Vs: JDM autojen paikkaluku
Ei pitäisi olla niin vaikeaa, mutta.....Kysyin tätä asiaa nyt neljältä eri katsastusmieheltä joista 3 tekee noita paljon.
He sanoivat että kuljettaja on jo mukana auton omamassassa eli esim. mulla evo 5 ja omamassa 1360kg. Ja tämä paino tulee suoraan EC:stä jos siihen kirjattu se. Vastaavuustodistuksen massoja ei kuulema käytetä, koska eivät pidä paikkaansa JDM autoissa yleensä.
Samoin kokonaismassa tulee EC:stä ja mulla se 1635kg. Pakettiautopoikien kokonaismassa 1750kg.
Eli matkustaja määrä on näin (kokonaismassa)1635kg - (Omamassa)1360kg =275kg ja tämä jaetaan suomessa matkustajan painolla eli 75kg:lla. 275kg/75=3,66 matkustajaa eli autossa saa olla yhteensä 4 ihmistä.
Kuljettaja on kuulema mukana auton painossa, koska autolla ei ilman kuskia voi yksinkertaisesti ajaa.
Nämä kaikki siis kerrottu mulle eikä omaa mutua.
Mutta on katsastajan päätettävissä punnitaanko auto vai ottaako hän massat suoraan papereista. Aken ohjeessahan lukee että punnitaan ja JOS auto punnitaan niin painot eivät millään riitä useimmissa tapauksissa ja silloin on kuulema inssin päätettävissä paikkaluku/massa homma. Tai jos saa valmistajalta virallisen todistuksen massoista niin se käy suoraan.
Esim mun auto painaa kuskinpainon enemmän puntarissa kuin papereissa ja siitä voisi näin tulla 3 paikkainen ilman kevennystä.
Voisiko tästä kaikesta päätellä että autosta voi tulla miten monta paikkainen tahansa. :