E55A Galant (4G63 2.0 16v) lähtee huonosti käyntiin joskus.

Vs: E55A Galant (4G63 2.0 16v) lähtee huonosti käyntiin joskus.

Dodiih, matka jatkuu, ecusta liittimet tinailtu jne katottu että kaikki suht. ok, vaikka ecu sinänsä onkin surkeassa jamassa. (ie. joskus ottanut kosteutta)

Tänään taas kokopäivä pumpattu ja veivattu ja tuli seuraavanlaisia huomioita:

1) Check Engine valon sammumattomuus johtuu siitä että "jokin" ei syötä eculle virtaa tai ecu ei saa "self-inittiä" tehtyä. (pitäisi sammua kun ecu on ajanut "self-checkkinsä" ja antanut virtaa kaikkialle mihin pitääkin.
2) Fuel Pump relaylle tulee virta ihan normisti, samaten tankin laippaan.
3) Ei vikakoodeja. (Eli jos pistän auton siihen että CEL Vilkkuu vikakoodit tilaan (pinni 1 maihin), niin kun tämä ongelma on läsnä niin se ei ala edes vilkkumaan. Ja workshop manuaalista luin että sen kuuluu palaa noin 4s jonka jälkeen sammua ja alkaa vilkuttaa.. Eli mikä ikinä ongelman aiheuttaakaan. on jossain hyvin käynnistysprosessin alkupuolella.
4) Silloinkin ongelma ei ole läsnä ja virta-avaimesta vääntää kuuluu aina semmonen "huokaus" tai "köhhhhhhh" (joku rele varmaan, mut se ei ole tuo fuel pump rele), osaisiko joku sanoa mikä rele sanoisi "köhhhh" (vaikea sanoa, mut kuulostaa just tuommoselta huokaisu/hiljaiselta yskäisyltä)

Lisäksi löysin ainakin yhden oudon johdon, joka on kytketty "absin" sulakkeesen konehuoneen rasiassa ja siitä lähtee piuha joka menee auton sisälle ja siellä liittyy OEM-näköiseen "kelta/punaiseen" johtosarjaan (jollain eristenauhalla kierretty se johto, kulkee vänkärin puolella autoa), oisko kellään hajua onko tää joku joka pitää olla?

Huomenna puran koko maton ja penkit ja kaikki pois, alkaa pikkuhiljaa nyppimään. Puran niin kauan että löydän jotain. :pesis
 
Vs: E55A Galant (4G63 2.0 16v) lähtee huonosti käyntiin joskus.

Hitto. Mainitsit tuon "köhhhh"-äänen ja tuli mieleen romu-sigma joka mulla oli. Se alko tekee loppuaikoina samanlaista oiretta satunnaisesti, eli ei käynnistyny, ja jostain ikäänkuin releestä tuli tollanen "köhhhh"-ääni. Siinähän oli laturi paskana. Vaikka akun latas niin silti teki tota välillä täydelläkin akulla. Mä kallistuisin johonkin laturi/päävirta-ongelmaan.
 
Vs: E55A Galant (4G63 2.0 16v) lähtee huonosti käyntiin joskus.

dani sanoi
Hitto. Mainitsit tuon "köhhhh"-äänen ja tuli mieleen romu-sigma joka mulla oli. Se alko tekee loppuaikoina samanlaista oiretta satunnaisesti, eli ei käynnistyny, ja jostain ikäänkuin releestä tuli tollanen "köhhhh"-ääni. Siinähän oli laturi paskana. Vaikka akun latas niin silti teki tota välillä täydelläkin akulla. Mä kallistuisin johonkin laturi/päävirta-ongelmaan.

Hmm, juu, jossainhan se on, mutta tosiaankin itselä kun auto toimii oikein/lähtee käyntiin kuuluu tuo "Köhhhh", ja kun se siis ei lähde, niin autossa on haudan hiljaista :eek:
 
Vs: E55A Galant (4G63 2.0 16v) lähtee huonosti käyntiin joskus.

J. Puhakka sanoi
Hmm, juu, jossainhan se on, mutta tosiaankin itselä kun auto toimii oikein/lähtee käyntiin kuuluu tuo "Köhhhh", ja kun se siis ei lähde, niin autossa on haudan hiljaista :eek:

Ja tuo ääni siis tuleekin konehuoneesta ei auton sisältä, ja on jopa yllättävän kovaääninen "köhhh".. tänään kuitenkin auto meni ihan atomeiksi ja johtosarjat sun muut kävin läpi, hieroin kaikki maapisteet uusiksi..

Katsoin nuo mielenkiintosimmat setit tuolta auton omasta johtosarjasta mutta en ole ihan varma onko nämä tehtaan jäljiltä, koska yksi näistä on tosiaankin alkuperäisen nippuside/kiinnittimen sisällä.. ja muutenkin näyttävät suht. ok, ja eivät oikein mene mihinkään.. Onkohan mitsu käyttänyt miten paljon mustaa ja harmaata erkkaria tehtaalla? Vai liittyyköhän nämä siihen vanhaan hälyttimeen (löysin tosiaankin Defan mikroaaltotutkan sisältä.. Ja sinänsä ihmetyttää koska hälytin on merkkiä Cobra.
 

Liitetiedostot

  • 2011-09-17-047.jpg
    2011-09-17-047.jpg
    37 KB · Lukukerrat 242
  • 2011-09-17-048.jpg
    2011-09-17-048.jpg
    79.5 KB · Lukukerrat 242
  • 2011-09-17-053.jpg
    2011-09-17-053.jpg
    69.9 KB · Lukukerrat 248
Vs: E55A Galant (4G63 2.0 16v) lähtee huonosti käyntiin joskus.

Nyt on toinen ecu ja check engine valot sammuu niinku pitääkin ja auto toimii.. Jos vaihtaa vanhan ecun takas, check engine valo jatkaa palamistaan..
Eli semmosta.
 
Vs: E55A Galant (4G63 2.0 16v) lähtee huonosti käyntiin joskus.

J. Puhakka sanoi
Nyt on toinen ecu ja check engine valot sammuu niinku pitääkin ja auto toimii.. Jos vaihtaa vanhan ecun takas, check engine valo jatkaa palamistaan..
Eli semmosta.

Eli kyllä kannatti purkaa auto atomeiksi? ::) (Oli pakko. sori.)
 
Vs: E55A Galant (4G63 2.0 16v) lähtee huonosti käyntiin joskus.

DaJackal sanoi
Eli kyllä kannatti purkaa auto atomeiksi? ::) (Oli pakko. sori.)

Vittuiluhan on välittämistä, vai kuin? ;)

Pääasia kai kuitenkin on, että auto on kunnossa. Ja ehkäpä myös siistimpänä pura-kasaa -operaation jälkeen.
 
Vs: E55A Galant (4G63 2.0 16v) lähtee huonosti käyntiin joskus.

DaJackal sanoi
Eli kyllä kannatti purkaa auto atomeiksi? ::) (Oli pakko. sori.)

No sinänsä kyllä kannatti, lähti ne hämärät spacerit pulttien alta jotka varmaan jossain tilanteessa saattaisi olla huonojuttu.. + löyty samalla yksi pieni hitsiä vaativa paikka. + Matto kuivaa :)
+ Ylimääräiset johdot lähti pois, ja nyt voi olla varma siitäkin että kaikki on käyty läpi :)
 
Vs: E55A Galant (4G63 2.0 16v) lähtee huonosti käyntiin joskus.

^100% totta. Ja tietääpähän seuraavalla kerralla miten auto purkautuu mistäkin kohtaa. :peukku Seuraavaks nettiautoon? "TÄYSIN LÄPI KÄYTY!" ;D
 
Vs: E55A Galant (4G63 2.0 16v) lähtee huonosti käyntiin joskus.

Lukasin jutun läpi. Oireiden perusteella ECU:ssa kylmäjuotos. Uunittamalla vois ruveta toimimaan.
Hyvähän se näin jälkikäteen on kommentoida :)
 
Vs: E55A Galant (4G63 2.0 16v) lähtee huonosti käyntiin joskus.

enkös sanonu jo tuolla treadin alkupuolella että ecun suuntaan menis häröily :)
 
Vs: E55A Galant (4G63 2.0 16v) lähtee huonosti käyntiin joskus.

mikko412 sanoi
enkös sanonu jo tuolla treadin alkupuolella että ecun suuntaan menis häröily :)

Juu, me kesällä yritettiin tuota jo joka paikasta kolvata, mutta joskus joutunut jonkin sortin vesivahingon kohteeksi tms.. että hieman huonossa kunnossahan se oli..
Mut konkat vaihdettiin ja paranneltiin kaikki mitkä kylmäjuotoksilta näytti, mut ei näemmä auttanut.

Uskaltaakohan nuita mitsun ecuja pahemmin uunitella

Lähinnähän se ecun suuntaan alko vihjailee kun viimeinkin sain luettua niitä vikakoodeja ja ecu ei antanut mitään ulos = ecu vielä boottiloopissa.
Varsinkin kun ei tarvi mitään fukin vikakoodin lukijoita.. ihan perusmenolla vaan pinni yks maihin ja CEL kertoo koodit.. ja CEL kerto aina että ei koodeja.

http://www.mitsubishiclubfinland.com/galleria/main.php?g2_itemId=31908 tuolla nuita kuvia
 
Vs: E55A Galant (4G63 2.0 16v) lähtee huonosti käyntiin joskus.

Kyllähän nuissa kuvissa leveyllä on vähän "töhnää" ja hapettumaa.
Uunittamalla sen on tehtaallakin kasattu, joten varmaan sen uskaltaa uunissa käyttää ja jos se on rikki, niin kannattaahan se yrittää.
Jos tulee kuntoon, niin saapa muutkin tiedon auttaako uunitus.
Pintaliitos komponenteista ei aina nää kylmäjuotoksia ja kolvilla kova homma kaikki käydä läpi.
 
Vs: E55A Galant (4G63 2.0 16v) lähtee huonosti käyntiin joskus.

makrop sanoi
Kyllähän nuissa kuvissa leveyllä on vähän "töhnää" ja hapettumaa.
Uunittamalla sen on tehtaallakin kasattu, joten varmaan sen uskaltaa uunissa käyttää ja jos se on rikki, niin kannattaahan se yrittää.
Jos tulee kuntoon, niin saapa muutkin tiedon auttaako uunitus.

Se "uuni" jossa reflow juotos tehdään on kyllä jotain muuta kuin normaali keittiössä majaileva kotiuuni...

Levyhän on todennäköisesti päälipuolelta reflow juotettu (pintaliitoskama) ja sitten alapuoli aaltojuotettu (läpiladottavat komponentit). Ja jonkunnäköinen lakka siinä näyttäisi vielä olevan päällä.
 
Vs: E55A Galant (4G63 2.0 16v) lähtee huonosti käyntiin joskus.

Joo eiköhän se vika löydy niistä ecun liittimen juotoksista, mehän juotettiin uusiksi niitä pahimpia paikkoja. Ne pitäsi nyt varmaan kaikki sitten käydä ajan kanssa ja tarkasti läpi. Myöskin ne haperoituneet tinat olisi hyvä saada pois että siihen liittimen pinnin tarttuu uusi tina ettei tee toista kylmäjuotosta heti putkeen.

Tuon ecun tapauksessa mystinen kosteus oli päässyt lakan läpi ja muutamat liittimen pinnit oli hapettunut aika pahastikkin.

Epäilisin että uunittaminen ei tässä tapauksessa auta kun putsattavaa olisi aika paljon. + Lakka pitäisi liottaa ensiksi pois koko levystä, kauhea homma.

Muut komponentit ainakin vaikutti siltä että olivat säästyneet kosteusvaurioilta, jostain syystä tuo liittimien ympäristö oli joutunut kohteeksi. :)
 
Takaisin
Ylös Bottom