämpötilasta turbiinin lukittumiselle. Sille on tehtävä jotain mutta todennäköisin ratkaisu tässä on vaihto manuaalivaihteistoon, susi mikä susi tuo automaatti.

Miten se lukitus tapahtuu? Sähköisesti? Ohita ohjaus vaikka kytkimellä ja tsekkaa vaikuttaako se kulutukseen. Jos vaikutaa niin kehitä joku ulkoinen ratkaisu aikaisempaan lukitukseen jos ECU ei ole käpisteltävissä.
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

mystinengalant sanoi
Testattu kuumalla vedellä termarin toimintaa, toimii juuri niin kuin pitää.
Mun mielestä joku sulla tossa nyt mättää! Jos laitteen sisällä oleva termari kerran sulkeutuu valmistajan lupaamasti lämmön noustessa 80:n? Niin miksei öljyn oikopolku katkeaa ja öljy ala kiertämään jäähdyttimen kautta ihan normisti. Näin ei voi nyt tapahtua jos öljy kerran ylikuumenee?

Ihan mielenkiinnosta, saisitko laitteen sisältä kuvia?
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Mizushima sanoi
Mun mielestä joku sulla tossa nyt mättää!
Edelleen olen sitä mieltä että huono aspaikka,viima kylmettää ulkokuorta->termari ei aukea.
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

ST sanoi
Edelleen olen sitä mieltä että huono aspaikka,viima kylmettää ulkokuorta->termari ei aukea.

Minä mistään mitään tiedä, mutta tuntuisi kuitenkin äkkiseltään lämpeävän riittävästi termarin sisältä ja termarin pitäisi aueta, jos lämmöt nousee laatikossa lähelle sataa? Pystyykö viima tiputtamaan tuolla matkalla 20 astetta öljynlämpötilaa termarin sisällä ja kumoamaan lämpimän öljyn mukana tuomaa lämpökuormaa noin paljon letkuissa ja termostaatilla, ettei se aukeaisi? Termostaatin ulkopinnatkin on noin siloiset eli ei ole ripoja tai muita jäähdytystä edistävää pinnassa?
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

ST sanoi
Edelleen olen sitä mieltä että huono aspaikka,viima kylmettää ulkokuorta->termari ei aukea.
Kuvaamassasi tilanteessa termarin pitäisi sulkeutua, ei aueta. Sitä varmasti meinasitkin ja tiedän mitä haet takaa. Toisaalta jos termostaattin patruuna on 100 asteisen öljyn ympäröimänä, niin luulisi sen kyllä sulkeutuvan, vaikka kuorta jäähdyttäisikin. Virtausta on kumminkin >10L/min. Mutta voihan se jotain vaikuttaa :peukku

Toinen syy tuossa asennuspaikassa on se, että mahdollisimman lähelle vaihteistoa asennettuna, alkuperäisen jäähdytyslenkin pituus ja samalla sen virtausvastus on suurimmillaan. Jolloin kylmä öljy "oikaisee" auki olevan termostaatin kautta parhainten takaisin vaihteistoon. Samalla tietty linjan aiheuttama jäähdytyskin pienee. Näillä tosin tavoitellaa nopeampaa lämpenemistä, ei ylikuumenemisen välttämistä.


Edit: hidas ;D
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

mystinengalant sanoi
Taitaa olla isoin ongelma nyt tuo kaistapäinen vaatimus yli 60 asteen lämpötilasta turbiinin lukittumiselle. Sille on tehtävä jotain mutta todennäköisin ratkaisu tässä on vaihto manuaalivaihteistoon, susi mikä susi tuo automaatti.
Pistät moottorin säteilylämmittimen lämmittämään automaatin öljyjä tai hommaat autotallin mistä lähdet jo valmiiksi lämpöisellä kulkimella niin lämpiäminen nopeutuu käyttölämpötilaan jolloin turbiinikin lukittuu nopeammin. 8)
Kyllä valmistajalla on kuitenkin ajatus siitä miksi turbiini ei lukkiudu ennen tiettyä lämpötilaa eihän siihen muuten olis sellaista lämpötilarajoitinta suunniteltu luulen mä.
Eikä koko laatikkoa voi sudeksi kehua kuitenkaan, toimivat yleensä suhteellisen hyvin siis siten kun ne on valmistaja suunnitellutkin...... Tarkoitan siis normaali ajoa en rata ym. raskaampaa käyttöä jollaisessa käytössä kuluvat nopeammin ja vaativat muutenkin tarkempaa huolenpitoa.
Se onkin sitten eri asia miellyttääkö ko. toimivuus kaikkia käyttäjiä siis maku asiahan se on :)
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Kapula7 sanoi
Pistät moottorin säteilylämmittimen lämmittämään automaatin öljyjä tai hommaat autotallin mistä lähdet jo valmiiksi lämpöisellä kulkimella niin lämpiäminen nopeutuu käyttölämpötilaan jolloin turbiinikin lukittuu nopeammin. 8)
Kyllä valmistajalla on kuitenkin ajatus siitä miksi turbiini ei lukkiudu ennen tiettyä lämpötilaa eihän siihen muuten olis sellaista lämpötilarajoitinta suunniteltu luulen mä.
Eikä koko laatikkoa voi sudeksi kehua kuitenkaan, toimivat yleensä suhteellisen hyvin siis siten kun ne on valmistaja suunnitellutkin...... Tarkoitan siis normaali ajoa en rata ym. raskaampaa käyttöä jollaisessa käytössä kuluvat nopeammin ja vaativat muutenkin tarkempaa huolenpitoa.
Se onkin sitten eri asia miellyttääkö ko. toimivuus kaikkia käyttäjiä siis maku asiahan se on :)


Kuulemma monella valmistajalla on 25 asteen lämpötilavaatimus sille turbiinilukolle. Tuo yli 60 astetta on aika järeä. Ettei vaan olisi taas joku "katalysaattorin lämmitys" juttu :/



Nyt ajelin suorilla putkilla niin laatikon lämpötila pysyi matka-ajossa siellä 70 asteen pinnassa. Termarin kanssa olisi noussut varmaan aika ylös. Diaqueenille on speksattu vissiin 70-80 asteen käyttölämpötila.


Todennäköisesti se mitä tuon termarin kanssa kävi oli se että isoin osa jäähtymisestä tapahtuu siinä ekassa lenkissä ja sen vaihteiston alkulämpö vaikuttaa paljon. Eli se syylari ei vaikuta lämpeämisen suhteen suuntaan tai toiseen mikä on hyvin mielenkiintoista. Termostaatti todenäköisesti pysyy tuossa sijainnissa bypass -tilassa kokoajan. Sen voisi koittaa vielä asentaa lähemmäs vaihteistoa mutta valitettavasti sitä kokeilua en voi nyt talvella sijoittaa vaan menee kesän puolelle kun ei tuolla ulkona pysty nyt isompaa toimenpidettä tekemään. Nyt se lämpötila ehtii nesteessä laskemaan sen verran ettei se pääse coolerille asti, kun se on termarille tullessaan kylmentynyt. Kuitenkin sen jäähdytyslenkin kylmennyskapasiteetti ilman tuota jäähdytysnesteen lämmönvaihdinta ei riitä. Näin se ehkä menee. Pitäisi olal läpinäkyvät letkut niin näkisi jotain :D

En lähde nyt väittelemään tuosta vaihteistohommasta mutta itse olen kypsä, varsinkin kun tuota laatikkoa on öljyjen suhteen hemmoteltu ja silti vaihdot ovat vähän sekundaa kokoajan. Ja ei se hyödynnä sitä parasta vääntöä millään tuon kanssa Pitiäsi olla kaksi lämmitintä konetilassa, moottorille ja laatikolla omansa. Sillä se tosiaan auttaisi.

Mizushima: se yks toinen joka oli legnumiin tämän laittanut oli tosiaan laittanut mahd lähelle vaihteistoa. Ei vaan ole mitannut lämpiääkö todellisuudessa nopeammin vaan sanoi vaan että "smoother shifting" mitä en oikeen ymmärrä että miten se siihen vaikuttaisi...
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

mystinengalant sanoi
Mizushima: se yks toinen joka oli legnumiin tämän laittanut oli tosiaan laittanut mahd lähelle vaihteistoa. Ei vaan ole mitannut lämpiääkö todellisuudessa nopeammin vaan sanoi vaan että "smoother shifting" mitä en oikeen ymmärrä että miten se siihen vaikuttaisi...
Lämpöisempi lodju->pehmeämmät vaihdot (jos kaikki kunnossa).
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

mystinengalant sanoi
En lähde nyt väittelemään tuosta vaihteistohommasta mutta itse olen kypsä, varsinkin kun tuota laatikkoa on öljyjen suhteen hemmoteltu ja silti vaihdot ovat vähän sekundaa kokoajan. Ja ei se hyödynnä sitä parasta vääntöä millään tuon kanssa Pitiäsi olla kaksi lämmitintä konetilassa, moottorille ja laatikolla omansa. Sillä se tosiaan auttaisi.

Juu en minäkään halua ruveta ko. asiasta vääntämään kättä mutta se tarttee muistaa että Suomen suvi on kuitenkin vähäluminen :) ja autoomaatin lämpeäminen tapahtuu ainoastaan öljyn puristamisesta kasaan noin niinkun käytännössä. Moottorista kuoria myöten johtumalla siirtyvä lämpökin on minimaalista talviolosuhteissa joten jäähdyttimen alavesisäiliössä oleva öljynlauhdutin käytännössä lämmittää öljyä talvella.

Rengaskoolla pystyt helpoiten vähän vaikuttamaan siihen vääntöalueeseen ja pitäähän sekin muistaa että laatikkohan opettelee koko ajan sitä kuljettajan ajotapaakin ja muokkautuu vähän senkin mukaan. Jos välillä ajellaan hissunkissun ja säästeliäästi niin vaihtaakin maltillisemmin ja sitten taas agressiivisella ajotavalla muokkautuu ihan eri lailla mut nooh manuaalilla saa tietenkin itte helpoimmin päättää koska ja miten vaihtaa ;D
Itse kuitenkin olen enempi automaatin kannalla onhan se mukava vaikka kuluttaakin astetta enempi :)

(enkä tässä haeskele mitään palkokasveja sitten kenenkään sieraimiin ;) )

ST sanoi
Lämpöisempi lodju->pehmeämmät vaihdot (jos kaikki kunnossa).
Juurikin näin mutta talvella saa ajella pitkät pätkät millävaan laitteella ennen kuin tehtaan suunnittelema käyttölämpötila täyttyy ja automaatin vaihdot alkaa pehmenemään.
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Mulla ne vaihdot riippuu kyllä ihan kuun asennosta. Vaihdot on kylmänä semmosia löysiä ja "luistavia" enemmän. Varsinkin ihan kylmänä se ei edes halua vaihtaa niin nopeasti suuremmalle kun tahtoo varmaan lämmittää konetta. Noh katsoo jos pääsen keväämmällä testaamaan tota termaria mut taitais olla paras pistää tulet auton alle näin pakkasilla :D
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

mystinengalant sanoi
Mulla ne vaihdot riippuu kyllä ihan kuun asennosta. Vaihdot on kylmänä semmosia löysiä ja "luistavia" enemmän. Varsinkin ihan kylmänä se ei edes halua vaihtaa niin nopeasti suuremmalle kun tahtoo varmaan lämmittää konetta. Noh katsoo jos pääsen keväämmällä testaamaan tota termaria mut taitais olla paras pistää tulet auton alle näin pakkasilla :D
Yleensä automaateista löytyy vaihteiden vaihtoja pehmentäviä jousikuormitteisia mäntiä (accumulator) jotka toimivat myös kankeasti suomen suvessa niistä monesti johtuu tahmeat vaihdot siis niiden kuuluu pehmentää vaihteiden välit muuten vaihtais tyyliin kuin lekalla löis per.....

Sun tarttis tarkastaa et tcu.lle tulee kaikki tieto oikein antureilta sekä ecul.ta jos kerran vaihtelee miten sattuu :)
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Kapula7 sanoi
Sun tarttis tarkastaa et tcu.lle tulee kaikki tieto oikein antureilta sekä ecul.ta jos kerran vaihtelee miten sattuu :)

Vois ehkä tarkastaa, mut ei se nyt niin hirveetä se vaihtelu ole. Aika pienistä eroista puhutaan mutta kyllä sen huomaa erityisesti kuljettaja. Ei siinä nyt mitään dramaattista rytinää ole.
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Nyt kun mystinen viellä mietiskelee tuota öljyjen lämmittämistä, niin täytyy suunnitella jo tulevaa kesää ;D ;D


Tuntuu jotenkin helvetin tyhmältä keskellä talvea ja näitä huippukulutuksia kun turbiinit ei lukitu ja laatikot luistaa, kysyä öölien jäähytyksestä 8)


Mutta tarvitseeko tuo tosiaan tuota lisäjäähdytystä suomen oloissa ? Ei sen ihmeellisempää ajoa kun normaalilla tien kuluttajalla ole, no ehkä välillä jotain kiihdytys-jarrutus meininkiä, tarviihan sitä joskus suletulla alueella vähän pätkiä menemään ::) Viime kesä meni ainakin ihan kivasti joka keleissä, mutta ei sitä tiedä jos ollaan pyöritty toimivuuden rajoilla silloin... ;D
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Vajaa vartin ajelu alastarolla sai ainakin omassa Pre-faceliftissa N-valon vilkkumaan (käsittääkseni varoittaa laatikkoöljyn lämmöistä).
Oli kyllä suht lämmin keli n.25'C...
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

ei riitä se vakio purkki radalla mihinkään, pitää muistaa että radalla nousee vielä jäähdytysnesteenkin lämpö niin se on laatikolle ihan itsemurhaa,

sitä en kyllä henk kohta tajua mikä hinku sinne radalle on tuon laatikon kanssa, ite menen mieluummin tolla manuaali etuvedolla vaikka :) (makukysymys)

Eli ihan universaali cooleri sinne jäähdytyslinjaan mukaan ja tekee niin että sen laittaa tuommosen termarin taakse mitä ehdottelin ettei vaan ylijäähdytä sillä talvella.

Itse jäähtymisongelmaan ei ole kovin helppoa ratkaisua, energiapula käytännössä.
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Ite käväsin parii otteesee viime kesänä radalla vähä kokeilemassa. Semmossia max 4 kierrosta kerralla ja sitte pari jäähdyttely kierrosta ja ei mitää ongelmaa laatikon kanssa. Täytyy kyll sanoo parin kierroksen jälkee rupes laatikko kyll vaihtaa nii saakelin nopee noita vaihteita. Hyvä et kerkes käden laitaa vaihdevipuu ni vaihde oli silmässä jo ja laatikko lukitti saman tien.

Tänää ku aamulla lähin liikkeelle, noin -18 astetta oli pakkasta ja ollu noin 3t lohkolämppärissä. Meni pari kilometrii ni vaihteitten vaihto tuli normaaliks ja suht napakoiks. Lukittuu yleensä semmossen 5-10min sisällä käynnistyksestä tuo aski. Kyllähän tuo auto lämpeneekin saakelin nopeasti, ku 2-3 kilsan ajon jälkee on lämmöt normaalissa. Ja kyllä manuaaleissakin rupee tuo vaihteisto olee vähä jämäkkä näillä pakkasilla :D
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Aikani kuluksi kävin koittaa, miten tuo radalla kulkee kun ratamaksun olin maksanu. Eikä sinne hinkua jääny tuolla ajella, sitä varten on kyllä muuta kalustoa nurkissa.
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

Juu melkeen radalla ois suotavaa olla tiedossa vaihteiston lämpötila kokoajan. Ja vaihtaahan se pirun nopeasti tarpeen mukaan. Hienoa tekniikkaa kun vaan kaikki toimisi. Itellä alkanu nyt vähä luistaen vaihtamaaan 4 ja 5 kylmänä eli kierrokset hieman pompsahtaa. Jännä nähdä mitä menossa mutta tuo yksilö ei ainakaan ole hajoamassa yllättäen......
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

mystinengalant sanoi
Juu melkeen radalla ois suotavaa olla tiedossa vaihteiston lämpötila kokoajan. Ja vaihtaahan se pirun nopeasti tarpeen mukaan. Hienoa tekniikkaa kun vaan kaikki toimisi. Itellä alkanu nyt vähä luistaen vaihtamaaan 4 ja 5 kylmänä eli kierrokset hieman pompsahtaa. Jännä nähdä mitä menossa mutta tuo yksilö ei ainakaan ole hajoamassa yllättäen......
Ilmottele jos turbiini pettää ;D
 
Vs: Automaattilaatikko, öljyt+jäähdytys

ainiin ja anteeks vaan että täytän tätä mutta nyt on onnistunut laatikon ohjelman lataaminen transmission eculta, 128kt rommi löytyy sieltä. Esim sen yhden lämpötilan voi muuttaa varmaan jonain päivänä ja paljon muutakin. Haluaisiko esim Pietari IHAN NOPEASTI vilkaista että löytyykö sieltä yhtään mitään minkään kartan näköistä TMS. Itse avasin Ida Pro:lla mutta kun en oikein tiedä mitä teen tarkalleen :D
 
Takaisin
Ylös Bottom