Offtopic

Vs: Offtopic

Harri K sanoi
Onks tää niinku et keppejä ruuhkaksi asti vai käytätkö keppiä ruuhkassakin? ::)

kyllä tuolla pirssissä on miula vaan yksi vaihekeppi.. No jokainen ymmärtää ilmaisuni miten tykkää ;D autoissa pysytään.

jp:lle.. Makukymysys tuo kaasun käyttö... Lähinnä tahdinmääräminen tarkottaisi maantie-tilanteissa tapahtuvia ohituksia (jos tämmöinen asiaton hurjastelu on tarpeen) :)
 
Vs: Offtopic

kirppu1990 sanoi
jp:lle.. Makukymysys tuo kaasun käyttö... Lähinnä tahdinmääräminen tarkottaisi maantie-tilanteissa tapahtuvia ohituksia (jos tämmöinen asiaton hurjastelu on tarpeen) :)

Automaatti loota down shiftaa ihan automaattisesti , sitähän se nimikin sanoo. Ohitus tilanteita on monenlaisia ja niissäkin kyllä moottorin teholla on se isoin merkitys.

En suosittele ohitukseen lähtemistä isommissa nopeuksissa (140Kmh+) millään alitehoisilla autoilla oli se sitten manuaali tai automaatti.
 
Vs: Offtopic

Jep. Ehkä joku voi saada ajamisen kiksit alitehoisen auton alasvaihdoista ja ylikierroksilla polettamisesta mutta itse ajaisin (työmatkat) paljon mieluummin mukavalla automaatilla kuin manuaali-Evolla.

Automaattiinkin tietysti mieluusti sen verran tehoa että sillä pärjää liikenteessä mutta tämä tietysti koskee kaikkia autoja. Ei se manuaali sen turvallisempi ole alitehoisena.
 
Vs: Offtopic

-JP- sanoi
Automaatti loota down shiftaa ihan automaattisesti , sitähän se nimikin sanoo. Ohitus tilanteita on monenlaisia ja niissäkin kyllä moottorin teholla on se isoin merkitys.

En suosittele ohitukseen lähtemistä isommissa nopeuksissa (140Kmh+) millään alitehoisilla autoilla oli se sitten manuaali tai automaatti.

Missä täällä suomessa saa ajaa 140km/h+ ?? tästä makukymysyksestä voisi keskustella monta sivullista, joten ajetaanko nyt vaan kaikki sillä mistä tykätään ikään ja nopeuksiin katsomatta :) Toisilla se meno paranee vaihtamalla, toisilla ei ;) :peukku
 
Vs: Offtopic

Nyt kun mainittiin että jos haluaa kiertää rataa mahd. nopeasti (ja oletan että tässä nyt sitten pysytään kuolevaisten autoissa, vai?) niin voisko joku listata kaikki menestyksekkäät TimeAttack kilpurit mistä löytyy kaksoiskytkinvaihteisto. Yhden TT:n tiedän, siihen loppuu oma lista.

Ja siitä autosta mm. Mika Salo sanoi että se on tylsä vakio katuauto :) Täällä on kyllä tullut mielenkiintoisia pointteja, puhutaan keskiväännöstä, automaateista ja ohitustilanteista. Melkein kun seuraisi Vagarenan keskustelua ::)

Mutta tosiaan niin kauan kun pystyn valita niin mun autoihin ei tule automaattia, kattoluukkua eikä vakionopeuden säädintä (niin, omistanhan yhden niistä harvoista Dynamiceista missä ei ole vakkaria :peukku Kattoluukku valitettavasti löytyy).
 
Vs: Offtopic

mystinengalant sanoi
Täytyy varmaan miettiä saisko mun autoon istutettua sen kattoluukun jos sen joskus maalaakin uudestaan. :p
Kattopellin vaihdolla siitä saisi OEMinkin (niin siis jostain purkuautosta koko mekanismi + kattopala ja johtosarjan vaadittavat osat). Räveltämällähän saa vaikka mitä tehtyä vituiks :D
 
Vs: Offtopic

Urran sanoi
Nyt kun mainittiin että jos haluaa kiertää rataa mahd. nopeasti (ja oletan että tässä nyt sitten pysytään kuolevaisten autoissa, vai?) niin voisko joku listata kaikki menestyksekkäät TimeAttack kilpurit mistä löytyy kaksoiskytkinvaihteisto. Yhden TT:n tiedän, siihen loppuu oma lista.

Hoh hoijaa... Melko "budetti" autoja kiertää Suomen timeattackia jos vertaa minkälaisilla autoilla kierretään rataa muualla. Syy varmaanki sellainen ,että pärjää vielä ilman , toki mihinkään autoon jälkikäteen on vaikeaa mitään kaksoiskytkimiä väsäillä ,mutta paineilma/hydraliikka shiftereitä kilpa autoihin kyllä väsäillään. Hinnat alkaen EVO ysiin 20k€.

Eli taas päästään siihen kuuluisaan ,jos olis massia... n.150000 € Evo ysiin tai vastaavaan laitteeseen kiinni ja voitat , jos osaat ajaa.
-> Tuolla välillä maailmalla myynnissä Evoja esim. 2004 vuoden Evo8 :sin hinta kun on 54000£ ja sitä vielä komentoidaan ,että edullinen on pyynti niin ollaan levellillä , mitä autot maksaa kun niitä on vähän rakenneltu. Vertaa ja huom ! : Nissan GTR 2010 hinnat n.40000 - 45000 £

Niin minkäslaisia palkintoja olikaan Suomen timeattackissä tarjolla ?

Tätä keskustelua voidaan jatkaa ihan miten pitkään vaan , aina on lopputuloksena se , että massi tai järki loppuu jossain vaiheessa.
 
Vs: Offtopic

Nuista palkinnoista, Suomessa Pikkikilpailusta voittaa auton ja autokilpailusta pilkin. Että eikun vaan kalaa narraamaan.
 
Vs: Offtopic

-JP- sanoi
mutta paineilma/hydraliikka shiftereitä kilpa autoihin kyllä väsäillään. Hinnat alkaen EVO ysiin 20k€.
Toihan on yksi muoto manuaalilaatikosta? Tai suorakytkyt yleisesti. Nyt jos puhutaan siitä että itse haluan voida vaihtaa vaihdetta _mekaanisesti_ itse, niin eihän sillä ole mitään väliä onko se mun vaihto välitetty vaijerilla, tangolla, hydrauliikalla tai pneumatiikalla. Ja kun keppivaihteisista puhutaan (mitä kuitenkin valtaosin käytetään suorakytkyjen kanssa) niin lasken ne mukaan. Semmoinen erityisesti olisi magea omistaa, voittaa H-kaavion mennen tullen.

Palkinnoillahan ei ole väliä, eihän sitä sen takia ajeta. Mutta kuka rajoitti keskustelun suomen TimeAttackiin? Mä haluun nähdä nyt mistä tahansa ns. alta 200k€ budjetin kilpailuluokasta kaksoiskytinautomaatti-kilpakuskin. Se kun on kuulemma paras ja nopein.

Voidaan voidaan, mutta tuo yleistys oli aika kova.
 
Vs: Offtopic

Urran sanoi
Toihan on yksi muoto manuaalilaatikosta? Tai suorakytkyt yleisesti. Nyt jos puhutaan siitä että itse haluan voida vaihtaa vaihdetta _mekaanisesti_ itse, niin eihän sillä ole mitään väliä onko se mun vaihto välitetty vaijerilla, tangolla, hydrauliikalla tai pneumatiikalla. Ja kun keppivaihteisista puhutaan (mitä kuitenkin valtaosin käytetään suorakytkyjen kanssa) niin lasken ne mukaan. Semmoinen erityisesti olisi magea omistaa, voittaa H-kaavion mennen tullen.

Palkinnoillahan ei ole väliä, eihän sitä sen takia ajeta. Mutta kuka rajoitti keskustelun suomen TimeAttackiin? Mä haluun nähdä nyt mistä tahansa ns. alta 200k€ budjetin kilpailuluokasta kaksoiskytinautomaatti-kilpakuskin. Se kun on kuulemma paras ja nopein.

Voidaan voidaan, mutta tuo yleistys oli aika kova.

Noihin saa myös automaattisen vaihtamisen ylöspäin. Mutta joo Automatisoitu manuaali aski kait parempi nimitys.

Sen verran tuohon vaihtamiseen , että joitain aikoja sitten tehtiin testiä kaverin kanssa miten autot kulkee toisiinsa nähden , paperilla paino/teho Evo oli ehkä hivenen nopeampi... Yhtää kovaa autot kulkivat ,mutta jokaisella vaihto kerralla kasvoi etumatka kaksoiskytkimeen nähden n.2m tai enempi. Evo jäi 20m toisenmerkkisestä yhtätehokkaasta ,mutta painavemmasta autosta jälkeen. 3-4 kertaa kokeiltiin ja aina lähes sama tulos.

Ja kaikki vain vaihteiston ansiosta.
 
Vs: Offtopic

Pysykääs aiheessa ja unohtakaa Paganit ja time attack ;D. Ne on aika kaukana siitä Iltalehden automaattivaihteisesta Subaru-farkku jutusta, mistä tämä vaihteisto keskustelu alkoi. Tai siitä Octaviasta vai mikä se nyt oli... ;D
 
Vs: Offtopic

Urran sanoi
Toihan on yksi muoto manuaalilaatikosta? Tai suorakytkyt yleisesti. Nyt jos puhutaan siitä että itse haluan voida vaihtaa vaihdetta _mekaanisesti_ itse, niin eihän sillä ole mitään väliä onko se mun vaihto välitetty vaijerilla, tangolla, hydrauliikalla tai pneumatiikalla. Ja kun keppivaihteisista puhutaan (mitä kuitenkin valtaosin käytetään suorakytkyjen kanssa) niin lasken ne mukaan. Semmoinen erityisesti olisi magea omistaa, voittaa H-kaavion mennen tullen.

Tiesit varmaan, että ylivoimainen valtaosa suorakytkylaatikoista on H-kaaviolla? Monesti toki myös sekventiaalisena, joko manuaalikäyttöisenä tai erilaisina enemmän tai vähemmän "automatisoituina" ratkaisuina.

Suorakytky ei noin arkikäytössä kyllä olisi kovinkaan mukava, oletko koskaan päässyt kokeilemaan? Toisaalta sä saat iloa vapari Lancerilla työmatka-ajossa välikaasushiftailuista, joten ehkä sä tykkäisit myös tästä ;)
 
Vs: Offtopic

Noko tiedän, mutta siinä silti työnnetään keppiä ja ainakin ne toteutukset mitä olen nähnyt niin toi varsinainen vaihteen kytkentä on tehty erillisellä akselillä -> mekaaninen. Niin, jokainen tavallaan mutta vaparilanceri on kyllä alunperinkin ollut vaimon auto, mutta perin kiva farkku ajaa vauhdikkaamminkin :peukku Synkat ei muuten tykkää kovin suurista kierroserojen tasoittamisista, joten on muutakin kuin miesten käyttää sitä heel-toe downshiftia. Etenkin kun toi vaihteiston voitelu tuntuu olevan mitsullakin akiilleen kantapää

Faktahan on että 400hv neliveto (farkku) ei ole sama asia kun puhuttaisiin mun vaimon vaparifarkusta. Ja se oli nyt tehty mun olettamuksen mukaan vain automaattivaihteiseksi. Se on mun mielestä loukkaus ns. ajajia kohtaan.

Pysykää offtopicissa, eiköhän tämä ole suht vapaa topic :D JP on kyllä omalta osaltaan oikeassa mutta omalta osaltani vetoan urheiluhenkeen mitä opetettiin jo ala-asteella: Ei aina ole pakko voittaa, pääasia että on kivaa :D Mitä se ei mulle ole tomaatilla :D
 
Vs: Offtopic

Tuli muuten tästä vaihteistokeskustelusta mieleen, että jotkut moottoritekniikasta kiinnostumattomat ja harvoin automaatilla ajavat luulee/tuntee että automaatti vaihtaa väärään aikaan ;D. Ja tietysti päinvastoin. Ja nyt puhutaan ihan arkiajosta.

Enkä nyt yritä sanoa että Urran sun kohdalla kyse olis samasta asiasta.
 
Vs: Offtopic

Urran sanoi
Noko tiedän, mutta siinä silti työnnetään keppiä ja ainakin ne toteutukset mitä olen nähnyt niin toi varsinainen vaihteen kytkentä on tehty erillisellä akselillä -> mekaaninen.

Pysykää offtopicissa, eiköhän tämä ole suht vapaa topic :D JP on kyllä omalta osaltaan oikeassa mutta omalta osaltani vetoan urheiluhenkeen mitä opetettiin jo ala-asteella: Ei aina ole pakko voittaa, pääasia että on kivaa :D Mitä se ei mulle ole tomaatilla :D

Otsikon mukainen keskustelu jatkukoon... :)

Niin ei sitä keppiä tartte hämmentää ollenkaan , noissa lootissa mitä esimerkiksi toin esiin. Kyllä niihin saa ratin taakse läpsyttimet , Eli on todellakin "ManuaaliLoverisin" painajaisuni. Mietis : 1150 Kg Evo , jossa 700PS/650 Nm ja tuollainen laatikko + joku HC luokan rata-alusta + leveetä kumia... :driver !!! :peukku
 
Vs: Offtopic

Haluisin päästä kokeilemaan tommosta tehokasta kaksoiskytkimellä varustettua autoo, jossa on ratin takana läpsyttimet.
 
Vs: Offtopic

Sen verran sekaannun tuohon vaihteistotinkaamiseen, että tuossa vertailua kolmen eri auton välillä. Yhdessä normaali manuaali, kahdessa tuplakytkin/sähkö/hydrauli manuaali. Vaikea erottaa mikä on kukin. :) Pahoittelut hiukan epävakaasta nauhoituksesta.

https://www.dropbox.com/sh/6ez49e3olhvkazl/a5p7infI_h
 
Vs: Offtopic

Tamus sanoi
;D Törmäsin tähän tuotteeseen ihan vahingossa ja oli oikeasti ihan pakko tilata pullollinen. ;D

http://www.youtube.com/watch?v=ZKLnhuzh9uY

voi hyvä luoja ;D tosin mulla on mooonta tyttökaveria jotka kärsii näistä "en uskalla pierasta poikaystävän kuullen" -oireista.. pullon helpottamasta oireesta en sitten tiedä.. vaikeaa se elämä on jollakin ;D mutta myönnettäköön, hauska tuote! kun saat käsiisi niin kerro toki toimiko ;D
 
Vs: Offtopic

Mä voin tuoda vaikka talvipäiville niin testataan porukalla että peittääkö krapulajöötin tuoksut. ;D
 
Vs: Offtopic

Löytyykö esim. Bilt Hamber Auto-wheeliä normi kaupoista vai ainoastaan alan erikoiskaupoista? Ei ole pistänyt silmään vielä missään.
 
Vs: Offtopic

Tamus sanoi
;D Törmäsin tähän tuotteeseen ihan vahingossa ja oli oikeasti ihan pakko tilata pullollinen. ;D

http://www.youtube.com/watch?v=ZKLnhuzh9uY
kirppu1990 sanoi
voi hyvä luoja ;D tosin mulla on mooonta tyttökaveria jotka kärsii näistä "en uskalla pierasta poikaystävän kuullen" -oireista.. pullon helpottamasta oireesta en sitten tiedä.. vaikeaa se elämä on jollakin ;D mutta myönnettäköön, hauska tuote! kun saat käsiisi niin kerro toki toimiko ;D
mystinengalant sanoi
Ei sitä saa suomes ku projectechiltä.
 
Vs: Offtopic

Saatanallinen kolina tullu legnumin takapäästä muutaman päivän kun johonkin monttuun ajaa.... Tietty aattelin, et siellon joku tukivarsi väljä tai ainakin koiranluut. No koiranluut kävin tilaamassa/ostamassa 44iiroon ja tänään piti vaihella..

No vika korjaantus kun siirsi subikoteloa 5cm suuntaansa... ;D Hakannu koiraverkkoon aina töyssyissä.

paska auto ;D
 
Vs: Offtopic

Muuten mahtava keli mut joka sladin jälkeen joutuu kiinnittää laturin piuhan :p (ei kellään olis ylimääräisenä jänn.säätimelle tulevaa 4 napaista plugia)
 
Vs: Offtopic

mystinengalant sanoi
täällä taitaa tänään moni olla aivan päinvastaista mieltä? :)
Kyllä.

Ja JPn keskusteluun jatkoa, sehän on manuaalivaihteinen ;) Mutta en mä silti tykkää läpsyttimistä, mielummin keppi. Mutta hydraulisessa tai pneumaattisessa järjestelmässä se on ihan se ja sama kummin sen haluaa toteuttaa. Tottakai GT kilpailuluokissa tai muissa verissäpäin törkeen kovaa -luokissa ajaessa se keppi vaan oikeesti alkaa viemään aikaa keskittymiskyvyltä niin läpsyttimet kuuluu asiaan, mutta en mä omaan viikonloppuraaseriini ikinä huolisi läpsyttimiä. Kahteen suuntaan suorakytky tai edes H-kaavioinen suorakytky olis paljon hauskempi :D
 
Vs: Offtopic

Urran sanoi
Kyllä.

Ja JPn keskusteluun jatkoa, sehän on manuaalivaihteinen ;) Mutta en mä silti tykkää läpsyttimistä, mielummin keppi. Mutta hydraulisessa tai pneumaattisessa järjestelmässä se on ihan se ja sama kummin sen haluaa toteuttaa. Tottakai GT kilpailuluokissa tai muissa verissäpäin törkeen kovaa -luokissa ajaessa se keppi vaan oikeesti alkaa viemään aikaa keskittymiskyvyltä niin läpsyttimet kuuluu asiaan, mutta en mä omaan viikonloppuraaseriini ikinä huolisi läpsyttimiä. Kahteen suuntaan suorakytky tai edes H-kaavioinen suorakytky olis paljon hauskempi :D

Mutta eiks se ole automaatti ,jos vaihde vaihtuu itsestään ?

Mitä Automaattinen tarkoittaa : http://www.suomisanakirja.fi/automaattinen
vai : http://www.suomisanakirja.fi/automatiikka

Vai näikö se meni : http://fi.wikipedia.org/wiki/Automaattivaihteisto

Automaattivaihteistolla tarkoitetaan ajoneuvoissa olevaa vaihteistojärjestelmää, jossa kuljettajan ei tarvitse itse vaihtaa manuaalisesti vaihdetta, vaan automaattivaihteisto tekee sen hänen puolestaan.
 
Vs: Offtopic

Tottahan toki. Mutta läpsyttimet ei ole yhtäkuin vaihtaa itsestään :D Jos vaihto tapahtuu vain kun vetäset läpsyttimestä niin sehän ei vaihdu itsestään.
 
Vs: Offtopic

Urran sanoi
Tottahan toki. Mutta läpsyttimet ei ole yhtäkuin vaihtaa itsestään :D Jos vaihto tapahtuu vain kun vetäset läpsyttimestä niin sehän ei vaihdu itsestään.

En tarkoita sitä.

Saatavilla on logiikka ohjattua hydrauliikkaa/pneumatiikkaa , kaasu pohjaan ja tietyllä ohjelmoidulla kierrosluvulla isompi vaihde napsahtaa sisään. Alaspäin vaihdat itse , läpsyttimellä.
 
Vs: Offtopic

Ite pidän lähinnä kytkintä vanhanaikasena juttuna ja se oli se mikä mulla tökki alunperinkin. Kuitenkin kytkin on sellainen jonka käyttö on yllättävänkin hankalaa selittää /opetella.
 
Vs: Offtopic

JP tuommoinen järjestelmä olisi mun mielestä oiva keino pilata hauska auto :D Mut joo, eiköhän tää ollu taputeltu?
 
Vs: Offtopic

Ja lisäten teollisuusautomaatio ;D mut autoissa se on sitten ihan eri ihmisille tarkoiteetu ;D
 
Vs: Offtopic

Mitään tietoa mistä sais valet pro tar and glue remover litkua 5L purnukassa pk seudulta?
 
Vs: Offtopic

Olipahan päivä, piti hakea opeli helsingistä ihan ajamalla mutta hinaamiseksihan Se meni kun "olen paska en liiku" :p
 
Vs: Offtopic

Täällä turun suunnilla alkaa olemaan liukkaat kelit niin olen tullut miettineeksi että mihinkähän noi tarmac snow gravel asetukset tuossa seiskassa vaikuttaa? millä se yliohjaa eniten? millä vähiten?
 
Vs: Offtopic

Riippuu alustan säädöistä , mutta periaatteessa Tarmacilla sladittaa eniten -> vähemmän pitoa. Snow taas sitten päin vastoin.
 
Vs: Offtopic

kävin illalla vaihtamassa volvon aikaisemmin mainittuun escorttiin ja siihen piti sitten vaihtaa talvikiekot alle.
wituikshan se meni kun mutterit oli aivan sekasikiöt, 2 meni paskaks ja pinnapulttikin irtosi ;D

naureskelin "noh, tää on mun 11:sta foordi ni kai tä on ihan ansaittua" :p
 
Vs: Offtopic

simonsays sanoi
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013120517802994_uu.shtml

HAH! Tosta mutsi soitteli mulle töihin, että joku kaahaili siinä sen kämpän eessä.. "Kunnallissairaalantien ja Askaistentien risteyksessä hän törmäsi toiseen autoon." ja oli jatkanu matkaa. Seuraavaks sitte siinä 500m päässä lyhtypylvääseen. Oikeen valopää s**t**a.
 
Takaisin
Ylös Bottom