Pajeron omistajan arkea

Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Niko Päivinen sanoi
Kiitos "L200".

Mitenkäs se napalukko puretaan? Tarviiko erikoistyökaluja?
Ei tarvi erikoiskaluja, lukkorengaspihdit tai pari pikkumeisseliä.
Se "isomutteri" irti, vetoakselin lukkorengas irti, kuusiopultit irti, sen jälkeen saat lukkomötikän irti ja hyvä vinkki: Ota rivakka ote lukkomötikästä ja heitä niin kauan pöhelikköön ku jaksat, mieluummin vähän kauemmas ;) ja hommaa manuaaliset lukot tilalle. Lukkomötikän saa purettua ku ottaa vain kaikki lukkorenkaat irti, sisältää pari jousta joista toinen aika änkyrä(tiukka, jäykkä, vai miten se oikeen sanotaan).
 
Tänks.

Mitä rasvaa te olette käyttäneet napalukoissa? Jahvetin kanssa juteltiin, että se ei saisi olla liian jäykkää (laakerivaseliini ei ilmeisesti käy)?

Mulla on siis ne automaattilukot -kyllä ne varmaan mulla menee, ei se ainakaan vielä ole kauheasti metsää nähnyt minun aikanani :)
 
Voi sitä laakerirasvaaki käyttää, kuhan notkistat sitä öljyllä. Soppakattilaan vaan ja sähkövatkaimella sekasi :)
Ite pistin aerosolipotusta ketjurasvaa, on aika notkeeta.
 
Uusimmat tapahtumat.

Melkein voisi tässä vaiheessa sanoa, että Pajeron kansi kestää about 300tkm, sen jälkeen on enää ajan kysymys koska se halkeaa niin, että vian huomaa. Eli käytetyn Pajeron hintaan voi laskea sen about 1000e lisää jos kantta ei ole vielä vaihdettu.

Epäilijöille oireita: itse aloin epäillä kansivikaa (vaikka olin juuri ostanut auton ja tutkinut syylarin) lämpöjen noususta kovaa ajessa. Aiempi oire oli ehkä pieni vajaus syylarissa. Sain ilmeisesti ajettua vian esiin, koska seurava oire oli jo selvä: painetta syylarissa ja kupliminen paisuntasäiliössä, pakokaasun hajun säestämänä.

Muita huomioita minun Pajeroni koneesta: pytyissä ei pykälää juuri nimeksikään, kannen laakeripinnat paremmat (lähes virheettömät) kuin 3X vähemmän ajetuissa bensakoneissa joita olen purkanut. Turbon laakerit totesin jo aiemmin todella ehjän tuntuisiksi. Tämä vahvistaa kyllä sitä käsitystä, että 300tkm ajettuun Pajeroon ehdottomasti KANNATTAA kyllä vaihtaa se kansi, vaikka se äkistään tuntuukin kalliilta investoinnilta. Tuleehan siinä samalla vaihdettua kaikki kovettuneet tiivisteet ja koneistettua (tai vaihdettua) venttiilit.
 
Kansi kasassa, hyvin roksuttaa. Kansiprojektin kulusta voit lukea täältä.

Tehostimen korjaus ei vielä tuottanut tulosta pumpun vaihdolla. Jos kyseessä ei nyt ole ilma, niin seuraavaksi räjäytetään simpukka -tuleepahan samalla korjattua se vuotava akseli.
 
olin turhan hätäinen: tehostin korjaantui pumpun vaihdolla, täytyi vaan odottaa, että ilma poistuu öljyn seasta ja lisätä öljyä useaan otteeseen (varmaan 4-5 kertaa). Eli tehostin korjattu.
 
Kuinkahan se liittyy siihen tehostimen ilmaukseen se simpukassa oleva ilmausruuvi ;D Joo itselläkin on vielä työn alla tuo simpukanakselin korjauttaminen ! Oletkos Niko saanut mitään hyvää tarjousta siltä Hollolan mieheltä ?
 
en oo vielä kerinny soitteleen sille, toi kansi oli nyt kiirellisempi homma. Mutta nyt kun se on kasassa, niin täytyypä pirauttaa sinne...

PS: emmä edes tienny että siellä on mitään ilmausruuvia..
 
Ou jeah, hidastetöyssyt tekivät tehtävänsä, pohjaanlyöntikumit tippuivat molemmilta puolilta edestä. Kumit "tehdään" listalle.

Kävin kyselemässä ahtopainemittareita, totesin, että skaala on LAAJA. Halvimmat alle 30e, tosin ihan halvinta en missään tapauksessa osta, koska ne ovat vaimentamattomia. VDO:n pelkkä paine (ei näytä alipainetta) mittari 62e, Yasakia ei kuulemma tuoda maahan. Jatketaan tilanteen kartoittamista.

Vaihdoin vihdoinkin sen jo ostamani laturin hihnan. Ensimmäinen (harakirin kirjan mukaan se oikea), oli liian pitkä, samoin toinen ja kolmas vaihtamani, vasta neljäs, joka oli siis kolme numeroa lyhyempi kuin ensin tarjottu, oli sopiva. Kyllä ne pari niistä pidemmistäkin olisi mennyt, mutta mitä järkeä laittaa sellaista, jossa säätö on jo valmiiksi lähes lopussa? Eli olkaapa tarkkana laturin hihnoja ostaessa, varmimmin oikean hihnan saa kun vertaa sitä vanhaan heti ostaessa.....

Rupesin suunnittelemaan niitten vakaajan kumien uusimista, näin nyt miten ne oikein kuuluvat olla siellä: enää en ihmettele miksi etupää hieman kolisee. Tosin on kyllä sanottava, että niitten kumien kohdalla on Japanin pojat menneet siitä mistä aita on matalin, ei tuollainen "kahden kumin" tanko systeemi voi toimia kovin pitkään. Jotenkin tuli mieleen, että sinne tukivarren juureen voisi myös laittaa kumit: näin ollen tanko pääsisi elämään hieman enemmän, voisi hiljentää etupään ääntelyä ehjillä kumeillakin?
 
Mä ostin nuo pohjaanlyöntikimit Etolasta ! On pienemmällä kierteellä mutta laitoin sopivankokoisen aluslevyn siihen väliin ja maksoi vain alle 5 € molemmat

luinpas nyt tuon jutun loppuun eli ostin itsekkin sen pidemmän hihnan laturille ensin motonetistä ja sit aikani ihmeteltyäni piti alka haeskelemaan vähän lyhyempää , kunhan eukko tulis reissusta niin voisin käydä katsomassa sen nykyisen toimivan remmin pituuden. Austraalialaiselta saitilta löysin neuvon siihen hihnan kitinän poistamiseen pitää haeskella se ja copy pasteta tähän perään !

Hi NeilJ,

Thats exactly what it was, after taking it back 4 times they did the idlers, blamed the power steering etc....didn't cost me anyhting but kept taking it back as a matter of principal, they put someting out of alignment they should fix it...they didn't believe the aternator advice...

anyway kept getting worse bit the bullet when I got home tues night and undid the bolts on the alt. and tapped it forward about 2 mm and everything is dead quiet now. Looking at it you could see the alt. was just slightly off centre.

I wont be returning to that mechanic ever again

Incedently you hear a few Paj's getting around with this same noise, but they may not realise what the fix is.


Niin mullahan kitisee myös, kun vain jaksais taas alkaa tupeksimaan tuonkin jutun kanssa
 
jep. oikea laturin hihnan pituus MINUN pajerooni oli lopulta 40".

etsintä aloitettiin muistaakseni 42" tai 43" pituisesta.
 
Kävinpä tässä toissa vuonna itsekkin tilaamassa oikein Mitsulta nuo etupään pohjaanlyöntikumit...

No sitten kun ne parin päivän päästä tulivat, niin nehän olikin sellaiset kahdella pultilla molemmista päistään kiinnitettävät, jotka tulivatkin sen ylemmän kolmiotukivarren alapuolelle. No minä sitä kyselemään että eihän nuo mitkään pohjaanlyöntikumit ole, ja etteikö siihen alatukivarteen tule semmoista 'tötteröä' mikä on pyöreä...

Ei näkynyt niiden ohjelmat tuntevan koko palikkaa. No ostin kuitenkin nuo kumit ja hain paikallisesta autovaraosaliikkeestä hakemassa kaksi yleismallin kumia, ja laitoin paikalleen...

Että semmosta.
 
no niin, uudet vakaajan kumit (3 kpl/puoli, yleismalliset), pultit sekä yleismalliset pohjaanlyöntikumit ostettu, yhteensä 19,75e.

Laitan sen yhden ylimääräisen vakaajan kumin tukivarren alapuolelle, alunperinhän siellä ei ole sellaista. Pultit ostin sen verran pidemmät.

Lisäksi paikallisesta halpahallista tarttui mukaan pari koteloitua 6X9" kaiutinta, jotka sopivat tavaratilaan oikein kivasti, siihen lisäpenkkien paikalle. Hinta oli niin halpa, ettei verhoiltua koteloa saa itse tehtyä (lue: viitsi tehdä) siihen rahaan, kaiuttimethan niihin voi vaihtaa jos siltä tuntuu.

Avasin etupään oikeastaan sen takia, kun jarruttaessa rupesi kuulumaan sellaista rohinaa, aivan kuin palat olisivat loppu. Palat, levyt ja satulat olivat kuitenkin täysin kunnossa, ehkäpä siellä oli pyörähtänyt joku hiekan jyvä tms... tarkkaillaan tilannetta...
 
etupään kolinat hävisivät vakaajan kumeille, saa nähdä kuinka pitkäikäinen tuo meikäläisen "kolmen kumin" systeemi on...

Samalla tuli vahvistus siihen mitä epäilin: ahtimen ääni EI kuulu noin selvästi jos putkisto on tiivis -eli minulla se ei ole. Tosin se ääni tuli kansirempan jälkeen, mietin silloin, että pitäiskö pakosarja ja ahdin sitoa jotenkin kiinni konehuoneeseen (olisi), nyt niiden paino on vääntänyt downpipen ja putken ensimmäisen liitoksen jotenkin löysälle. Siinä välissä ei ole edes mitään tiivistettä, toivottavasti tämä itseaiheutettu vuoto katoa kun kiristän liitoksen pultteja...
 
Mielenkiinnolla olen tätä keskustelua seurannuta, vaikka itse ajelen bensavehkeellä. Teillä nyt tuntuu kuitenkin tuota kokemusta olevan enemmän kuin minulla, joten kysyn: Taka-akseli vuotaa öljyä jarrurumpuihin molemmilta puolilta. Lieneekö syynä sitten tukossa oleva huohotinputki vai mikä, mutta ostin kaupasta uudet tivisteet ja pitäisi alkaa vaihtohommiin aamulla. Haynesin opusta olen nyt tavaillut tovin ja ihmetystä herättää kohta, jossa mainitaan "At this point, the axleshaft assembly should be taken to a dealer service department or a automotive machine shop if the outer oil seal or wheel bearing has to be renewed."

Olisko jollain käytännön kokemusta, onko asia noin? Ja riittääkö öljyvuodon lopettamiseen vain sisemmän tiivisteen vaihto? Laakerissa en ole ite, eikä katsastusmieskään, havainnut väljyyttä, joten en sitä ajatellut vaihtaa...

Vinkeistä kiittäen, Pasi & Pajero -89 3.0V6
 
jos molemmat stefat vuotavat, niin se voisi kyllä olla merkki tukkeutuneesta huohottimesta (paine työntää stefat ulommas ja vuoto alkaa). Jos maltat "Pasi" odottaa, että saan oman laakerin vaihdettua, niin teen siitä jonkinlaisen raportin -ja kannattaa muuten ostaa ja vaihtaa samalla ne laakerit, ne ei stefoihin verraten enää paljoa maksa ja kun laakerin joutuu purkamaan, niin vanhaa ei (imho) kannata enää takaisin laittaa, se voi purkaessakin ottaa jo siipeensä sen verran.

Tuli heitettyä 450km "testilenkki": kone tuottaa (ja kuluttaa) entiseen malliin, huippunopeus saattoi jopa kasvaa hieman. Maantiellä kiinnitin huomiota pariin hälyääneen: 90km/h mittarinopeutta tienoilla takaa kuuluu aaltoilevaa, matalaa jyrinää, joka häviää jos nopeutta laskee tai nostaa. Veto ei vaikuta asiaan, eikä ääni tule renkaista, Jahvetti ehdottikin heti kardaanin rasvaamista, joka kuulostikin hyvältä ajatukselta. Toinen ääni tuli etupäästä pyörien ollessa ääriasennossa, sisäänjouston aikana, sellainen narahdus (ahaaaa, se olikin ehkä tämä ääni jota luulin jarruperäiseksi). Tämäkin saattaa mennä kuivuuden piikkiin, etupään niveliä, kuten ei kardaaniakaan, ole nippojen ulkonäön perusteella rasvattu ihan viime aikoina... no, kävinkin sitten samalla reissulla ostamassa rasvaprässin (16,50e), tavaratilaan 120cm x 150cm kumimaton (26,90e) messinkisen T-kappaleen ahtopaineletkuun (mittarille, 3,70), antennin (6,70e)
ja Boschin sulat (13,50e).

Testilenkin tuloksena iskarit ja toinen takavanne menevät piakkoin vaihtoon.

Käyttöominaisuuksia:

-etupyörät kääntyvät ärsyttävän vähän, kääntöympyrä luokkaa "haastava"
-sisällä on liian vähän säilytyslokeroita
-tuntee sivutuulen vaikka on painava (apusimpukan klappi sekä iskareiden surke kunto vaikuttanee asiaan)

-ehjillä iskareilla jousitus lienee melko hyvä ja mukava, samoin ohjaus noin muuten ominaisuuksiltaan (ei kääntöympyrä)
-turbo moottori on kiva matkakumppani, tosin nafta sille kyllä tuntuu maistuvan yli satkun vauhdissa. Vähemmälläkin varmaan pääsisi, mutta kun sitä kaasua on niin kiva painaa :D
-tilaa on mukavasti, penkit todella hyvät, näkyvyys autosta erinomainen.

"tehdään" listalla:
-alustan ja kardaanin rasvaus ASAP
-iskarit
-vanne
-öljynpaine valo (kuka sitä mittaria kokoajan katselee?)
-etuloksu ja alustan massaus
-takalaakeri
 
Se narahdus tulee mielestäni kuivuneesta kääntymisenrajoittimesta, ( vaseliinia sinne ) jos sattuu vielä samaan aikaan ääriasentoon käännyttäessä pieni töyssy niin varmasti narahtaa! Joskos tänään saisi kuvia aikaiseksi niin näkisitte 235/75 15" cooperit kunnostetuilla vanteilla ( tulee ihmetyksekseni "melkein" ulos lokasuojista, tosin kumiukko joka renkaat myi sanoi niiden olevan leveimmät 235 jokka on asentanut vanteille :) )

Niin tuota öljynpaine valoa et ilmeisestikkään saa toimimaan ilman haaroituskappaletta / kikkailua mittaristossa ( ainakaan mun mittaristolla ei ollut kupareja vedettu sinne ÖP:n valon alle, vaikka tasauspyörästönlukon ja hehkun merkkivaloilla oli kuparit valmiina )
 
siis kyllähän se ö-painevalo täytyy saada jotenkin toimimaan; täytynee opiskella elektroniikkaa sen verran että saa jotenkin tehtyä katkaisijan, joka sytyttää ö-painevalon mittarille menevän jännitteen alittaessa x-volttia. (elektroniikka nerot, ideoita kehiin). Tai sitten se T-kappale ja toinen anturi....
 
Niko Päivinen sanoi
jos molemmat stefat vuotavat, niin se voisi kyllä olla merkki tukkeutuneesta huohottimesta (paine työntää stefat ulommas ja vuoto alkaa). Jos maltat "Pasi" odottaa, että saan oman laakerin vaihdettua, niin teen siitä jonkinlaisen raportin -ja kannattaa muuten ostaa ja vaihtaa samalla ne laakerit, ne ei stefoihin verraten enää paljoa maksa ja kun laakerin joutuu purkamaan, niin vanhaa ei (imho) kannata enää takaisin laittaa, se voi purkaessakin ottaa jo siipeensä sen verran.

Toinen ääni tuli etupäästä pyörien ollessa ääriasennossa, sisäänjouston aikana, sellainen narahdus (ahaaaa, se olikin ehkä tämä ääni jota luulin jarruperäiseksi). Tämäkin saattaa mennä kuivuuden piikkiin, etupään niveliä, kuten ei kardaaniakaan, ole nippojen ulkonäön perusteella rasvattu ihan viime aikoina... no, kävinkin sitten samalla reissulla ostamassa rasvaprässin (16,50e), tavaratilaan 120cm x 150cm kumimaton (26,90e) messinkisen T-kappaleen ahtopaineletkuun (mittarille, 3,70), antennin (6,70e)
ja Boschin sulat (13,50e).

Niin no, itse asiassa en ehtinyt talonrakennukselta ryhtyä enää illalla muihin kuin alustaviin toimenpiteisiin, ja kyllä muuten ovat sitten jarruputken mutterit ruostuneet tiukasti kiinni...saapa nähdä miten ne saa auki. En itse asiassa miettinyt laakerien osalta kustannusta, vaan tuo työn vaikeus oli isompi kysymysmerkki ???

Etupään metallinen narahdus lienee kuivasta rajoittimesta lähtevä ääni.

Samat taitaa olla vaivat kaikissa saman ikäluokan Pajeroissa. Rasvaprässini ehdin jo koekäyttää ja samalla totesin raidetankojen nivelten suojakumien vetelevän viimeisiään, pari oli jo rikki. Ja tietysti kaikki mutterit paksussa ruosteessa ja lukkosokat kanssa...

Töitä riittää...mutta muuten mukava auto.

T Pasi & Pajero -89 3.0V6
 
rasvanippojen rasvailua tänään. Puolet nipoista oli tukossa, ne saa auki kun ottaa ne irti ja painaa rasvaa prässillä läpi. Samaten huomasin, että jos rasva ei tästä operaatiosta huolimatta mene nivelelle asti, kiertää nippaa hieman auki, niin usein jo se auttaa. Nippoja on muuten sitten todella ihmeellisen kokoisilla kannoilla.

lisäys ärsyttäviä ominaisuuksia listaan: ajovalon pesurin (monestiko tulee käytettyä?) säiliö on 4X isompi kuin tuulilasin pesurin, joka taasen on säälittävän pieni. Ei muuten ole eka Mitsu jossa olen törmännyt tähän lapsukseen.
 
Noita pesureita olen myös pohtinut eli josko saisi jotenkin edes yhdistettyä ne astiat toisiinsa tai jotain muuta vastaavaa ! pumppujen siirtämistä / uudelleen johdotusta ole myös suunnitellut.

BTW. kyllästyneenä rassaamaan niitä lasinpesurin suuttimia auki hain "raskaskalustovaraosakaupasta" pyyhkijän varteen kiinnitettäviä 4-piste suuttimia ja pari jatkoa + letkua. Eihän ne niin nätit ole, mutta asiansa ajaa eli vettä piisaa. Siitä alkuperäisille suuttimille tarkoitetusta isommasta reijästä vain letku läpi ja kieppi pyyhkijänakselin ympäri sekä pienellä nippusiteellä letku varteen kiinni , niissä suuttimissa on itsessään oma pantakiinnitys.
 
Ei mulla ole ikinä ollut ongelmia suuttimien kanssa, missään Mitsussa ja ne suuttimet sentään ovat hyvin pitkälti samanlaiset vanhemmissa... ???

ai niin: Eberin toimimattomuudella on pikku hiljaa löytynyt (typerähkö) syy.

Otettiin se pois sieltä keulalta, purettiin, ihmeteltiin mittailtiin: ehjältä vaikuttaa. Napista kun painaa, niin lähtee hurisemaan, mutta ei lämmitä. No, eihän se varmaankaan lämmitä kun naftaputki on ihan kuiva. Ei saa siis naftaa. Okei, sitten auton alta löytyi joku pumpun tai solenoidin tapainen mötikkä, johon menee johdot ja lähtö joka on haaroitettu ilmeisesta dieselin paluuputkesta. No, siitä ei irrallaankaan mene ilma läpi, eikä se pumppaa mitään, en vieläkään tiedä onko se pumppu, solenoidi vai joku paineensäädin. Sitten tuli mieleen, että ihme ettei sieltä putkesta tullut pisaraakaan naftaa kun otin sen mötikän irti... seurasin sitä tankkiin päin ja about 20cm ennen tankkia se putki päättyy, menemättä mihinkään.
Silloin minulle valkeni tapahtumien todennäköinen kulku: paluuputki on ruostunut puhki ja korvattu letkulla (joka menee siinä rinnalla). Letkuun ei vaan ole muistettu haaroittaa sitä Eberin letkulähtöä. Tämä on luultavasti tehty kesä aikaan, ja syksyllä on sitten vaan ihmetelty kun ei Eberi lämmitä. Avonainen putkenpää on sitten johtanut vettä ja hiekkaa sen mötikän täyteen. End of story.

Hyviä vinkkejä otetaan vastaan Eberi asiantuntijoilta: onko se putkesta haaroitettu mötikkä pumppu vai joku solenoidi/paineensäädin?

Nyt kun keksin vaan mikä sen mötikän toimintatapa on ja löydän korvaavan, vastaavalla tavalla toimivan solenoidin tai pumpun, niin sanoisin, että se lämmitin lähtee toimimaan.
 
että mä oon tyhmä: tottakai se on PUMPPU, eihän se lämmitin muuten toimisi moottorin ollessa sammuksissa.

Solenoidi teoriaa tosin tuki se, että pumpun sisällä näkyy liikkuvan mäntä, kun siihen kytkee virtaa. Voisiko kyseessä olla tavallaan mäntäpumppu, jota ohjausyksikkö ohjaisi katkomalla virtaa? (virta päälle-> yksi isku naftaa lämmittimeen, virta pois-> mäntä palaa takaisin, ja sama uudelleen ja uudelleen)?

EDIT: mä tosiaan olen tyhmä: se solenoidi ei ole mikään mäntäpumppu, vaan, tietenkin, solenoidi, joka estää dieselin virtaamisen lämmittimeen (paluuputken paineella) auton käydessä, mutta lämmittimen ollessa sammuksissa.

Eli se pumppu on vaan sökönä. Mutta mistä korvaava-vastaava tilalle? Luultavasti lämmitin on melko tarkka käytettävästä paineesta....

EDIT EDIT: se ON mäntäpumppu
 
Soitteleppa Niko 0400485603 Kaj Todd ! Iuon hemmon pitäis olla aika velho eberi-hommissa !
 
Just tommosia ebereit ja niitte haarotuksia tul useempi edellises työpaikassa duunattua (www.avanttecno.com) tommosii purkkeihi kiinni.
Eli sielt haarotettii kanssa polttoainelinja ja sit vaa karkea bensansuodatin (se pienin mahdollinen muovifiltteri) ja sit alumiinirunkoinen pieni mäntäpumppu joka "klik klik" äänellä hitaasti pumppaa poltto-ainetta.

Ebereist muutenki kokemusta traktoreista ja vaativat kesälläkin 2 kertaa käynnistykse senverta että alkavat lämmittää. Muuten menee suodatin kuivaks ja pumppu laskee läpi = tommone mäntäpumppu ei senjälkee ala nostaa oikee mitenkää enää.

edit: Tuolt avantilt vois kysästä tommost pientä 12V sähköpumppua..en usko että ois kovin kallis.
 
eli se mäntäpumppu pitäis toimia ihan vaan siten, että siihen kytketään jatkuva virta?

Tuota mietin itsekin: jos linja on kokonaan kuiva, niin menee viikko ennenkuin tuollainen pumppu saa sen täyteen.

Täytyypä pirauttaa sille Eberi velholle.

EDIT: Eberi velho sanoo: uusi pumppu tuhat markkaa :eek:, ei tule jatkuva virta vaan sykkivällä taajuudella. Samaten vesipumppu voipi olla sökönä jos laitetta ei ole käytetty, hinta samaa luokkaa naftapumpun kanssa.
 
tää...takuulla ol jatkuva virta ku ite kytkin niitä :)
akusta vaa suoraa veettii katkasijan kautta piuhat sinne.
2-napainen.
ja tosiaa jos linja o kuiva ni siin meni iäisyys että se alkaa uutenakaa nostaa jos sillonkaa.
aina tehtii site että linjassa o jo hyttikokoonpanost tullessa eberi täynnä polttoainetta ja letku tukittu..sit vaa nopeesti se pumppuu kii ja ainut ilma o ennen pumppua oleva 20cm pätkä (tämä vaati sit 5min käytön että meni kaikki ilma tost välilt pois)
 
ei muuten ole jatkuva virta, kyllä se Eberin ohjaus katkoo sitä. En ole vielä kerennyt testailemaan/mittailemaan sitä.

ärsyttäviä ominaisuuksia listaan lisäys: sisällä ei ole vaatekoukkuja -asennettu (otettu Transitista, ei kustannuksia).
 
joo sori.
Eberi tosiaa katkoo sitä. Muistelin vääri ku siellä olki piuhat valmiiina ja ne kierti eberi kautta..
 
ärsyttäviä ominaisuuksia:

-pysty tuulilasi liiskaa itikat TODELLA kovaan, lasi likaantuu siis nopeasti, eivätkä edes uudet sulat saa sitä puhtaaksi.

-miksei takaluukku voisi mennä lukkoon keskuslukolla?

-valomuistin puute

Epäilemäni vanteen kierous vaikuttaisi todellisuudessa olevan renkaan kudosvaurio (bf goodrich, made in america :p)

90km/h vauhdissa autossa sisällä matala kumina, jonka suuntaa ei pysty paikallistamaan. Ääni häviää kun nopeutta nostaa tai laskee -tähänkin voi siis olla syynä se kudosvaurio... tutkitaan...

Penkinlämmitttimet eivät toimi.

Aamulla naftamittari ja lämpömittari olivat hetken aikaa hengettömiä, mutta korjaantuivat sitten itsekseen. Ehkä huono kosketus jossain sulakkeessa, ei aiheuta toimenpiteitä ellei tapaus uusiudu.

Kulutus kympin melko tarkkaan, hienosti kulkee ja kiva ajaa.
 
nyt on käyty sitten maastossakin möyrimässä (kiitos Jahvetti, hauskaa oli). Pohjaanlyöntikumit ja vakaajan kumitkin on vielä tallella.

Pajero menee kyllä uskomattomista paikoista ihan vakionakin, sanoo unimog-akselit-ja-bensa-kasi-ja-ajo-ominaisuudet-kuin-lantakärryssä-off-road-hemmot mitä hyvänsä ;)

Pajeron ostettuani huomasin itsessäni outoja, uusia piirteitä: tietyömaita, joita ei ennen tullut edes vilkaistua, tuli yhtäkkiä katseltua ajatellen, että olispa hauska päästä vetäsemään tosta mistä noi dumpperit ajaa ;D.

Kulutus tuntui ekaa kertaa tippuvan alle kympin, maantie ajoa ja pikkasen maasto-ajoakin sisältävällä lenkillä.

Ostettu käytetyt lisäpitkät (Bosch Touring 190) ja kuraläpät taakse (kiinnikkeineen tulevat edemmäksi kuin vakiona), hinta about 50e yhteensä.
 
Niko Päivinen sanoi
Pajeron ostettuani huomasin itsessäni outoja, uusia piirteitä: tietyömaita, joita ei ennen tullut edes vilkaistua, tuli yhtäkkiä katseltua ajatellen, että olispa hauska päästä vetäsemään tosta mistä noi dumpperit ajaa ;D.
Samanlaista mielenhäiriötä meikälläki pukkaa. Meinaa niskat katketa ku satkun vauhista huomaa jonku mehevän mettäkoneen uran ;D
 
ole hyvä vaan....!! until next time at the neva.... niinku suolla sanotaan....
 
tänään puuhattua:

-rälläköin varapyörän lukkomutterin irti (jumissa, ei avaimia) ja korvasin sen tavallisella mutterilla
-korjasin takalasin pyyhkijän (korjaantui rasvaamalla ja herkistämällä)
-korjasin (osittain) takalasinpesurin: suutin tukossa, letkussa/suuttimessa/säiliössä jotain ihmeellistä moskaa, ihan kuin joku olisi murustellut vessapaperia sinne. Suutin tukkeutuu vieläkin aika ajoin. Katsotaan joutuuko sen säiliön vielä avaamaan ja putsaamaan...
 
se on kyllä kumma juttu se maastovietti välillä tekis mieli mennä mettään tuosta työmatkalta kun on niiin houkuttelevia uria metsässä,ne tuntuu jotenki kutsuvan
 
tilasin renkaat (Hercules Terra Trac 235), 240e asennettuna.

tilasin myös uuden down pipen (38e), kun huomasin vanhassa reiän (ahaaaaa, siksi se ahtimen ulina ja suhina kuuluu kabiiniin niin selvästi)

Ostin 2 litraa Castrol LS öljyä perään, lisäsin nyt 4dl ja vaihdan loput kun vaihdan sen laakerin. 24e.

Ja sitten päivän paras: huomasin, että autosta PUUTTUU voimanulosotto. Autohan oli edellisen omistajan aikana varkailla lainassa, jotka rikkoivat siitä jakolaatikon. Nyt autossa oleva laatikko lienee L200 mallista tai uudemmasta Pajerosta, koska siinä ei ulosottoa ole. Törkeää laiskuutta ja hutilointia, koska ulosoton olisi voinut asentaa myös tähän laatikkoon ja se on kuitenkin autoverovapauden edellytys joka on mainittu rekisteriotteessakin. Otin jo yhteyttä rempan tehneeseen merkkiliikkeeseen, katsotaan mitä vastaavat...
 
Mistäs ne roiskeläpät taakse ostit ? "Timanttitiskiltä" vai tarvikkeena !
 
läpät (ja paljon muutakin) ostin "Jahvetin Pajero purkaamo ja custom paja" nimisestä paikasta. ;D
En tiedä mistä/keneltä ne ovat peräisin, niissä on mukana kiinnitysraudat, joilla ne tulevat edemmäksi kuin vakio läpät.
 
Niko Päivinen sanoi
läpät (ja paljon muutakin ostin) "Jahvetin Pajero purkaamo ja custom paja" nimisestä paikasta. ;D
En tiedä mistä/keneltä ne ovat peräisin, niissä on mukana kiinnitysraudat, joilla ne tulevat edemmäksi kuin vakio läpät.

Hei!! toihan on hyvä nimi ;D ;D

Ja ne kura lätkät on korja-kumista tampereelta (siinä lähellä biltemaa) ja raudat oli mallia self made... ne oli mulla siinä harmaassa takana...
siis sitä harmaata ei enää mulla oo kun kaveri sen väkisin osti... vaan nytpä on sininen.....
 
uusimmat.

vika vai ominaisuus: kun lähtee kiihdyttämään kadun kulmasta (siis samalla kääntyen), auto vapisee kiihdyttäessä hieman. Ilmiö tuntuu erityisesti "kylmällä" autolla ja se häviää tai ainakin vähenee hetken ajon /muutaman kiihdytyksen jälkeen. En tiedä onko kyseessä lukkoperän jäkittäminen, vaiko kylmän moottorin värinä osakaasulla

Onko ilmiö tuttu muiden Pajeroista?

Ravistus on vähän samanlaista kuin kytkin ravistaisi, mutta miksi se ilmenisi vain mutkassa kiihdyttäessä? Ja kytkin toimii kumminkin muuten ihan virheettömästi, eikä polkimessa tunnu mitään ja kytkin on sitäpaitsi ravistuksen sattuessa aina nostettuna.

Lukko tuntuu kyllä melko tiukalta, toisin kuin yleensä olen kuullut Pajeroiden lukkojen olevan. Siellä on oikeat öljyt, eikä se taas tunnu ravistavan eikä jumittavan vaikka ajaa asvaltilla ympyrää -ainoastaan kadunkulmasta kiihdyttäessä (kylmänä), jos se nyt on sitten edes lukosta kiinni.

Tarkkaillaan tilannetta, katsotaan mitä uudet renkaat ja iskarit tekevät...
 
Sanoisin ilman parempaa tietoa että kitkalukosta tulee. Mikä öljy on perässä?
Kokemuksesta tiedän että ainakin Mobilube LS 85W-90 toimii eikä täristä.
 
"uge" : sitä mobilia siellä juuri oli, nyt ajattelin kokeilla Castrolia. Tarkennuksena vielä siihen tärinään: se ilmenee lähinnä puolilämpöisenä, nimenomaan osakaasulla ja tietyillä kierroksilla. -tosi vaikea sanoa tuleeko se perästä vaiko koneen epätasaisesta käynnistä. Vapina on kyllä niin voimakasta, että lukko melkein tuntuisi loogisimmalta aiheuttajalta ja kun se vielä tekee sitä kaarteissa kiihdyttäessä. Minulle ei vain mene jakeluun miksi se tekisi sitä vain pari kertaa, puolilämpöisenä? Miten se lukko muuten kuluu vanhetessaan, rupeaako se luistamaan vai jämähtämään?

Ja sitten taas vikoja ja korjauksia.

renkaat vaihdatettu, osa Mangelsseista (yllättäen?) kieroja, mutta se pahin väpättäjä vippaa edelleen, vaikka rengas on vaihdettu ja vanne saanut "melko hyvä Mangelsiksi" arvosanan. Kokeilin samassa kulmassa myös kahta muuta vannetta ja kappas kappas, vippaa ihan samalla lailla. Eli vika onkin siis vetarin laipassa, ei vanteessa tai renkaassa. Vetari menee siis vaihtoon samalla kun se laakeri vaihdetaan. Olisko piripäät ajellu sillä vähän huolettomasti silloin kun lainasivat, kun vetarin laippa on noin kiero.... mene ja tiedä, johonkin se on kuitenkin ajettu. Mietinkin, että tämä vetarin laipan kierous, stefa vuoto voisivat ehkä tarkoittaa myös laakerivammaa, joka selittäisi sen 90km/h nopeudessa kuuluvan jyrinän/kuminan....tutkitaan tilannetta...
Se kumina/jyrinä muuten vaimeni huomattavasti uusilla renkailla, mutta ei hävinnyt kokonaan. Vara-renkaalle väännätetty yksi vanhoista renkaista, onpahan sitten saman kokoinen kuin muutkin. Renkaat töineen 240e.

Down-pipe vaihdettu. Turbon suhinat hävisivät lähes kuulumattomiin, mutta mutta: se tarvike down-pipe oli kyllä laadultaan kaukana siitä laadusta, jota autossa ollut orggis down-pipe oli; siinä ei ollut sellaista metallitiivistettä turbon päässä (pelkkä kartio) ja lisäksi käyrät kohdat oli tehty siten, että putki kapeni niiden kohdalla huomattavasti. Orggis down-pipessa oli niin pieni reikä, että jos olisin tiennyt tarvike putken olevan tuollainen, olisin hitsannut sen ja laittanut takaisin. Ehkä niitä tarvikeputkia on hyviäkin, mutta tämä Mufflex merkkinen ei kyllä kuulunut niihin. Ihan kaikkea ei siis kannata ostaa tarvikkeena... en siis suosittele ainakaan Mufflex putkiston osia jos ne kaikki ovat tuota laatua.

Down-pipe oli helppo vaihtaa, mitään muuta ei tarvinnut sen takia purkaa. Puhdistettuihin liitoksiin laitoin varmuuden vuoksi hieman putkitahnaa, vaikkei se ehkä olisi ollut tarpeellista. Liitoksista tuli ainakin tiiviitä, eli ei kai siitä haittaakaan ollut...
Down-pipe 38e, tahnaa oli hyllyssä.

Eberin vesikierrosta löytyi pieni vuoto, sellaisesta lämmönvaihtimesta joka lämmittää naftaputkea. Lämmönvaihdin poistettu (naftaputket oli katkottu siitä jo jonkun aiemman omistajan toimesta), tilalle 10cm putki. Ei kustannuksia.

Etu-kardaani rasvattu.
 
toisessa threadissa jyrinän aiheuttajaksi epäiltiin kardaanin ristikoita: niitä kardaaniin ristikoita minäkin olen miettinyt...voisivatkohan ne selittää sekä sen jyrinän että sen perän vapinan? Klappia ei minulla ristikoissa juuri ole, mutta jos ne ovatkin jumissa.... jatketaan tukimuksia....
 
Mulla perä jurisi mutkissa liikkeelle lähdettäessä kun vahingossa pistin väärää oljyä perään. Perän korkissa lukikin 'use LSD oil only' kun sen putsas liasta myöhemmin, tätä en aluks huomannu. Mutta kun oikeat mobil-öljyt sisällä, jyrinä hävis.
Mulla kans jyrisi määrätyssä vaudissa (n. 100 km/h): kardaanin kävin tasapainottamassa ja ristikkonivelet vaihdoin samalla (ei kovin kallista puuhaa), ja sekin jyrinä hävisi. (kardaanissa oli pieni lommo havaittavissa ja oli epätasapainossa).
Ristikoissa ei ollu vielä sanottavaa väljyyttä, mutta ne oli pirun löysiä (siis kuluneita). Uudet oli jäykemmän tuntuisia, niin se kaverikin selitti, että kun kardaani on käsissä pystyssä ristikon nivelen toinen pää ei tulisi pudota sivulle vaan pysyä pystyssä.
Ristikot kannattaa kyllä rasvata ainakin kerran vuodessa.
 
Perässä (saatavilla olevan tiedon mukaan) on Mobilube SHC 75W-90 LS öljy, jonka mainitaan olevan lukkoperä öljy.

Mitähän se pyöränlaakeri muuten tykkää siitä kun peräöljy huuhtelee sitä (stefa vaurion seurauksena)?

Uusista renkaista sen verran, että ajettavuus kuivalla asvaltilla parani huomattavasti niiden myötä. On se uskottava, että talvirengas ei toimi kesällä niin hyvin kuin kesärengas (all terrain).

Nyt on muuten sitten pakko sanoa tähän väliin:
tätä threadia lukeva saattaa luulla, että olen laitteeseen täysin kypsä ja että siinä on vikaa vian perään. Ei pidä paikkaansa. Ostin käytetyn auton, täysin tietoisena siitä, että siinä on/voi olla kaikenlaista pientä laittoa. Paljon olisi voinut jättää tekemättäkin tai tehdä halvemmalla, mutta teen tästä itselleni autoa, eikä tapanani ole oikoa.
Olen alusta lähtien ollut tyytyväinen Pajerooni ja tyytyväisyys lisääntyy koko ajan kun saan paikkoja laitettua. Se on todella hieno auto ajaa, siinä on tarvitsemani varusteet ja tilat, se on turvallinen (tärkeä seikka sielläpäin missä asun), sieltä näkee hyvin, eikä talvella tarvitse enää pelätä trailerin vetokeikkoja.
 
Sama juttu minulla. Ostin tarkoituksella Pajeron, jossa oli vikoja, koska hinta oli kohdallaan. Olin laskeskellut, että laittamalla toisen auton hinnan remontteihin, saan pikku hiljaa auton, joka on matkalla mukava ja maaseudulla asuessa lyömätön. Vajaa vuosi sitten tekemäni kustannusarvio on pitänyt kutinsa, eikä yllätysvikoja ole ollut. Joillakin sivullisilla vaan ei tunnu riittävän ymmärrys, kun näkevät Pajeron olevan koko ajan työn alla. Mutta koska meillä päin talvella jo pihasta liikkeelle lähtö vaatii maasturin, niin pyrin tekemään fiksaukset "varman päälle". Fiksaan auton ensisijaisesti itselleni, enkä pelkästään katsastusmiehelle... Ja tyytyväinen olen ollut.

Nuo Hercules-renkaat kiinnostavat, koska mun Lifelinerit alkavat olla Lifelinensa päässä. Hinta ainakin vaikuttaa kohtuulliselta. Kukahan Päijät-Hämeessä edustaa Herculesta? En löytänyt tietoa Keltaisilta Sivuilta, ja nettikin vaikuttaa huonolta tietolähteeltä tässä asiassa.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös Bottom