galant gti -89 ja -90 ecun erot

Vs: galant gti -89 ja -90 ecun erot

galaniitti sanoi
eli sopivatko 90 ja 89 gti galantin ecut toisiinsa.

sopii, mikäli vain liittimet käyvät ja molemat on 16valven ecuja
ja molemmissa on lamda tai ovat ilman lamdaa
periaatteessa ilman lamdaa toimii lamdallisessa ja katillisessa mutta pakokaasu arvot voi olla heikot katsastuksessa.
toisin päin ei toimi, lamdallinen ecu menee vika tilaan ellei löydä lamdaa.
 
Vs: galant gti -89 ja -90 ecun erot

Tässä on tullut ajeltua 90vm eculla ilman lambda-anturin johtosarjaa muutama päivä, eikä CE valoa ole vielä näkynyt. Dataloggeri kyllä näyttää lambdan arvot tietysti pieleen. Itsekkin harkitsen jälkiasentavani lambdan johtosarjan kerta nuo uudet ecut sitä haluavat lukea.
 
Vs: galant gti -89 ja -90 ecun erot

Slider sanoi
Tässä on tullut ajeltua 90vm eculla ilman lambda-anturin johtosarjaa muutama päivä, eikä CE valoa ole vielä näkynyt. Dataloggeri kyllä näyttää lambdan arvot tietysti pieleen. Itsekkin harkitsen jälkiasentavani lambdan johtosarjan kerta nuo uudet ecut sitä haluavat lukea.

onkohan 90 gli galantissa sitten erilainen niin paljon, kun omassa 90 alkuvuosi mallissa sytty CE valo jos otti lamdan irti.
 
Vs: galant gti -89 ja -90 ecun erot

joo eli ei hajoa mitään jos kokeilee 90 vm ecua omaan kun tahtoo olla semmonen vika mikä ei näköjään korjaannu. kun polksisee kerralla kaasun pohjaan vaikka viitosvaihteella kierrokset 2500 nii alkaa nykyttämään ja pätkimään niin kauvonkun kaasun nostaa. mitään ei jää vikamuistiin tai muuta. vaihdettu on puola, sytytysvahvistin, suuttimet, bensapaineensäädin, bensapumppu ja tulpat. nyt vielä jos sitä ecua kokeilis
 
Vs: galant gti -89 ja -90 ecun erot

galaniitti sanoi
joo eli ei hajoa mitään jos kokeilee 90 vm ecua omaan kun tahtoo olla semmonen vika mikä ei näköjään korjaannu. kun polksisee kerralla kaasun pohjaan vaikka viitosvaihteella kierrokset 2500 nii alkaa nykyttämään ja pätkimään niin kauvonkun kaasun nostaa. mitään ei jää vikamuistiin tai muuta. vaihdettu on puola, sytytysvahvistin, suuttimet, bensapaineensäädin, bensapumppu ja tulpat. nyt vielä jos sitä ecua kokeilis

vikaa saatas myös olla kaasuläpän asentoanturissa tai ilmamäärämittarissa.
jotenkin tuntuu että tukehtus ???
 
Vs: galant gti -89 ja -90 ecun erot

unohdin ne mainita että nekin on vaihdettu. mikähän muuten on se imusarjassa oleva kello mihin menee alipaine.
 
Vs: galant gti -89 ja -90 ecun erot

galaniitti sanoi
unohdin ne mainita että nekin on vaihdettu. mikähän muuten on se imusarjassa oleva kello mihin menee alipaine.

EGR eli pakokaasujen kierätys, siitä kannattaa vetästä letku irti ja tukkia ;D
 
Vs: galant gti -89 ja -90 ecun erot

Mr mmc sanoi
onkohan 90 gli galantissa sitten erilainen niin paljon, kun omassa 90 alkuvuosi mallissa sytty CE valo jos otti lamdan irti.

Sain minäkin sen eilen syttymään. Se vaan vaatii hitosti ajelua että se antaa koodin siitä. :) varmaan lähemmäs 500km kerkesin ajella.
 
Vs: galant gti -89 ja -90 ecun erot

Slider sanoi
Sain minäkin sen eilen syttymään. Se vaan vaatii hitosti ajelua että se antaa koodin siitä. :) varmaan lähemmäs 500km kerkesin ajella.

Eli tästä päästään siihen faktaan joka sit näemmä tuli todettua veljen autossa myös.. lambda voi olla paskana ja siitä ei ikinä tule valoa. (ie toimii esim. kylmänä, vähän aikaa lämmettyään ja sitten pimenee tms.. koska tuo thresholdi ajallisesti mikä lie onkaan ei tule ikinä täyteen).
 
Vs: galant gti -89 ja -90 ecun erot

Slider sanoi
Sain minäkin sen eilen syttymään. Se vaan vaatii hitosti ajelua että se antaa koodin siitä. :) varmaan lähemmäs 500km kerkesin ajella.
Itse kun kokeilin (kahdesti),niin kesti 2-300km ennenkuin syttyi.
 
Vs: galant gti -89 ja -90 ecun erot

Jos kone käy vähänkin viileänä, niin ecu ei ilmeisesti odotakaan lambdalta signaalia (mikä tietysti onkin järkevää). Budget racerissa pysyi CE-valo poissa monta kuukautta talvella, kun termari oli sökö, mutta palasi parin sadan kilsan jälkeen kun termari oli vaihdettu (ja lämmöt palasivat normaalille tasolle). Jos ajaa jatkuvasti jotain pätkäajoa, niin varmasti käy niin, että ecu ei rikkinäistä lambdaa kaipailekaan.
 
Vs: galant gti -89 ja -90 ecun erot

Niko Päivinen sanoi
Jos kone käy vähänkin viileänä, niin ecu ei ilmeisesti odotakaan lambdalta signaalia (mikä tietysti onkin järkevää). Budget racerissa pysyi CE-valo poissa monta kuukautta talvella, kun termari oli sökö, mutta palasi parin sadan kilsan jälkeen kun termari oli vaihdettu (ja lämmöt palasivat normaalille tasolle). Jos ajaa jatkuvasti jotain pätkäajoa, niin varmasti käy niin, että ecu ei rikkinäistä lambdaa kaipailekaan.

mutta oletettavasti kulutus kuitenkin on sen mukainen.. veljelläni Galant söi ~20l / 100km puheiden mukaan.
 
Vs: galant gti -89 ja -90 ecun erot

En huomannut kulutuksessa mitään eroa normaaliin talviseen työmatka-ajoon verrattuna. Varmaan se vähän yli kympin oli talvella, mutta ei missään tapauksessa viittätoista. Ennemmin sen termarivian huomaa lämpömittarista ja lämppärin (heikosta) tehosta ja hitaasta lämpenemisestä.

EDIT

Tarkennus: meikäläisen autossahan siis ei lambdaa ole lainkaan, ehkä veljesi gallun kulutus selittyy rikkinäisellä (mutta ei kokonaan pimeällä) lambdalla. Eihän tuo meikäläisen gallu mihinkään vikatilaan varmaankaan mene siinä vaiheessa kun (oletettavasti väärän mallinen) ecu huomaa sen lambdan puuttumisen. Eli ei kulutuksessa mitään eroa pitäisikään olla.
 
Vs: galant gti -89 ja -90 ecun erot

Hiukan off topic:mutta mistä tunnistaa että onko ecu se eprommi malli,jonka voi päivittää?
Auto on 89- dynamic4 16v koneella.

edit:ja jos on se "poltettava"malli niin kuka tekee niistä turbokäyttöön sopivamman?
 
Vs: galant gti -89 ja -90 ecun erot

Niko Päivinen sanoi
Tarkennus: meikäläisen autossahan siis ei lambdaa ole lainkaan, ehkä veljesi gallun kulutus selittyy rikkinäisellä (mutta ei kokonaan pimeällä) lambdalla. Eihän tuo meikäläisen gallu mihinkään vikatilaan varmaankaan mene siinä vaiheessa kun (oletettavasti väärän mallinen) ecu huomaa sen lambdan puuttumisen. Eli ei kulutuksessa mitään eroa pitäisikään olla.

Nyt on tuo oma godlike -mallin ruvennut syömään hieman enemmän bensaa, dataloggailin siinä aikani kuluks ja huomasin ainakin tommosen asian että lambdan kuvio pintakaasulla näyttäisi kuulemma "hitaalta". Eli se aallonhuippujen ero on jo yli 2s. Tämän pitäisi vaikuttaa bensankulutukseen, toimii huonommin hitaalla lambdalla ku ei lambdaa ollenkaan ?
 
Vs: galant gti -89 ja -90 ecun erot

mystinengalant sanoi
lambdan kuvio pintakaasulla näyttäisi kuulemma "hitaalta". Eli se aallonhuippujen ero on jo yli 2s. Tämän pitäisi vaikuttaa bensankulutukseen, toimii huonommin hitaalla lambdalla ku ei lambdaa ollenkaan ?
Tuohan johtuu joko kuoleentuneesta lambdasta,tai sitten tarvikemallista.

Itsellä oli myös gallussa alunperin tarvike (joku yleismalli),oli +2s taajuus,NTK:n mallikohtaisella lambdalla tippui lämpöisenä alle 1s.
 
Vs: galant gti -89 ja -90 ecun erot

Mr mmc sanoi
EGR eli pakokaasujen kierätys, siitä kannattaa vetästä letku irti ja tukkia ;D


eli se on tuossa kuvassa takanan näkyvä kello se egr. mutta mikä on tuo mihin menee nuo johdot ja tuommonen mötikkä. että mitä virkaa tuo hoitaa kun siihen ei mene mitään muutaku johdot

http://irc-galleria.net/view.php?nick=ana91&image_id=104381089
 
Vs: galant gti -89 ja -90 ecun erot

galaniitti sanoi
eli se on tuossa kuvassa takanan näkyvä kello se egr. mutta mikä on tuo mihin menee nuo johdot ja tuommonen mötikkä. että mitä virkaa tuo hoitaa kun siihen ei mene mitään muutaku johdot

http://irc-galleria.net/view.php?nick=ana91&image_id=104381089

tuo on kyllä mullakin ollu aina mysteeri... tuossa 88vm glsi:ssä ei tuota ole... mutta 90 gli:ssä oli...
erona myös että 90vm:ssä oli kissa putkessa
,oliskohan mutuna joku lämpötila anturi
 
Vs: galant gti -89 ja -90 ecun erot

Se on seoksensäätöä varten, erikoistyökalu käy ja pääsee pyörittelemään. (ja ihan aiheesta)
 
Vs: galant gti -89 ja -90 ecun erot

jantzu sanoi
Hiukan off topic:mutta mistä tunnistaa että onko ecu se eprommi malli,jonka voi päivittää?
Auto on 89- dynamic4 16v koneella.

edit:ja jos on se "poltettava"malli niin kuka tekee niistä turbokäyttöön sopivamman?

Aukase ja kato. Siinä voi olla e jossakin kohtaa. En muista enää missä.

ilo
 
Vs: galant gti -89 ja -90 ecun erot

Ilotalo sanoi
Aukase ja kato. Siinä voi olla e jossakin kohtaa. En muista enää missä.

ilo
Mitäs sen sisältä pitäisi olla jos se on se eprom mallinen?on siinä E kirjain yhessä tarrassa jossa on jotain numeroita. :p
 
Vs: galant gti -89 ja -90 ecun erot

jantzu sanoi
Mitäs sen sisältä pitäisi olla jos se on se eprom mallinen?on siinä E kirjain yhessä tarrassa jossa on jotain numeroita. :p

Nyt kun on wiki avattu, uskallan linkittää tuon artikkelin mitä olen väsäillyt.

http://www.mitsubishiclubfinland.com/wiki/index.php?title=Mitsun_ECU:n_toiminta

edit: skandit bois urlista
 
Vs: galant gti -89 ja -90 ecun erot

Slider sanoi
Nyt kun on wiki avattu, uskallan linkittää tuon artikkelin mitä olen väsäillyt.

http://www.mitsubishiclubfinland.com/wiki/index.php?title=Mitsun_ECU:n_sielunelämää

Hienoa työtä!
 
Vs: galant gti -89 ja -90 ecun erot

On kyllä asiallista tekstiä,tätä olen kaivannut ja varmaan moni muukin :peukku
 
Vs: galant gti -89 ja -90 ecun erot

Tuon pitäisi olla suht koht faktaa kaikenlisäksi. Kaikki asiasta tietävät ovat toki oikeutettuja muokkaamaan tuota artikkelia ja varsinkin lisäämään tietoa. :)
 
Takaisin
Ylös Bottom