Vs: Mitä olet tänään rassaillut?
Joopajoo. Perjantaina saatiin Lantti takasi kansirempasta, kiitos Webtrapille tästä. Tänään sitten päästiinkin jo taas roplaamaan reippaasti, ei kyllä omasta tahdosta.
Kansirempan jälkeen kaikki oli ok. Sunnuntaina lähdettiin sitten sukuloimaan, ihan pieni pyrähdys, 100km eestaas. Menomatkalla sytytti öljyntasonmerkkivaloa ja todentotta, öljyä oli vähän hintsusti. Ei muutakun lähiessolle eli Shellille, litran purkki sopivaa ölperiä kainaloon ja koko purkki sinne solahtikin. Matka jatkui taas 50km perille asti kun valo syttyi uudestaan. Ei muuta kuin kotiopäin lähtiessä nelosen pönttö ölperiä josta litra meni taas koneeseen. Nyt vaan kävi niin ettei öljytasovalo sammunut enää laisinkaan ??? Öljyä kuitenkin tikun mukaan koneessa oli. Asentajaakin konsultoitiin ja pääteltiin notta anturi kaputt tai piuha löysällä. Ajeltiin sitten siinä kunnossa takasin Lahteen, pitäen muutama tauko ja kurkkien öljyjä joita tikun mukaan kokoajan olikin.
Lahdessa sitten asentajakin kurkkaili että normaalilta näyttää eikä huolta, anturi tai liitin ongelmana. Käytiin syömässä ja tultiin takasin autolle, hoppa käyntiin niin öljyn
painevalo ei sammunut. Moottori seis, hetken odotus, uudestaan käyntiin, eikä vieläkään sammunut :seina
Sen mitä tikun nokasta ja täyttökorkista sai kurkittua niin öljy oli mennyt hyytelöksi, aivan täysin geeliksi... :nykii Mitään järjellistä syytä tähän ei ole keksitty miksi näin on käynyt. Täyssynteettisiä öljyjä sinne on rempassa tungettu samoinkuin tuolla sukulointireissulla, vaikkakin eri merkkisiä. Viskositeetitkin katottiin samoja olevan. Eikä ammattiasentajatkaan olleet ikinä kuulleet saatikka nähneet näin käyneen. Henkimaailman juttuja.
Kinuttiin kyyti kotio jossa onneksi odotteli tuo iki-ihana vara-auto ja yö siinä kiroiltiin mikä vehjettä vaivaa. Tänään sitten suoritettiin kevyt pieni moottorin huuhtelu sekä pari hassua öljynvaihtoa.
Moottoriin juotettiin aluksi 5litraa dieseliä, pohjaproppu auki ja mitään ei tullut ulos :nykii Siinä sitten viitisen minuuttia odoteltuamme ja hiukan rukarilla propusta tökittyämme alkoi kamaa tulla ulos. Ja siis aivan hyytelöä. Kaikki öljy koneesta oli vetänyt aivan täysin geeliksi joka just ja just jaksoi tulla öljypropusta ulos, hitaasti mutta varmasti. Öljygeelihyytelö suodateltiin valutusastiasta talteen ihailua ja hämmästelyä varten ja dieseliä kierrätettiin koneestä lävitse kaikenkaikkiaan noin 15-20 kertaa 5litraa kerrallaan. Webtrap kävi vielä lukemassa vikakooditkin, moottorin merkkivalo kun oli syttynyt lauantaina. Tämän syy oli ruttuun painunut alipaineletku kaasuläppäkotelon kyljessä. Tämän jälkeen käytiin ostamassa 25litraa moottoriöljyä ja kaikki Lahdesta löytyneet öljynsuodattimet. Ladattiin koneeseen tuoreet öljyt, uusi suodatin ja toivottiin parasta. Kone tulille ja öljynpainevalo sammui ;D Voitto! Näitä öljyjä annettiin muhia kone käynnissä 10min ennenkuin valutettiin pihalle. Taas uudet öljyt ja uusi suodatin koneeseen. Nyt käytiin pieni lenkki ajamassa ja moikkaamassa Webtrappia motonetillä. Näillä öljyillä mentiin 5km/20min ja taas vaihdettiin. Nämä öljyt vaihtuvat huomenna taas uusiin uuden suodattimen kanssa.
Voisin väittää että on öljynvaihto tullut tänään tutuksi tostakin vehkeestä
Ja tosiaan, mitään syytä öljyn hyytelöitymiseen ei ole kukaan keksinyt. Ei edes Mitsun jälleenmyyjän huollon pojat... Loppuviikosta pitänee varmaan ottaa öljypohja auki ja katsella paljonko sinne on jäänyt vielä moskaa.
Kuviakin on otettu, niitä ehkä joskus saan latailtua tännekin jos jotakuta nyt kiinnostaa ;D
EDIT: Niin joo. Saatiin tänään hyvä esimerkki kuinka harvinainen ja ihana auto tuo EA6 gallu onkaan dieselinä. Ei meinaan Lahden Mega-Autosta eli viralliselta jälleenmyyjältä löytynyt marmoritiskiltä edes öljynsuodatinta tuohon :