Outlander PHEV modaukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Obould
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Obould

Member
Liittynyt
24 Helmikuu 2020
Ei nyt pistänyt silmään omaa ketjua PHEV:iin tehtyihin modauksiin. Tähän voisi siis kerätä kaikki, mitä porukka on tehnyt, esimerkiksi oma-asenteiset lisävalot, tutkat, näytöt, ulkonäkö, lämmitys taskerilla jne.

Voisin itse aloittaa:

  • Vaihdoin MY15 orkkisnäytön/multimediakeskuksen Android-pohjaiseen 10,2":een. Oli jo käytössä diesel-versiossa (MY14), mutta otin näytön vaihdossa takaisin (n. tunnin homma vaihtaa, kun ei hosu).
    • Kapasitiivinen kirkkaampi kosketusnäyttö resistiivisen sijaan.
    • Siinä toimii kaikki muut ominaisuudet paitsi lämmityksen asettaminen. Tämä johtuu siitä, että Mitsun remote app ei toimi vaakatasossa, jolloin juuri appin painikkeet jäävät ruudun ulkopuolelle. Kännykällä siis säätelen niitä. Mikäli appiin tulee joskus ruudun kääntyminen, toimii sekin autosta, mikä vie siis yhden parituspaikan auton wifiin.
    • Auton infot suoraan näytölle watchdogin kautta.
    • Split screen toimii eli tarvittaessa voi pitää esim. watchdogin ja navigaattorin samaan aikaan näytöllä. Orkkisnavigaattori on muuten ihan paska, kun tottunut parempaan.
    • GPS:lle oma antenni, jonka sijoitin apukuskin puoleisen pilarin viereen. Näytöllä siis myös suoraan GPS-nopeus.
    • Oma mikki, jonka sijoitin kuskin puolen pilarin yläreunaan. Orkkismikin saisi toimimaan, jos jaksaisi tehdä jonkun adapterin liittimen väliin. En jaksanut nähdä vaivaa.
    • Asensin launcheriksi Agama Car Launcherin. Taisi olla 2€ Googlen Play-kaupasta.
Peruutuskamera.jpgAgama car launcher.jpgGPS-antenni.jpgMikrofoni.jpgSovelluksia.jpg


Tässä vielä listausta ja linkit muihin ketjuihin eri modauksiin ja asennuksiin (päivitellään tätä vaikka sitten tarpeen mukaan):

  • Pehvanlämmitin : Ulkolämpötilan modaus. Huijaa auton ulkolämpötilan lukemaa, mikä vaikuttaa tiettyihin sähköisen ajon ominaisuuksiin
  • PHEV Box : Lisäboksi, jolla voidaan säätää auton sähköisen ajon ominaisuuksia.
  • Lisävalojen asennus
  • Äänieristys
  • Lämmitys päälle manuaalisesti : Avaimen modaus, jolla voidaan laittaa esilämmitys päälle. Lisäksi taitaa olla juttua taskerista eli lämmityksen käyttö tekstiviestillä/soitolla
 
Viimeksi muokattu
Onko kukaan tehnyt, kuullut tai lukenut jostain modauksista, että pelkällä sähköllä ajettaessa saisi enemmän tehoa irti sähkömoottoreista. Moottoreissahan tehoa olisi, mutta pystyykö akusto luovuttamaan sähköä riittävän paljoa kerralla??..
 
Onko kukaan tehnyt, kuullut tai lukenut jostain modauksista, että pelkällä sähköllä ajettaessa saisi enemmän tehoa irti sähkömoottoreista. Moottoreissahan tehoa olisi, mutta pystyykö akusto luovuttamaan sähköä riittävän paljoa kerralla??..
Muistaakseni olen lukenut, että joku Euroopassa olisi moisen tehnyt. Oli tosin vaatinut kennojen vaihdon sekä ohjelmiston uudelleenohjelmoinnin. Lisäksi mahdollisesti kaapeleita suuremmaksi. Aika kalliiksi tulisi.
 
Sit tekemättä jää.. Ei olisi yhtään haittaa vaikka 100kWiin saisi sähkötehon nostettua, nykyisin taitaa ~60kW saada irti.
 
Vtech tuning, eli PHEV Boxin kehittäjä on tehnyt tuollaisen modin, mutta ei ole tuonut sitä kaupallisesti saataville. Se 60kW rajoitus on käsittääkseni siellä suojelemassa akkuja, eli virtaa sieltä saisi kyllä ulos enemmän, mutta ei välttämättä kovin pitkäikäisesti.
 
Muutama sana sähkötekniikan perusteista / akuista otettavasta virrasta/ sähkömoottorille menevästä virrasta.
Yleinen mekaniikakaava ilman pilkun viilausta on P= Mw ( w = omega ; yksikkö rad /s)
Tuosta em kaavasta kannattaa huomata että se ei ota kantaa mikä on voimanlähde.
Sähkötekniikassa ( sähkömoottorissa ) P=UI ( virta kertaa jännite ).
( Kolmivaihekoneessa tule mukaan myös luvun 3 neliöjuuri em kertolaskuun ja cos phii )
Sähkömoottori tuottaa vääntöä eli momenttia virran avulla = iso virta = iso momentti ( Nm ).
Jotta virtaa syntyy niin tarvitaan jännitettä eli Voltteja.
Em kaavat P=Mw =UI ( tätä kutsutaan "piste ei pullistu" kaavaksi )
Kun lähdetään liikkeelle nollanopeudesta täydellä väännöllä ( täydellä virralla ) niin tarvittava jännite sähkömoottorille on em kaavan mukaan lähellä nollaa.
( Jotta em onnistuu niin tarvitaan se moottorin tehon ohjauselekstroniikka ( esim PWM ohjaus )).
Em kaavan mukaan tällöin akusta otettava virta on lähellä nollaa vaikka moottorille menee täysi virta.
Samoin teho on lähellä nollaa ts tehoa eli kilowatteja akusta tarvitaan kun nopeus ( eli w ) kasvaa.
Kun w kasvaa ( nopeus nousee ) niin myös moottorin jännite kasvaa ( jotta virtaa saadaan menemään moottoriin ) ja akusta otettava virta kasvaa.
 
Facebookista tuon uuden PHEVboxin kuva.

Edelleen näköjään vain kaasupolkimen väliin liittyy, eli ei tuo mitään semmoista tee mitä ei taitavavarpainen kaasunkäyttäjä tekisi ominpäin. :)

Mullahan on tuo PHEVboxin aiempi versio. Sen kanssa huomaa selvästi että liikkeelle lähtiessä sietäisi kyllä enemmänkin kaasua mitä tuo antaa.
Eli varmaan tuossa on nyt muutettu älykkäämmäksi se rajoitus että mennään koko kiihdytyksen ajan siinä rajalla että polttomoottori ei lähde.

Vanha PHEVbox on aina "päällä", eli nyt tuolla uudella napilla saa kai palautettua polkimen toiminnan normaaliksi..

Edit: Hmm nappulalta lähtee tuo punainen johto jonnekin muualle, mutta ainakin videosta päätellen luulen melkein että siinä kulkee vaan nappulan taustavalo.. Ei kai tuohon alkuperäisen blanko-napin liittimeen juuri mitään voi tulla.

96804179_1050450118689745_8826035970827616256_o.jpg
 
HUD. sisävalot ledeillä:
IMG_20200509_114511.jpg


Iskaritolppien tukitanko (moottori mahtuu hyvin liikkumaan, vaikka kuvassa näyttää toiselta):
IMG_20200509_115323.jpg


Vannekoon kasvatus, tukevampi rengastus (235/50R19, minimoi mittarivirheen ja rullaa kevyesti, ei sorru alle), kylkilistat torjumaan ovikosketuksia:
IMG_20200509_145417.jpg
 
Viimeksi muokattu
Ei nyt pistänyt silmään omaa ketjua PHEV:iin tehtyihin modauksiin. Tähän voisi siis kerätä kaikki, mitä porukka on tehnyt, esimerkiksi oma-asenteiset lisävalot, tutkat, näytöt, ulkonäkö, lämmitys taskerilla jne.

Voisin itse aloittaa:

  • Vaihdoin MY15 orkkisnäytön/multimediakeskuksen Android-pohjaiseen 10,2":een. Oli jo käytössä diesel-versiossa (MY14), mutta otin näytön vaihdossa takaisin (n. tunnin homma vaihtaa, kun ei hosu).
    • Kapasitiivinen kirkkaampi kosketusnäyttö resistiivisen sijaan.
    • Siinä toimii kaikki muut ominaisuudet paitsi lämmityksen asettaminen. Tämä johtuu siitä, että Mitsun remote app ei toimi vaakatasossa, jolloin juuri appin painikkeet jäävät ruudun ulkopuolelle. Kännykällä siis säätelen niitä. Mikäli appiin tulee joskus ruudun kääntyminen, toimii sekin autosta, mikä vie siis yhden parituspaikan auton wifiin.
    • Auton infot suoraan näytölle watchdogin kautta.
    • Split screen toimii eli tarvittaessa voi pitää esim. watchdogin ja navigaattorin samaan aikaan näytöllä. Orkkisnavigaattori on muuten ihan paska, kun tottunut parempaan.
    • GPS:lle oma antenni, jonka sijoitin apukuskin puoleisen pilarin viereen. Näytöllä siis myös suoraan GPS-nopeus.
    • Oma mikki, jonka sijoitin kuskin puolen pilarin yläreunaan. Orkkismikin saisi toimimaan, jos jaksaisi tehdä jonkun adapterin liittimen väliin. En jaksanut nähdä vaivaa.
    • Asensin launcheriksi Agama Car Launcherin. Taisi olla 2€ Googlen Play-kaupasta.
Näytä liitetiedosto 21190Näytä liitetiedosto 21191Näytä liitetiedosto 21192Näytä liitetiedosto 21193Näytä liitetiedosto 21194


Tässä vielä listausta ja linkit muihin ketjuihin eri modauksiin ja asennuksiin (päivitellään tätä vaikka sitten tarpeen mukaan):

  • Pehvanlämmitin : Ulkolämpötilan modaus. Huijaa auton ulkolämpötilan lukemaa, mikä vaikuttaa tiettyihin sähköisen ajon ominaisuuksiin
  • PHEV Box : Lisäboksi, jolla voidaan säätää auton sähköisen ajon ominaisuuksia.
  • Lisävalojen asennus
  • Äänieristys
  • Lämmitys päälle manuaalisesti : Avaimen modaus, jolla voidaan laittaa esilämmitys päälle. Lisäksi taitaa olla juttua taskerista eli lämmityksen käyttö tekstiviestillä/soitolla
Mikä Android-laite toi on? Yhden Tesla-tyylisen Kiinasta tilasin, mut se lähti takaisin hirveän tappelun myötä. Äänet ja peruutuskamera eivät toimineet. Jotui ilmeisesi Rockford Fosgatesta. Nyt jännitän, et saanko rahat joskus takaisin.
 
Mikä Android-laite toi on? Yhden Tesla-tyylisen Kiinasta tilasin, mut se lähti takaisin hirveän tappelun myötä. Äänet ja peruutuskamera eivät toimineet. Jotui ilmeisesi Rockford Fosgatesta. Nyt jännitän, et saanko rahat joskus takaisin.
Toi on ns. Dasaita 10,2". Tai omani jokin sen "klooni"/sama vehje eri toimittajalta. 64bit px5 8-core ja 4Gb rammia sekä Android 8.0.
 
HUD. sisävalot ledeillä:
Näytä liitetiedosto 21357

Iskaritolppien tukitanko (moottori mahtuu hyvin liikkumaan, vaikka kuvassa näyttää toiselta):
Näytä liitetiedosto 21358

Vannekoon kasvatus, tukevampi rengastus (235/50R19, minimoi mittarivirheen ja rullaa kevyesti, ei sorru alle), kylkilistat torjumaan ovikosketuksia:
Näytä liitetiedosto 21359
Onko nuo sisävalo LEDit mistä tilattu? Saako suomesta vai pitääkö tilata kiinan maalta?

 
Onkos kellään toimivaa reseptiä Remote Controlin käytöstä kiinteällä luurilla takapaksissa ja taskerilla?

Muutaman päivän nyt tapellut ylimääräisen vanhan luurin kanssa, mutta ei tuota vaan saa toimimaan. Homma kaatuu vanhaan Android 6.0:een ja sen roottaamattomuuteen + ettei tuota helpolla (ilmeisesti) enää rootata. Näemmä yksikään taskeriäppi ei osaa avata vanhojen androidien näyttöä...

Luurina Honor 6 ja Automate komentajana, koska helppous...

Ykkösluurilla kaikki toimii, mutta vanhalla ei. Onko edessä siis vain uuden halpisluurin osto tai onko muita niksejä tarjota joilla eteenpäin?
 
Hmm. Mulla taisi omassa olla Android 7, mutta mielestäni se toimi ilman roottia. Mä laitoin sen reagoimaan puhelinsoittoon tunnetusta numerosta, silloinhan näyttö tulee päälle itsestään kun puhelin alkaa soida.
 
Hmm. Mulla taisi omassa olla Android 7, mutta mielestäni se toimi ilman roottia. Mä laitoin sen reagoimaan puhelinsoittoon tunnetusta numerosta, silloinhan näyttö tulee päälle itsestään kun puhelin alkaa soida.
No tekstarilla mieluummin sais tuon toimimaan koska helppous, ykkösluuriin saa sitten taskerilla suoraan yhden napin kautta lämmityskäskyn lähetyksen. Samoin saa sitten tarvittaessa joko lämmityksen tai ilmastoinnin päälle vaihtamalla tekstarikomentoa...

Ongelma nyt muutenkaan ei ole varsinaisen näytön saaminen päälle tuosta auton luurista, näyttö lähtee kyllä päälle tekstarillakin, mutta näyttölukko ei. Jostain syystä milään kikka ei auta edes pyyhkäisylukituksen avaamiseen. Pitänee katsella sitten jostain vähän uudempaa luuria uhrattavaksi autoon.
 
Ei nyt pistänyt silmään omaa ketjua PHEV:iin tehtyihin modauksiin. Tähän voisi siis kerätä kaikki, mitä porukka on tehnyt, esimerkiksi oma-asenteiset lisävalot, tutkat, näytöt, ulkonäkö, lämmitys taskerilla jne.

Voisin itse aloittaa:

  • Vaihdoin MY15 orkkisnäytön/multimediakeskuksen Android-pohjaiseen 10,2":een. Oli jo käytössä diesel-versiossa (MY14), mutta otin näytön vaihdossa takaisin (n. tunnin homma vaihtaa, kun ei hosu).
    • Kapasitiivinen kirkkaampi kosketusnäyttö resistiivisen sijaan.
    • Siinä toimii kaikki muut ominaisuudet paitsi lämmityksen asettaminen. Tämä johtuu siitä, että Mitsun remote app ei toimi vaakatasossa, jolloin juuri appin painikkeet jäävät ruudun ulkopuolelle. Kännykällä siis säätelen niitä. Mikäli appiin tulee joskus ruudun kääntyminen, toimii sekin autosta, mikä vie siis yhden parituspaikan auton wifiin.
    • Auton infot suoraan näytölle watchdogin kautta.
    • Split screen toimii eli tarvittaessa voi pitää esim. watchdogin ja navigaattorin samaan aikaan näytöllä. Orkkisnavigaattori on muuten ihan paska, kun tottunut parempaan.
    • GPS:lle oma antenni, jonka sijoitin apukuskin puoleisen pilarin viereen. Näytöllä siis myös suoraan GPS-nopeus.
    • Oma mikki, jonka sijoitin kuskin puolen pilarin yläreunaan. Orkkismikin saisi toimimaan, jos jaksaisi tehdä jonkun adapterin liittimen väliin. En jaksanut nähdä vaivaa.
    • Asensin launcheriksi Agama Car Launcherin. Taisi olla 2€ Googlen Play-kaupasta.
Näytä liitetiedosto 21190Näytä liitetiedosto 21191Näytä liitetiedosto 21192Näytä liitetiedosto 21193Näytä liitetiedosto 21194


Tässä vielä listausta ja linkit muihin ketjuihin eri modauksiin ja asennuksiin (päivitellään tätä vaikka sitten tarpeen mukaan):

  • Pehvanlämmitin : Ulkolämpötilan modaus. Huijaa auton ulkolämpötilan lukemaa, mikä vaikuttaa tiettyihin sähköisen ajon ominaisuuksiin
  • PHEV Box : Lisäboksi, jolla voidaan säätää auton sähköisen ajon ominaisuuksia.
  • Lisävalojen asennus
  • Äänieristys
  • Lämmitys päälle manuaalisesti : Avaimen modaus, jolla voidaan laittaa esilämmitys päälle. Lisäksi taitaa olla juttua taskerista eli lämmityksen käyttö tekstiviestillä/soitolla

Toimiiko tuo näyttö myös my18 mallissa ?
Ilmeisesti nuo vakio auton lataus hinnat yms menut jää pois mutta aiheuttaako vikakoodeja tai muita ongelmia yms? Oliko liittimet plug n play vai pitikö modata ? Toimiiko ratin ohjukset ?
Toimiiko Rockford Fosgates järjestelmän kanssa?

Omat modaukset jääneet toistaiseksi vanteiden vaihtoon.
 

Liitetiedostot

  • IMG_20211002_161448.jpg
    IMG_20211002_161448.jpg
    610.9 KB · Lukukerrat 311
Kerroit Obould että sulla oli toi android multimediakeskus kiinni My14 dieselissä. Saitko toimimaan kaiken, esim. ratin napit ja alkuperäisen peruutuskameran, pitikö hommata jotain lisäpiuhoja? Mulla ko. projekti harkinnassa.
 
Toimiiko tuo näyttö myös my18 mallissa ?
Ilmeisesti nuo vakio auton lataus hinnat yms menut jää pois mutta aiheuttaako vikakoodeja tai muita ongelmia yms? Oliko liittimet plug n play vai pitikö modata ? Toimiiko ratin ohjukset ?
Toimiiko Rockford Fosgates järjestelmän kanssa?

Omat modaukset jääneet toistaiseksi vanteiden vaihtoon.
Itsellä my15, joten ihan varmaa tietoa ei ole uudemmista malleista.

Ainakaan tässä ei tule mitään vikakoodeja/ilmoituksia tms. Rattinäppäimet saa itse laittaa asetuksista, mitä tekevät (ratin vasemman puoleiset napit, oikeanpuoleiset vakkariin liittyvät toimivat heti normaalisti). Tässä ainakin oli ihan plug'n'play, joskin hands freen mikin liitin on eri, joten jätin sen kytkemättä ja asensin näytön mukana tulleen mikin (sama homma gps:llä). Omassa myös Rockford Fosgate ja toimii (piti käydä laittamassa näytön factory settingsistä CAN-vaihtoehto päälle, vai pois, en suoriltaan muista kummin päin).
 
Kerroit Obould että sulla oli toi android multimediakeskus kiinni My14 dieselissä. Saitko toimimaan kaiken, esim. ratin napit ja alkuperäisen peruutuskameran, pitikö hommata jotain lisäpiuhoja? Mulla ko. projekti harkinnassa.
Kaikki muut sain toimimaan (katso ylempi vastaukseni mikistä, gps:stä jne.), paitsi tietenkin "auton omat asetukset"-valikko jäi pois, josta vaihdellaan peilien kääntymisen toiminta jne. Ne saa tässä PHEV:ssä remote appin kautta muutettua kännykällä, mutta Dieselissä ei sitä ollut. Eli ensin kannattaa laittaa asetukset mieleisekseen, jotta ei tarvitse käyttää orkkisnäyttöä paikoillaan asetusten vaihtamisen ajaksi.
 
Onko kukaan hakkeroinu takaluukun piipitystä hemmettiin? Alkaa pikkasen repiä tuo japanilaista fiksaatio kaikkeen piipittävään
 
Takaisin
Ylös Bottom